• johansdotter

Är det bara vi....?

Efter att ha suttit här på bröllopstorget och diskuterat allt från klänningar till dekorerade sockerbitar så kan jag inte låta bli att förundras...

Är det bara vi som tycker att vårat bröllop ska vara kul för ALLA?

Jag har förvisso bestämt mina tärnors klädsel....men själv betalat för den och betalar även för att vi på morgonen ska gå på spa och få massage tillsammas och bubbelbad innan vi blir iordninggjorda alla tre.

Vi har inte krävt att våra gäster ska ha speciella klädslar, då vi tycker att det är viktigare att dom kan komma och känna sig bekväma i det dom vill ha än att dom ska tvingas in i diverse attiraljer för att "passa in".

Middagen har vi beslutat ska vara buffé...för att undvika att folk blir stela av att sitta länge och kanske inte trivs med just sin bordsgranne...personkemi är känsligt och svårt...så genom att folk kan cirkulera så kan alla umgås och ha trevligt även om bordsplaceringen skulle falera...

Efter själva middagen ska vi ha stor fest med liveband som folk helt opretantiöst kan ha kul till....inga måsten.

För dom som kommer utifrån landet så ordnar vi hotell och ev skjuts.
    Presenter har vi undanbett oss med förklaringen att deras närvaro räcker.

Skulle aldrig ha mage att kräva av våra vänner och släktingar att dom ska hedra OSS och lyda vår minsta vink... Vi vill att våra gäster ska ha kul och få en upplevelse att minnas dom med och att vårat bröllop ska bli ett underbart event även för dom...

Är det bara vi som tänker såhär?

• Svar på tråden Är det bara vi....?
  • mammahjärtat

Heja, heja! Här är en till =)

• blommisen

Precis så känner vi oxå och vi ska oxå ha buffé , musik och helt avslappnat med dom närmsta

• Balinda

Jag håller med dig till fullo.. vi gjorde exakt så.
    Har svårt att förstå att man ska bestämma saker som ex. klädkoder eller att man måste följa etiketter vi bordplacering. Det viktigaste för oss vara att alla vara avslappnade och fick vara sig själva. Bröllopet är ju till för att kunna fira med sina nära och kära inte att en dag bestämma över dem.
    :)

• SeTa

Vi med! Dessutom har vi bara planerat i 2 månader innan bröllopsdagen.

• 20talsbruden

Självklart!! Vill jag att vårt bröllop ska va kul för ALLA!! Verkligen. Sen kan det variera vad man tycker är roligt, och då blir det ju naturligtvis vår egen smak som styr! Jag tycker exempelvis själv att det är roligt att gå på "sittningsfester", med borsplacering, så då blir det en sån Jag är själv ganska dålig på att mingla, så jag brukar tycka det är rätt tryggt att "ha min plats"...Men jag vet att en del av mina gäster nog skulle föredra en annan fest, medan en del är mer som jag..., och på något sätt HOPPAS jag att vi lyckas utforma en fest där alla kan trivas och få lite av det de gillar.De som gillar att mingla kommer att hinna göra det på båten till festen, och efter middagen när bandet börjar spela..Tycker inte heller att folk ska hedra oss...känns väldigt onödigt, vi behöver inte hedras, men vill gärna ha en rolig fest med Alla vi tycker om...

• Ceasara

Jag tror att målet för de flesta är att det skall bli kul för gästerna men att vi har olika åsikter om vad som är kul.

T.ex. har vi klädkod för att gästerna inte skall behöva fundera på vad de ska ha. Jag har varit på ett bröllop där klädseln var valfri och vi hade jätte problem att bestämma oss. Till festen kom dessutom en tjej i balklänning och kände sig jätte dum. Hon hade defenetivt inte kul den kvällen.

Sen kan man resonera olika. Vi satsar mycket på festprogrammet och försöker göra vigseln vacker. Vi hade tänkt buffé av samma anledning men det blev så dyrt med varma rätter då vi gifter oss på vintern att vi ändå valde tre rätters. Sen är det ju så att man inte vet vad som händer. Om nån vill håla tal eller spexa. Vi satsar på blandad musik och hoppas att alla skall trivas.

• tolonta
    johansdotter skrev 2008-05-28 10:43:29 följande:
    "Är det bara vi som tycker att vårat bröllop ska vara kul för ALLA?" Nej, det vill vi väl allihop...

"Jag har förvisso bestämt mina tärnors klädsel...."
    Jag har bestämt färgen, hon har valt nyans och modell, men jag betalar också, och då ska klänningen sys upp efter hennes mått!

"Vi har inte krävt att våra gäster ska ha speciella klädslar, då vi tycker att det är viktigare att dom kan komma och känna sig bekväma i det dom vill ha än att dom ska tvingas in i diverse attiraljer för att "passa in"."
    Våra gäster behöver inga speciella attiraljer på något vis, däremot har vi klädkod kavaj. Vill folk skippa slipsen och kavajen senare på kvällen kommer det vara helt okej, är ganska troligt att brudgummen kommer göra så, särskilt om det är varmt. Hade vi inte satt en klädkod, eller något så luddigt som "finklädd eller sommarfin" så hade vi fått sjuttioelva frågor och minst 90 % hade ändå haft kostym-nivå på klädseln...

"Middagen har vi beslutat ska vara buffé...för att undvika att folk blir stela av att sitta länge och kanske inte trivs med just sin bordsgranne..."
    Jag har sittande middag för att folk ska få chans att prata med sina bordsgrannar. Bland tal, ätande, skålande och annat har man inte jättemycket tid att prata med varandra. Har de inte superkul så överlever de nog det, middagen är inte så vansinnigt lång.

"Efter själva middagen ska vi ha stor fest med liveband som folk helt opretantiöst kan ha kul till...."
    Vad har andra för måsten som du inte har? Vi har DJ istället, men inga måsten... Eller, ja. Vill de dansa måste de ju dansa till den musik som spelas. Men det är ju lättare att önska en låt hos en DJ än hos ett band (ifall bandet inte kan den...) Musiken blir litet blandad, men sånt jag vet att de flesta gillar.

"För dom som kommer utifrån landet så ordnar vi hotell och ev skjuts."
    Utifrån landet? Menar du utomlands? Jag ordnar boende från de som kommer utomlands ifrån. Samt åt toastmadame. Övriga som har litet längre att åka får ordna eget boende. Finns både camping, vandrarhem, gästgiveri och hotell. Bara att välja. De flesta har max 2h åkväg, så vill de hellre åka hem så är det möjligt...

"Vi vill att våra gäster ska ha kul och få en upplevelse att minnas dom med och att vårat bröllop ska bli ett underbart event även för dom..."
    Det vill vi också, men alla tycker inte om samma grejer, och då är det väl ändå viktigt att de flesta har roligt, och gärna vi då... Om någon kusin gillar hiphop, men de flesta andra har en annan musiksmak så får ju majoriteten styra...
  • Tooticki

Vi gjorde likadant och vårt bröllop blev såå lyckat. Vi hade en vigsel och en mingelfest, inga krav el måsten och skickade ut inbjudningarna 3 veckor innan: alla kunde komma!

• johansdotter

Skönt att höra att man inte är helt off...

När man sitter här så är det lätt att snurra in sig i alla detaljer som finns om man vill...så att man snudd på glömmer bort vad det egentligen handlade om...det att fira vår kärlek....inte huruvida sockerbitarna är perfekta eller inte.

Jag har själv ADD så tycker det är jobbigt med långa segdragna middagar där man ska umgås med 1 person, är juh inte så bra på sådant...
    Dessutom har vi såååååååå olika människor som kommer så tror att just att man kan snurra runt lite underlättar för alla.

Under sådana här tillställningar så inser man vilken otrolig bredd man har på sina vänner....

• tolonta
    johansdotter skrev 2008-05-28 11:48:51 följande:
    Skönt att höra att man inte är helt off...När man sitter här så är det lätt att snurra in sig i alla detaljer som finns om man vill...så att man snudd på glömmer bort vad det egentligen handlade om...det att fira vår kärlek....inte huruvida sockerbitarna är perfekta eller inte.Jag har själv ADD så tycker det är jobbigt med långa segdragna middagar där man ska umgås med 1 person, är juh inte så bra på sådant...Dessutom har vi såååååååå olika människor som kommer så tror att just att man kan snurra runt lite underlättar för alla.Under sådana här tillställningar så inser man vilken otrolig bredd man har på sina vänner....
    Middagar där man umgås med en person? Man kan med lätthet prata med den som sitter till vänster, den till höger, den mittemot plus de två som sitter snett framför en. Det är 5 personer att prata med!!!
Svar på tråden Är det bara vi....?