• Sebastiána

Slottsbröllop utan att bli ruinerad?

Hej,

Min dröm är att gifta mig i en medeltida skånsk kyrka och sedan ha bröllopsfesten på ett skånskt slott. Är det möjligt utan att bli helt ruinerad? För mig spelar det inte så stor roll var i Skåne det är, men jag vill helst att kyrkan och slottet ligger nära varandra och att det finns möjlighet till övernattning i närheten då flera gäster är långväga. De slott jag hört om hittills är Trollenäs och Häckeberga.

Kram/S

• Svar på tråden Slottsbröllop utan att bli ruinerad?
  • Zozo

Det beror ju pa; är du beredd pa att dra in pa annat för att fa stället?

• frökenkräfta

Har tyvärr inga tips. Tror nästan inte det är möjligt utan en stor budget.

• Aleta

Kolla om det finns ställen där de har catering och man kan ha egen alkohol. Det borde sänka kostnaen rejält. Alltså ett slott utan restaurang.
    Det finns ett sån't ställe utanför Linköping, så varför inte i Skåne?

• gustafmatilda

Nu vet jag inte om det finns ett slott i närheten, men vi kommer att vigas ute i en slottsruin från 1500-talet som heter Månstorps Gavlar. Den ligger utanför Östra Grevie, längs väg 101, 2 mil från Malmö. Fantasktisk miljö, du kan höra dig för ifall det finns ett slott inte alltför långt därifrån där ni kan hyra in er för festen. Och som Aleta säger, kolla om det finns möjlighet till att ta in catering, det sänker kostnaderna mycket!

www.vidgavel.se

Där kan du kolla in vår vigselplats om du är intresserad!

• Lillsnufflan

Aleta:

Var utanför Linköping? Låter som ett bra alternativ för oss.

• Aleta

Bjärka-Säby heter det, gamla slottet. www.bjarka-saby.se/
    jag har varit gäst på bröllop där och det var jättemysigt, tjocka stenväggar osv.

Sedan vet jag inte hur det är med Ljungs slott www.ljungsslott.com/
    Det är ju tomt och slitet, men charmigt. För många år sedan så var jag på middag i slottsköket, men jag vet inte om det var någon som kände någon som hade ordnat det eller om man får hyra det. Någon här på BT hade ju tagit sina bröllopsbilder där.
    Det finns i alla fall bra länkar på deras hemsida till andra slott.

Lycka till!

• Lillsnufflan

Aleta: Tack, snälla. Nu kanske det blir slottsbröllop trots allt...

• allehanda

Kanske en borg istället?För i så fall så kanske Bollerups kyrka och Bollerups borg ligger bra till?De ligger på österlen och med gångavstånd från varandra.Kyrkan hör till Smedstorps församling och borgen ingår i Skolverksamheten som bedrivs på Bollerup(naturbruksgymnasium med häst inriktning).

• Hofsan

Ellinge slott! Där får du ta med egen dricka och kuvertpriset för mat serveringspersonal osv hamnar på ca 600-700 kr per kuvert inklusive slottshyran.
    www.ellinge.se/

• Hofsan

Ps det finns olika ställen att ha festen på i slottet beroende på hur många man är. Vi kommer att vara nere i källarvalvet. Väldigt mysigt. Där e bilder på hemsidan från en bröllopsfest i gamla stallet med det är inte alls så mysigt därinne...

• 040409

Småland, (växjö) är kanske lite långt iväg, men där finns teleborgs slott som faktiskt är relativt billigt. Vi ska ha vår fest där och har valt att skippa vin till maten för att dra ner lite på kostnaderna. Menyer finns från ca 400 kr/kuvert och då ingår slottshyra, serveringspersonal, dukning, städning, dekorationer osv, endast dricka tillkommer (vinpaket från 155 kr/kuvert)

• allehanda

Kom precis på Tostrups kyrka och slott ligger också på Österlen och kyrkan hör till Smedstorps församling men slottet är privat.Slottet var på tal i fjor då Victoria och Madelene var på bröllop där.Kolla på nätet.

• Sebastiána

Tack för alla tips!

Vi kan nog få ihop ett slottsbröllop trota allt. Det blir nog 40-45 gäster och vi kan nog spara in på annat.

Det jag tycker är viktigt är.
    1) God mat
    2) Möjlighet till dans - helst till liveband
    3) Jag vill gifta mig i en gammal skånsk kyrka med kalkmålningar
    4) Det är bra om festlokalen ligger nära kyrkan

Ursprungsplanen var att ha vigseln i Ignaberga kyrka eller någon annan gammal kyrka i närheten och sedan ha festen på Hovdala Slott. Jag kommer från Hässleholm från början så det är lite "back to the roots". Det hela föll när jag åt middag på Hovdala förra året. Supergod mat, men hur ska man få plats med gästerna? Och kan man se dem för alla pelare som är ivägen? Det verkade inte finnas möjlighet att ha borden placerade enligt t.ex E-modell utan det blir runda bord placerade runt om i rummet. Och finns plats för dans?

Om någon där ute haft en bröllopsfest på Hovdala kan ni ju höra av er!

Annars är ju många av tipsen här bra. Bollerup hade jag inte tänkt på, det är ju som ett slott och spegelsalen på Hipp är också väldigt tjusig!!!

Tack igen!

/S

Svar på tråden Slottsbröllop utan att bli ruinerad?