• Ilbäcksan

Ultralätt flygplan-säkert??

Jag fick precis höra att min fästmans kompisar har fixat så att han ska få flyga ett ultralätt flygplan på sin svensexa. Är det verkligen så säkert? Är det någon som har erfarenheter från det eller tom flyger själv som kan lugna mig lite? Jag googlade lite och det verkar vara mycket olyckor.... Behöver verkligen lugnas....

• Svar på tråden Ultralätt flygplan-säkert??
  • Zozo

Mja personligen kommer jag fran en familj av segelflygare och är mycket tveksam till UL.. men det finns tydligen flera olika sorter; Jag har själv skärmflugit, vilket väl inte är riktigt samma sak men en risksport, tycker väl att det är risker man själv ska bestämma om man ska ta, och inte göra pa en svensexa e dyl!

• Zozo

Om du tittar här:
    sv.wikipedia.org/wiki/Ultral%C3%A4tt_flyg

Typerna som ser ut som drakar där har jag sett alldeles för mycket olyckor med, typen som ser ut som ett flygplan är däremot en annan sak.

• Ilbäcksan

Jag ser nu att jag skrev otydligt, han ska alltså inte flyga planet själv, utan åka med en pilot som kommer köra.

Jag tycker också att man ska få bestämma själv om man ska göra något sådant som ändå innebär en risk, jag tycker det här är jättejobbigt och har ont i magen när jag tänker på det...

• Ilbäcksan

Är den andra typen säkrare?

• Zozo

Klart att han inte ska flyga sjâlv! Tack och lov! En erfaren pilot gö allting säkrare men jag skulle ända inte släppa ut nagon i UL pa svensexa. Vi hade demonstration av sadana (draktypen, den som liknar flygplan vet jag inget om) för nagra ar sedan och av tre störtade en , en skadade landningsstället eftersom de satte ner planet för hart. Nu blev ingen allvarligt skadad men varken jag eller nagon av de erfarna segelflygpiloter som var pa plats ville upp för en provtur. nu är detta nagra ar sedan och det har kanske utvecklats sedan dess, men personligen är jag inte entusiastisk.

• Ilbäcksan

Usch, nu blir jag ännu mer orolig... men jag är tacksam för sanningen! Jag får sätta stopp för det här!

• Ilbäcksan

Han som bokat det här skrev såhär:

"Det är som en MC i luften, man sitter helt öppet" Det måste ju vara det du pratar om, eller?

• Zozo

Alltsa jag vet inte om jag kan säga att jag sitter inne med "sanningen". Du far kanske höra dig för lite mer.. Det kanske inte ä samma sak eller att det har ändrats de senaste aren..

Manga tycker det är huvudlöst att syssla med skärmflygning med men jag gjorde det ända, fram tills jag blev gravid. Nu skulle det inte falla mig i tanken..

• Zozo

Det later definitivt som en san, ja.

• Ilbäcksan

Jo, jag var rädd för det. Jag skulle vara orolig om det gällde fallskärmshopp också, det är ju sånt man själv måste få bestämma om man ska göra, precis som du säger.

• Ilbäcksan

Nu har jag sagt till anordnaren att jag inte tycker att det är en bra idé pga riskerna, det var inte populärt och han verkar vilja dra sig ur och inte hålla i det längre... Jobbigt att folk inte kan respektera andras åsikter och framförallt blivande brudens... Jag måste ju få säga vad jag tycker!

• Zozo

Mja personligen tycker jag att man FAR dra gränser även för möhippor/svensexor. Att dra in risksporter där människorna inte fatt bestämma själva att de vill vara med är bara dumt. Tänk om mina vänner hade beställt in typ bungeejump till min möhippa; det hade jag kanske kunnat tänka mig vid ngt annat tillfälle, men när jag fatt bestämma det själv. Visst, sen kan ju var och en vägra pa plats, men det blir ju sa himla trist (och dyrt). Fattar inte varför de maste dra tillmed sa extrema saker..

Svar på tråden Ultralätt flygplan-säkert??