• bride 2be

Billig mat att servera ca 100 pers.

Vi tänkte gifta oss nästa sommar och har därför gott om tid att spara så borde hinna få ihop mellan 20- 30 000 beroende på vissa saker kring jobb och så.

Vi har tänkt oss ett ganska enkelt bröllop i kyrkan med den närmaste släkten och vännerna (bara det blir 106 pers om alla kommer)och sen hyra ett tält och ha på min fästmans pappas tomt alternativt någon lokal helt beroende på kostnaderna.
    Sen har vi haft funderingar på att grilla eftersom vi gifer oss under sommaren hur dyrt kan det bli om man tänker att alla kommer (tror inte det blir så då hela min släkt får resa över nästan hela sverige för att komma till vigslen)

Men funderar på om det blir dyrt o grilla till så många finns kanske något billigare alternativ som är minst lika trevligt som vi inte har tänkt på....

Behöver tips och råd och kostnadsförslag framförallt!
    Kommer försöka minska ner på allt vi kan nu känner jag.

• Svar på tråden Billig mat att servera ca 100 pers.
  • Tooticki

Ni kan ju ha en sommarbuffé med pajer, sallader, kyckling, parmaskinka, goda kalla röror, bröd, kex, dessertost, frukt etc. Vet inte om råvarorna är billigare än kött att grilla men jag vet en sak och det är att folk äter mindre vid buffé än om de serveras på tallriken.

• Lakritspuck

Kruxet med grill är att det man grillar, dvs köttet står i centrum för måltiden och kött är i regel det dyraste.

Jag skulle satsa på en buffé med olika sallader, röror osv samt kött i form av kallskuret. Tunna skivor.

• Tooticki

Ni kan ju marinera och grilla kött dagen innan och sedan skära upp och servera kallt. Då äter folk mindre. Sen kan ni göra sallader med couscous, potatis, matvete etc.

• matildaochniklas

Jag tror också att en buffé är ett bra alternativ. Men ni kan ju ha ngt grillat på buffén om ni vill.

• misstrixie

Vi ska ha kall buffé från catering med en kycklingrätt, en fläskfilérätt, pastasallad, potatissallad och en massa mumsiga tillbehör. Det kommer att kosta runt 100 kr/person vilket känns som ett jättebra pris. Från början var priset inte ens anledningen till att vi valde detta, utan vi fick veta att varmhållningsmöjligheterna var näst intill obefintliga där vi ska vara... men när jag fick veta priset blev jag ju inte mindre nöjd direkt.

Mitt tips är nog att kolla cateringfirmornas prisförslag på olika rätter och att fundera på vad ni kan (och vill) göra själva. Man kan ju beställa merparten av maten från catering och fylla ut med hembakt bröd, göra sallad själv, lite pajer som går att göra i förväg och frysa in, ja allt möjligt som inte är för jobbigt och som drar ner kostnaderna...

Grilla är en jättetrevlig idé (det funderade vi också på innan) som inte behöver bli så dyrt. Visst går det åt en del kött men man kan ju ha mängder av andra tillbehör som fyller ut. Kolla om det finns någon köttbonde där ni kan få köpa ett större parti kött lite billigare, jag har hört att man ska kunna göra det i alla fall. (Fast då kanske man måste stycka det själv eller något.)

• Pyron

Vi köper buffe/plankor från vår matbutik. Det är det billigaste som vi har hittat, och supergott.

• Aleta

Att hyra ett stort tält är inte billigt, det går på runt 20000:-
    Men om ni ska ha det så ta in offerter från flera firmor, det gjorde vi och det skilde mycket, ända upp till dubbla priset.

Vi ska ha fest i två dagar och första kvällen blir det grillat för vår del, fläskkarré är väldigt gott och lite billigare. Man kan köpa hel bit och skära själv. Sedan tänkte vi ha korvar och någon fisk (hänger lite på temat) + majskolvar och annat gott som man kan grilla. Vi har hyrt massor med grillar så att alla får sköta sin egen matlagning. Tänk i så fall på att det är gott att ha något att tugga på medan man väntar på maten.
    Vi blir förresten drygt 100 personer.

• bride 2be

jag har precis suttit och kollat runt har hittat en bygdegård som skulle kunna fungera som tar ca 1500 så ska överväga det med blivande svärmor för hon har koll på om det stället är nått att ha börjar inse att tält nog inte är den billiga lösning vi trodde först...... Dumt att jag redan frågat "svärfar" om vi fick va hos honnom men han förstår ju =).

Så tror vi ska sattsa på lokalen och sen en billig kall buffe eller grill beroende på hur kostnaderna blir i förhållande till varandra.

• ninnabell

Hej

Vi har löst det med att göra så här: vi gifter oss 13.00 och fikar direkt efteråt i anslutning till kyrkan och efter fikat blir det ett uppehåll på några timmar så att folk kan lämna barn till barnvakter och göra sig iordning för kvällen (folk kommer från hela landet och dom bor på hotell) så kl.19.00 möts vi upp på en pub/resturang där vi bokat bord och så får var och en beställa och betala för sig själva.
    Då har vi mat,dryck,bar,dj och livemusik utan att det kostar oss något och ALLA vi bjudit ca 80 st tycker att det är helt toppen. Alla kan välja den mat och dryck dom vill ha.

• bride 2be

hmmm ja det va ju med ett alternativ.... kanske ska fundera på det med... ska ta upp det med älsklingen i alla fall, annars blir det nog byggdegården och buffe känns det som just nu i alla fall men har redan ändrat mej tre gånger så hinner nog bli några till.....

• Rockbrud

Vi ska gifta oss på en byggdegård i tullinge. kostar 2500kr kyrkan är 5min därifrån å catering blir nog en italiensk delikatess buffe för 165kr/pers. då är ditkörning gratis å allt är upplagt å klart. vi va där å köpte lite småsaker för provsmakning å blev super nöjda. kändes väldigt lyxigt.

som ja förstått så är det dyrare å hyra tält än lokal.
    tänk på att man helst vill duka å dekorera dagen innan. på dem flesta byggdegårdar kan man låna lokalen dagen innan för nån hundring. å kolla när det ska va städat å klart dan efter. det är ju inte meningen att ni ska göra det på eran första gifta dag. då är det skönt å va på landet. (det görs när det passar)
    ska du kolla kläning runt södertälje så gå runt på alla butiker, ja märkte att det skiljer mycke i pris på samma klänning.

lycka till B-)

• bride 2be

tack, vi har börjar luta år catering med måste bara kolla upp lite priser och hur budgeten kommer att bli, vi får halva festen av mina föräldrar men vet inte vad de har tänkt spara mm vi sparar utifrån att vi skulle betalt att själva så har vi tur räcker det till en resa med i slutet. Men hur som hellst så kostade tältet grymt mycket mer än lokal det tält vi hade behövt kostade 30 000 där jag kollade = aldrig i livet och lokalen gick på runt 1 500 vi har 3 olika att välja på just nu men det var ju inte så farlig summa i alla fall. Så då känns det som att vi har råd med catering med en buffe då har man ju hjälp av den personalen med och det kan ju va guld värt, klart det kostar men känns som det är värt det.

• bride 2be

tack, vi har börjar luta år catering med måste bara kolla upp lite priser och hur budgeten kommer att bli, vi får halva festen av mina föräldrar men vet inte vad de har tänkt spara mm vi sparar utifrån att vi skulle betalt att själva så har vi tur räcker det till en resa med i slutet. Men hur som hellst så kostade tältet grymt mycket mer än lokal det tält vi hade behövt kostade 30 000 där jag kollade = aldrig i livet och lokalen gick på runt 1 500 vi har 3 olika att välja på just nu men det var ju inte så farlig summa i alla fall. Så då känns det som att vi har råd med catering med en buffe då har man ju hjälp av den personalen med och det kan ju va guld värt, klart det kostar men känns som det är värt det.

• bride 2be

Svar på tråden Billig mat att servera ca 100 pers.