• EmmaEr­ik
    Äldre 26 May 09:41
    51397 visningar
    25 svar
    25
    51397

    Bröllopslöften

    Försöker hitta någon annan variant av bröllopslöften, men jag har svårt att hitta något. Någon som vet var man kan hitta annorlunda bröllopslöften?

  • Svar på tråden Bröllopslöften
  • tågjän­tan
    Äldre 12 Jun 20:37
    #11

    Om ni inte ska gifta er borgerligt behöver ni kankse kolla upp om prästen godkänner "slutet"; " älska i nöd och lust" och "tills döden skiljer oss åt"... Detta är nog det som svenska kyrkan föreslår. Jag har för mig att jag hört någonstans att någon präst inte gillade "i alla våra dagar" eller liknande.

  • Aleta
    Äldre 12 Jun 23:49
    #12

    Ååååh tågjäntan, det var dina löften! Hoppas det var OK att jag skrev in dem igen, de var så vackra!

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 12 Jun 23:53
    #13

    Jättebra tråd... Så länge livet oss förenar...

    Skulle det funka Burre Präst... jag vill slippa höra ordet DÖD på min bröllopsdag!

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 13 Jun 00:01
    #14

    Istället för "tills döden skiljer oss åt" menar jag!

  • Äldre 13 Jun 04:13
    #15

    Anja 19 juli 2008 skrev 2008-06-13 00:01:41 följande:


    Istället för "tills döden skiljer oss åt" menar jag!
    Det har diskuterats om man kunde få säga "Tills livet skiljer oss åt" och det är inte okay, man ska uttrycka en vilja att leva tillsammans tills man dör, inte bara "tills vidare". Om man säger "Så länge livet oss förenar" så kan det ju tolkas likadant. Man vill leva tillsammans tills det inte går längre, så att säga. Däremot skulle jag kunna tänka mig "Så länge vi lever" om man nu är väldigt rädd för ordet "död" (vilket jag i och för sig inte kan förstå, men det är en annan diskussion).
  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 13 Jun 11:12
    #16

    Är inte rädd för ordet död, men tycker det känns så "olämpligt", trist, opassande att behöva tänka på död på sin lyckliga bröllopsdag, som förhoppningsvis ligger långt ifrån den dag man dör (jag vill verkligen inte behöva bli påmind om att jag ska dö en dag, när jag står där framme)

    Må låta underligt men för mig så är dessa saker så otroligt olika, bröllop är LIV för mig inte död.

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 13 Jun 11:13
    #17

    Kjell präst

    tack för ditt svar... Så länge vi lever låter jättefint

  • sowa65
    Äldre 13 Jun 14:42
    #18

    jag pratade med "vår" präst, han sa att det viktigaste var att man stod för det kyrkan står för, dvs viljan att leva i nöd och lust och livet ut. sedan hur man formulerade det tyckte han var "värdligt". vi kommer säga så länge livet oss förenar....

  • sowa65
    Äldre 13 Jun 14:54
    #19

    världsligt skulle det vara...

  • chamor
    Äldre 13 Jun 16:04
    #20

    Hittade denna någonstans den ska vi ha! Men vi ska skriva om den lite grann :)

    XX jag älskar dig som jag aldrig har älskat någon förut.
    Genom solsken och regn är du min lycka och min längtan.
    Du är allt jag någonsin har önskat mig
    och för mig finns ingen annan.
    Jag vill vara den som torkar dina tårar och lyssnar på dina hemligheter.
    Jag vill vara den som skrattar med dig och ger dig lust.
    Vi var menade för varandra och det var en underbar dag när vi upptäckte det.
    Nu är det vi två för resten av livet.
    Jag älskar dig.

  • Aleta
    Äldre 13 Jun 16:07
    #21
    chamor skrev 2008-06-13 16:04:39 följande:
    Hittade denna någonstans den ska vi ha! Men vi ska skriva om den lite grann :) XX jag älskar dig som jag aldrig har älskat någon förut.Genom solsken och regn är du min lycka och min längtan.Du är allt jag någonsin har önskat migoch för mig finns ingen annan.Jag vill vara den som torkar dina tårar och lyssnar på dina hemligheter.Jag vill vara den som skrattar med dig och ger dig lust.Vi var menade för varandra och det var en underbar dag när vi upptäckte det.Nu är det vi två för resten av livet.Jag älskar dig.
    Hihi, den har jag skrivit!
  • Aleta
    Äldre 13 Jun 16:17
    #22

    Här är en till:

    Du och jag är nu ett och tillsammans ska vi möta allt som kommer i vår väg.
    Inga hinder är för svåra när vi har varandra och
    all lycka blir dubbel när jag kan dela den med dig.
    Ingen och inget kan komma emellan oss två för
    jag är din och du är min så länge livets låga brinner.

  • Aleta
    Äldre 13 Jun 19:04
    #23

    Hur ska ni göra som ska ha egna löften, ska ni säga samma eller ha två helt olika?

  • sowa65
    Äldre 13 Jun 22:17
    #24

    vi kommer ha helt egna var för sig, 8 rader som avslutas likadant;
    NN, Dig vill jag dela mitt liv med, så länge livet oss förenar.

  • lillP
    Äldre 14 Jun 15:40
    #25

    Vilken bra tråd! Är värdelös på att komma på sånt här!

Svar på tråden Bröllopslöften