• brudpar08

överförfriskad mamma...

Hej! Min mamma har har problem med sin alkoholkonsumtion, det gäller främst rödvin. Dessutom kan hon bli arg och obehaglig när hon druckit ett(!) eller att par glas. Det har varit såhär i många år och jag och mina bröder har försökt konfrontera henne och bett henne att inse att hon behöver hjälp för att sluta dricka, men då blev hon bara arg. Båda mina bröder är gifta och på deras bröllop har allt gått bra och lugnt till. Hon har inte gjort någon scen eller ens druckit för mycket. Men nu är det min tur att gifta mig och jag är så orolig att hon ska balla ur. Jag är ju enda dottern, en sladdis, och hon var dessutom med när jag träffade min blivande man. Innan hon började dricka så hade vi en jättebra relation till varandra, men inte nu. Alltså, vi träffas och hon har sytt klänningen och allt men sen ringer hon när hon har druckit och är jättejobbig i telefon.(vi bor ej på samma ort längre) Hon har blivit väldigt kall och okänslosam. Jag är väldigt orolig att hon ska dricka för mycket och hålla något pinsamt tal på fyllan eller så. Vad ska jag göra!? Vi kan ju inte låta bli att servera vin pga. en person!?

• Svar på tråden överförfriskad mamma...
  • Lady o Lufsen

Nej, du ska inte låta bli att servera vin eller annan alkoholhaltig dryck på grund av det, tycker jag.

Däremot så är mitt råd till dig att prata med din mamma, tala om vad du är orolig för och fråga vad hon själv tänker göra för att ert bröllop ska bli nyktert för hennes del.

Gör även upp en B-plan...det vill säga att hon faktiskt blir uteskorterad av en bestämd person om hon nu skulle balla ur...den personen beställer en taxi och ser till att hon kommer i den.

• Lady o Lufsen

...och självklart se till att det finns alkoholfria alternativ att dricka

• brudpar08

Taxiplanen var bra förutom att vi gifter oss på landet och har festen i ett partytält på gården till mina föräldrars sommarstuga!
    Tro mig, det går inte att prata med henne. I nyktert tillstånd låtsas hon bara som om hon inte förstår vad man menar och ja..i det andra tillståndet blir hon ju arg istället...
    Men man skulle ju kunna ordna med någon som får ta henne en bit från festen om hon blir jobbig.

• Lady o Lufsen

Jag förstår att hon låtsas oförstående...men en sak kan du vara säker på: HON HÖR VAD DU SÄGER...och det är just det som kan få henne att fundera.
    Sedan är det ju såhär...man kan låtsas hur oförstående som helst så länge folk frågar..." Va? Vad menar du??"
    Vad du bör göra är att helt enkelt tala om hur du vill att det ska vara...det vill säga bara leverera konstateranden!

Fundera ut en B-plan ändå...det kan ju vara att ta med henne bort från festplatsen...

• Piha

Glöm inte bort heller att man behöver inte skämmas för vad andra gör. Bestäm dig för att hon får stå själv för vad hon gör och ta konsekvenserna av det. Du är inte ansvarig för hennes handlingar. Du har inget att skämmas för.

// P

• brudpar08

Du har nog rätt. Det här med att bara säga rätt ut, alltså konstatera. Det blir lätt att man lindar in och försöker säga saker på ett fint sätt, det är ju ändå ens mamma, och man vill ju undvika bråk, men enda sättet är kanske att vara "hård" men med "snälla ögon"..? tack!

• brudpar08

Piha: tack det var snällt av dig, det är väldigt lätt att glömma bort!

• Lady o Lufsen

Var så god!
    Jag håller tummarna för dig!

Linda inte in...din mamma är precis lika medveten om sina problem som du är...hon skulle däremot inte erkänna dom....än.

brudpar08 skrev 2008-05-23 09:44:42 följande:
    Du har nog rätt. Det här med att bara säga rätt ut, alltså konstatera. Det blir lätt att man lindar in och försöker säga saker på ett fint sätt, det är ju ändå ens mamma, och man vill ju undvika bråk, men enda sättet är kanske att vara "hård" men med "snälla ögon"..? tack!
  • Lady o Lufsen

Absolut!!! Var och en skäms för sig själv!!

Piha skrev 2008-05-23 09:42:54 följande:
    Glöm inte bort heller att man behöver inte skämmas för vad andra gör. Bestäm dig för att hon får stå själv för vad hon gör och ta konsekvenserna av det. Du är inte ansvarig för hennes handlingar. Du har inget att skämmas för.// P
  • MDoJB

Usch, du ska ju inte behöva oroa dig på din stora dag. Prata med henne och var tydlig, som det står här ovan. Berätta för henne att du är orolig och vill kunna njuta av din bröllopsdag. Tala om för henne att ni har beslutat er för att servera henne alkoholfria alternativ. En bra servitör kan byta sköta detta på ett bra sätt så de andra gästerna inte märker något. Det finns ju alkoholfria röda viner på systembolaget. Detta får vara vilkoret för att hon ska få närvara. Det är ju er dag och ni som bestämmer hur ni vill ha det. Förklara för henne att ni vill ha endast roliga minnen från festen!

• Blondie77

jag har inget råd att ge dig men jag är i samma situation fast det gäller min moster, hon blir väldigt högljudd, sluddrig och vinglig och otrevlig när hon dricker och det räcker med ett glas (+ det hon har i handväskan förmodar jag)...vet inte hur många jular hon förstört genom att välta granen, dela ut paketen fel, druckit upp vin och snaps i andras glas, flörtat med min kille (vilket var mest tragiskt och komiskt) jag är jätteorolig att hon ska uppföra sig illa och hade hoppats att hon inte skulle komma men nu verkar det som hon gör det (hon har precis kommit ur en av sina vanliga perioder där hon ska ta livet av sig eftersom det är så synd om henne)...jag tycker så illa om henne för hon utnyttjar alla hon kan på pengar, tom min mormor som är 87 år, hon bryr sig bara om sig själv och förstör alltid alla kalas och liknande genom att va otrevlig......min mammas kusin har blivit insatt i situationen, hon är rätt rak och tuff av sig så hon har erbjudit sig att se till att hon inte dricker för mycket, att hon kniper igen om hon börjar med pinsamma högljudda uttalanden och helt enkelt ser till att hon åker hem om hon inte kan sköta sig, dessutom sitter hon längst ut på ett hörn så hon iaf inte har för många bordsgrannar att skämma ut sig och oss inför och mammas kusin sitter med henne. Jag ska hålla tummarna för oss båda att det går bra.

• Ljungfru

Jag har också en mamma som inte tål alkohol så bra. Hon kan bli aggressiv och provokativ.
    Efter en incident i vintras då hon blev full och ballade ur på ett kalas pratade jag med henne och sade att om hon skall kunna vara med så får hon vara nykter. Hade länge oroat mig för detta.
    Funderar på att ge henne någon uppgift som kräver att hon är nykter men annars tror jag att hon klarar av att ta litet vitt vin nu när jag har pratat med henne om det.

• Lady o Lufsen

Mitt råd är att INTE ge din mamma en specifik uppgift i hopp om att hon då är nykter...kan leda till en stor, grov besvikelse för dig och ytterligare ett misslyckande för din mamma...

Ljungfru skrev 2008-05-23 11:10:47 följande:
    Jag har också en mamma som inte tål alkohol så bra. Hon kan bli aggressiv och provokativ.Efter en incident i vintras då hon blev full och ballade ur på ett kalas pratade jag med henne och sade att om hon skall kunna vara med så får hon vara nykter. Hade länge oroat mig för detta.Funderar på att ge henne någon uppgift som kräver att hon är nykter men annars tror jag att hon klarar av att ta litet vitt vin nu när jag har pratat med henne om det.
  • Ljungfru

Jo, hon klarar det. Får hon en uppgift som kräver att hon skall köra bil så dricker hon inte. Hon är inte alkoholberoende, hon har bara svårt att dricka måttligt och blir dum i huvudet när hon dricker. När hon inte dricker är hon bra.

Lady o Lufsen skrev 2008-05-23 11:12:31 följande:

Mitt råd är att INTE ge din mamma en specifik uppgift i hopp om att hon då är nykter...kan leda till en stor, grov besvikelse för dig och ytterligare ett misslyckande för din mamma...
  • Lady o Lufsen

Vad bra att din mamma klarar av att hålla sig nykter när hon ska köra bil! Då kan du ju dela ut en passande uppgift till henne.

Att "ha svårt att dricka måttligt och bli dum i huvudet när hon dricker" samma sak som att ha alkoholproblem för mig i alla fall...men alla kan se olika på saken.

Ljungfru skrev 2008-05-23 11:20:28 följande:
    Jo, hon klarar det. Får hon en uppgift som kräver att hon skall köra bil så dricker hon inte. Hon är inte alkoholberoende, hon har bara svårt att dricka måttligt och blir dum i huvudet när hon dricker. När hon inte dricker är hon bra.Lady o Lufsen skrev 2008-05-23 11:12:31 följande:
  • Ljungfru

Men visst är det svårt.
    Man tycker ju att de som skall vara "vuxna" borde veta hur man beter sig men så är det inte. Jag är inte bekymrad över någon av våra kompisar men sina egna föräldrar skall man behöva hålla efter.

Fast det är klart, kompisar väljer man ju.

brudpar08 skrev 2008-05-23 09:24:22 följande:
    Hej! Min mamma har har problem med sin alkoholkonsumtion, det gäller främst rödvin. Dessutom kan hon bli arg och obehaglig när hon druckit ett(!) eller att par glas. Det har varit såhär i många år och jag och mina bröder har försökt konfrontera henne och bett henne att inse att hon behöver hjälp för att sluta dricka, men då blev hon bara arg. Båda mina bröder är gifta och på deras bröllop har allt gått bra och lugnt till. Hon har inte gjort någon scen eller ens druckit för mycket. Men nu är det min tur att gifta mig och jag är så orolig att hon ska balla ur. Jag är ju enda dottern, en sladdis, och hon var dessutom med när jag träffade min blivande man. Innan hon började dricka så hade vi en jättebra relation till varandra, men inte nu. Alltså, vi träffas och hon har sytt klänningen och allt men sen ringer hon när hon har druckit och är jättejobbig i telefon.(vi bor ej på samma ort längre) Hon har blivit väldigt kall och okänslosam. Jag är väldigt orolig att hon ska dricka för mycket och hålla något pinsamt tal på fyllan eller så. Vad ska jag göra!? Vi kan ju inte låta bli att servera vin pga. en person!?
  • PennyJenny

Lady o Lufsen skrev 2008-05-23 09:41:15 följande:

Jag förstår att hon låtsas oförstående...men en sak kan du vara säker på: HON HÖR VAD DU SÄGER...och det är just det som kan få henne att fundera.Sedan är det ju såhär...man kan låtsas hur oförstående som helst så länge folk frågar..." Va? Vad menar du??"Vad du bör göra är att helt enkelt tala om hur du vill att det ska vara...det vill säga bara leverera konstateranden!Fundera ut en B-plan ändå...det kan ju vara att ta med henne bort från festplatsen...
    Det är var ett mycket bra råd tycker jag. Tala om för henne hur du vill att dagen ska vara och att du skiter i att hon förnekar sitt alkoholproblem, du och dina bröder är inte blinda och ni ser. Men att du förväntar dig att på din stora dag så skärper hon sig. Och var supertydlig med vad som händer om hon inte gör det. Kankse kan du pröva att skriva till henne oxå, ibland kan saker gå in bättre i skrift.
  • brudpar08

PennyJenny: jag minns att jag skrev ett brev en gång när jag var yngre. Det är säkert tio år sen nu. Men det fick jag aldrig någon respons på. Det liksom bara var som om hon alrig hade fått något brev.
    Jag får se hur jag gör...Hennes reaktioner är så olika, ibland är det som om hon inte lyssnat på någonting man sagt och ibland blir hon "tvärtemot". I början när vi berättat att vi skulle gifta oss skulle hon hjälpa till med allt, och då menar jag ALLT, det gick så långt att hon sa tex. "men så ska VI ju inte ha det" eller "men det är klart att VI ska ha barnen med på bröllopet" osv. som om det var hon som skulle gifta sig, hon tänkte inte alls på att det var min stora dag. Jag pratade med pappa om det, och han pratade förodligen med mamma om det för sen dess bryr hon sig överhuvudtaget inte. Om jag ber om en åsikt eller råd om något så svarar hon bara att "det kan inte jag ta något beslut om", men det är ju inte ett beslut jag ber om....det är ju en åsikt!

• Ljungfru

Jag skrev inte att hon inte har alkoholproblem för det tycker jag också att hon har.
    Jag skrev att hon inte är beroende.

Lady o Lufsen skrev 2008-05-23 11:24:06 följande:

Vad bra att din mamma klarar av att hålla sig nykter när hon ska köra bil! Då kan du ju dela ut en passande uppgift till henne.Att "ha svårt att dricka måttligt och bli dum i huvudet när hon dricker" samma sak som att ha alkoholproblem för mig i alla fall...men alla kan se olika på saken.
Svar på tråden överförfriskad mamma...