• halo08

Vin för lagring

Jag skrev tidigare i dag ,men nu bytte jag rubrik för jag tänkte se om jag har bättre tur så här
    Jag vill ge min m2b en fin flaska vin som ska lagras i typ 5 år så vi kan korka upp på vår 5 åriga bröllopsdag. Men jag är usel på sånt här hjälp mig vad ska jag ha???

• Svar på tråden Vin för lagring
  • bröllop080719

Fråga på systembolaget de är bra på sånt. Tänk bara på att om ni ska lagra en flaska vin så pass länge så måste ni ha bra lagringsmöjligheter, dvs mörkt, lugnt, inga snabba temperatur förändringar och helst svalt. Lycka till med vin letandet

• Sommarbrud 2008

Om du vill ha tips på några lite dyrare viner som vinner på lagring så är chateauneuf-du-pape (påvens nya palats) och barolo mycket goda och kan gott kan lagras i 15 år om jag minns rätt. Vi var på vinresa i Frankrike i somras och köpte en del som vi ska spara i upp till 10 år har vi sagt, men då gäller det att ha tillgång till en bra förvaringsplats. Lycka till!

• KIKKIHOLMBLAD

Flera portviner fungerar även riktigt bra för lagring men fråga på Systembolaget!

• Xaston

Som skrivits tidigare, så lämpar sig både Barolos, och CNdP att lagras. Men även Bordeaux viner av bättre klass, eller Bourgogne.

Ett tips är annars att köra en årgångschampagne - som bara görs under bättre årgångar. Min favorit i rimlig prisklass är Launois - årgång 2000

www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=0&SokStrangar=

• Celeste97

På Systembolagets hemsida står det under de flesta viner om de lämpar sig att lagras eller inte.

Svar på tråden Vin för lagring