• Tooticki

Sterilisering?

Intressant, får jag fråga hur gamla ni var när ni gjorde det och om ni har barn eller inte? Vad innebär ingreppet? Vad är det de gör rent fysiskt?

• Tooticki
    Julienne skrev 2008-05-23 11:35:48 följande:
    Mens och sexlust påverkas inte, inga hormonförändringar äger ju rum eftersom man bara "kapar" äggledarna. Sen kan vissa kanske påverkas rent psykologiskt av att helt plötsligt vara infertila, så det är ju väldigt viktigt att man tänkt igenom sitt beslut noga.Jag var 33 när jag steriliserade mig, har två barn. Mycket nöjd, behöver nu aldrig mer tänka på den jobbiga preventivmedelsfrågan! Har aldrig ångrat mig det minsta!
    Hmm, låter intressant. Har funderat på det eftersom vi inte vill ha några barn men om mensen inte förändras så skulle det inte vara någon vinst för mig, skulle vara tvungen att äta p-piller ändå.
  • Tooticki
    Julienne skrev 2008-05-23 11:45:40 följande:
    Tooticki, vet inte vad som är problemet med din mens men har man rikliga blödningar går det går ju att göra värmebehandling, ett kirurgiskt ingrepp som ofta minskar mensen betydligt eller i bästa fall tar bort den helt!
    Jag har hört det men jag har fått känslan av att de inte gärna gör det på folk som inte har barn och är så unga som jag. Som det ser ut nu funkar det kanon med p-piller så jag kommer köra på det ett tag.
  • Tooticki
    fromheretoeternity skrev 2008-05-23 12:46:36 följande:
    Ni som lever i en stadig parrelation tycker jag ska överväga att kanske mannen kan sterilisera sig istället. Precis som Duckess säger är det ett mindre ingrepp på honom.
    Fast det handlar ju också om varför man gör det. Jag har övervägt det på grund av att jag har stora problem med menstruation och på det gamla sättet (där man avlägsnade livmodern) slapp man mens i fortsättningen. Mens visst är det ett mindre ingrepp på mannen som dessutom går att ångra 5 år efter man gjort det.
Svar på tråden Sterilisering?