• Erol

Hur ska man förlova sig egentligen???

Hallå alla kärlekskranka.

Jag har varit tillsammans med min flickvän nu i snart tre år. Vi träffades när vi studerade ihop för 3 år sedan utomlands. Efter det had vi ett distansförhållande men vi har nu bott tillsammans i lite mer än ett år. Hon är för övrigt från Mexiko.
    Både hon och jag tycker nog att det är dags att förlova sig snart.

I Juli kommer hennes mamma och lillebror på besök och det är första gången dom är i Sverige. Jag har vissa funderingar på att överraska min flickvän genom att fria till henne framför hennes mamma. (kanske på en trevlig restaurant eller nått)

Tycker ni att det låter som en bra idé eller är ett frieri nått som ni tycker bli mer romantiskt om man är ensamma.

Alla åsikter uppskattas

/Erol

• Svar på tråden Hur ska man förlova sig egentligen???
  • Ernhake

Jag hade nog inte velat ha med min mamma när jag blir friad till.. för mig känns frieri som något privat..

• wilensauvage

Jag hade inte heller velat ha min mamma dar nar jag blir friad till, men det kanske beror pa att vi har olika traditioner i sverige?
    Det som hade varit kul kanske kunde vara att du friar dagen innan mamman kommer sa att hon kan dela med sig glädjen direkt efterat, och borja planera tillsammans?

• Garonne

Jag skulle inte heller uppskatta om mamma var med vid mitt frieri. Det är privat!

• 20080802

Instämmer med föregående talare. Dock kan idén att göra det precis innan mamman kommer vara god. Särskilt om din flickvän har en god och nära relation till sin mamma.

• Lady o Lufsen

För mig hade det inte spelat någon roll alls om min mamma var med vid själva frieriet!

Möjligtvis så hade jag nog önskat att något mer privat var inbokat under kvällen (utan min mor då) där man kunde njuta tillsammans

• enmi

Jag och min pojkvän var överenns om att göra det vardagligt men romantiskt. Vi köpte ringarna tillsammans och när de väl var klara att hämtas i butik så hämtade han dem utan att berätta för mig. Sedan när hans kulle fria så gick vi på en skön promenad. Han skulle överaska mig men jag fattade ju vad som skulle ske, han gick ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom. Jag svarade ja och sedan gick vi hem till hans föräldrar. De bjöd oss på champange och jordgubbstårta. :)

Jag skulle nog inte vilja bli friad till precis inför mina egna föräldrar, kanske kan du ta med henne lite avskilt tills allt är gjort och sedan gå ut och äta fin middag med familjen?

• sokkerstruten

Beror nog på lite granna, vi svenskar är ju lite mer privata och " stela" än i andra kulturer...plus att vi inte har samma relationer till våra familjer alltid, det här med stora middagar och musik och massa mat.

Jag skulle nog överraska henne i alla fall oavsett om det är framför hennes mamma eller utan, med ett frieri som din flickvän inte känner till! Kan vara svårt med ringen om du inte vet hur dan hon vill ha...

Hur hennes ralation till sin mamma är kan nog bara du veta! Svårt när hon inte kommer från sverige, hehe då hade jag definivt inte friat framför släktingar eller föräldrar!

• Kanada Hjarta Sverige

du kanske till och med bor be hennes mor om dotterns hand innan, nar blivande bruden inte ar dar forstass - och sen fria till din brud?? manga kulturer foresprakar det, vet ej hur det ar i mexico. har du traffat foraldrarna innan?
    jag skulle tycka det var otroligt modigt och romantiskt att fria infor andra! ett bevis pa att du inte ar orolig for ett nej och ar stensaker pa er karlek och vill visa det oppet infor alla!
    Du kanner din brud bast, tycker hon om att vara i centrum, sa tycker jag def du ska gora det med andra folk narvarande!!
    Lycka till!

Svar på tråden Hur ska man förlova sig egentligen???