• MarieMarieMarie

ni som slutat med Diane/Yasmin = Tappat hår???

Ni som ätit ppilren diane eller yasmin och sen slutat/gjort uppehåll har ni tappat massa hår?

Hur länge hade ni ätit diane/yasmin innan ni slutade/gjorde uppehåll? Hur mkt hår tappade ni? massvis? och hur länge tog det för det att sluta falla och bli tjockt igen?

Diane hjälper inte mot min acne, har ätit det i ett år och vill sluta men är livrädd för håravfallet för mitt redan e så tunnt. Diane förser ju kroppen med massa östrogen och det tar tydligen ett tag för kroppen att få igång sin egen östroproduktion efter man slutat äta det. Men undrar om alla tappar hår?

• Svar på tråden ni som slutat med Diane/Yasmin = Tappat hår???
  • EmilOchCia

Enligt fass är detta ingen känd biverkning(och de måste lista alla kända biverkningar, även om det bara är EN som drabbats) Ring din vårdcentral! Kan vara någon annan brist... jag har själv aldrig ätit dom så det är kanske en biverkning, men kolla med VC för säkerhets skull om du är orolig!

• MarieMarieMarie

Emilochcia: Håller med, det du säger är ju klokt och enligt all logik borde det faktiskt vara så, det är så jag me tänker men har läst på flera ställen på nätforum och fråga-doktor-siter om patienter som tappat hår efter slutat med diane...

Man tillför ju kroppen en massa östrogen med diane, långt mkt mer än andra p piller. Därför de oftast är dom så många kvinnor mår allra sämst av att äta. När kroppen får såhär mkt tillfört östro stänger den ju ner sin egen produktion av hormonet för att undvika överbelastning och tar man sen bort p pillret tar det ett tag för kroppen (månader) att få upp sin produktion ordentligt igen vilket ger överskott av testo i relation till östrot och risk för acne, håravfall etc. Vad jag förstått...

Vad jag vet måste FASS bara lista biverkningar som kan ske medans man tar läkemedlet, trist nog. Det sa VC när jag ringde, hmm... men usch ogillar verkligen de här pillren altså så jag känner mej jättekluven!

• MarieMarieMarie

Bump!

Verkigen ingen som tappat...?

• Peggy sue

Jag tror att det är så att p piller innehåller ju graviditetshormoner som gör att man får extra tjockt hår, och när man slutar, precis som när man fött sitt barn och inte längre är gravid, så tappar man hår så det blir som innan igen.

• MarieMarieMarie

Peggy sue: Aa precis de trodde ja me förut, det låter faktiskt logiskt :) men min gyn sa att så absolut inte var fallet tyvärr förutom för de kvinnor som av någon anledning ha förhöjt testosteron i kroppen OCH har manligt/kvinnligt håravfall i familjen (och därför har den genen själva), dom kan få tjockare hår av östrogen pga att deras hår är 'känsligt' för hormonförändringar (pga håravfallsgenen). Det var va båda han och sköterskan sa, hmm, så jag antar att jag inte kommer tappa isf. Men ändå orolig, litar lixom inte helt på läkare... :S

• oswiem

Här har du en.. trodde att jag skulle bli flint. När jag började om med dom slutade håret att falla...

• Lilla Buu

Hej jag har precis slutat äta Yasmin vilket jag har gjort i ca 2 år. Nu hat jag också börjat tappa onormalt mycket hår. Ska prata med vårdcentralen hade jag tänkt men så du vet är du inte ensam att undra

Svar på tråden ni som slutat med Diane/Yasmin = Tappat hår???