Hjälp, ska på samma bröllop som det klängiga exet!
Några vänner till oss gifter sig i sommar, ett par veckor innan oss. De är nära vänner, så vi vill absolut gå på bröllopet. Men det är ett litet problem: min m2b:s klängiga exfru är också bjuden. Vi har varit ihop i fyra år, de skilde sig innan vi träffades men hon hör fortfarande av sig och är jobbig med jämna mellanrum - t ex så skickar hon mejl på födelsedagar, jul och senast på alla hjärtans dag (hon låtsades att det var av en händelse, att hon inte hade tänkt på att det var alla hjärtans dag, emn skrev att hon tänkte på honom osv) fast min m2b inte hör av sig tillbaka. Hon ringer också hela tiden hans killkompisar och frågar saker om honom och om mig och säger att hon mår så dåligt osv. Min m2b hanterar det bra, men tycker så klart att det är jobbigt, och det gör jag också. De har varit på samma fest några gånger, när gemensamma vänner fyllt jämt, och då har hon alltid blivit lite för full och börjat gråta och säga saker som att hon inte förstår varför det tog slut och att hon ångrar sig (det var först hon som ville skiljas). Min m2b har gjort väldigt klart för henne att han inte känner samma sak, att han är och vill vara med mig och inte vill ha kontakt med exet. Men hon spelar martyr och ställer ändå till små scener när de råkar träffas. Senast träffades de av en tillfällighet på ett café, hon sa att hon hade hört att vi skulle gifta oss och började att gråta. Min m2b svarade bara att ja, vi ska gifta oss och det var han väldigt glad över, och så gick han därifrån. Jag har undvikit att följa med på fester där hon har kunnat tänkas dyka upp, men det här bröllopet vill jag inte missa. De få gånger jag har träffat på henne beter hon sig som att jag inte finns, eller som att jag är en tillfällig flickvän medan HON är den som känner min m2b bäst osv. Min m2b är jätettydlig att han är med mig inför henne, men det verkar hon kunna förtränga. Jag är så rädd att hon ska bli jobbig på vännernas bröllop och att det ska förstöra stämningen. Både min m2b och jag skulle göra allt för att inte brudparet skulle märka nåt, och jag tror (eller hoppas) ändå inte att exet är så knäpp att hon skulle ställa till en scen inför dem. Men jag är rädd att hon ska säga/göra nåt när de inte ser och att det ska kännas jobbigt eftersom det bara är ett par veckor innan vårt eget bröllop. Jag blir verkligen illa berörd av henne, och vill inte känna så precis innan vi ska gifta oss. Hur ska jag göra för att hon inte ska komma åt mig och få mig att må dåligt?