• brudensara

Hjälp, ska på samma bröllop som det klängiga exet!

Några vänner till oss gifter sig i sommar, ett par veckor innan oss. De är nära vänner, så vi vill absolut gå på bröllopet. Men det är ett litet problem: min m2b:s klängiga exfru är också bjuden. Vi har varit ihop i fyra år, de skilde sig innan vi träffades men hon hör fortfarande av sig och är jobbig med jämna mellanrum - t ex så skickar hon mejl på födelsedagar, jul och senast på alla hjärtans dag (hon låtsades att det var av en händelse, att hon inte hade tänkt på att det var alla hjärtans dag, emn skrev att hon tänkte på honom osv) fast min m2b inte hör av sig tillbaka. Hon ringer också hela tiden hans killkompisar och frågar saker om honom och om mig och säger att hon mår så dåligt osv. Min m2b hanterar det bra, men tycker så klart att det är jobbigt, och det gör jag också. De har varit på samma fest några gånger, när gemensamma vänner fyllt jämt, och då har hon alltid blivit lite för full och börjat gråta och säga saker som att hon inte förstår varför det tog slut och att hon ångrar sig (det var först hon som ville skiljas). Min m2b har gjort väldigt klart för henne att han inte känner samma sak, att han är och vill vara med mig och inte vill ha kontakt med exet. Men hon spelar martyr och ställer ändå till små scener när de råkar träffas. Senast träffades de av en tillfällighet på ett café, hon sa att hon hade hört att vi skulle gifta oss och började att gråta. Min m2b svarade bara att ja, vi ska gifta oss och det var han väldigt glad över, och så gick han därifrån. Jag har undvikit att följa med på fester där hon har kunnat tänkas dyka upp, men det här bröllopet vill jag inte missa. De få gånger jag har träffat på henne beter hon sig som att jag inte finns, eller som att jag är en tillfällig flickvän medan HON är den som känner min m2b bäst osv. Min m2b är jätettydlig att han är med mig inför henne, men det verkar hon kunna förtränga. Jag är så rädd att hon ska bli jobbig på vännernas bröllop och att det ska förstöra stämningen. Både min m2b och jag skulle göra allt för att inte brudparet skulle märka nåt, och jag tror (eller hoppas) ändå inte att exet är så knäpp att hon skulle ställa till en scen inför dem. Men jag är rädd att hon ska säga/göra nåt när de inte ser och att det ska kännas jobbigt eftersom det bara är ett par veckor innan vårt eget bröllop. Jag blir verkligen illa berörd av henne, och vill inte känna så precis innan vi ska gifta oss. Hur ska jag göra för att hon inte ska komma åt mig och få mig att må dåligt?

• Svar på tråden Hjälp, ska på samma bröllop som det klängiga exet!
  • Pienaar

Vilken otroligt jobbig tjej!
    Jag tycker att din kille ska säga åt henne igen - kanske "på skarpen" helt enkelt. Även om han redan gjort det, så verkar hon ju inte förstå.
    Ibland måste man ju ta i lite mer för att en person faktiskt ska fatta att man menar allvar.
    Han får tala om för henne vad som gäller och att hon absolut måste skärpa sig på er väns bröllop!
    Väl på bröllopet sen hade jag nog valt att inte prata med henne utan faktiskt försökt undvika henne.

• Aleta

Fy vad jobbigt för er båda och det är ju synd om henne också som inte kan gå vidare i sitt liv. Vad skönt att din m2b är så tydlig med henne.

Det bästa är nog att försöka hålla sig lugn och låta det rinna av sig. Om hon märker att du tar åt dig så får hon vatten på sin kvarn och fortsätter.
    Eftersom du är förberedd på att något kan hända så tycker jag att du tänker ut ett antal bra svarsfraser. (Du vet de där som man kommer på när man kommer hem; "så skulle jag ha sagt" .)
    Tänk dig det värsta hon kan göra och var beredd på det. Antagligen håller hon sig i skinnet och du blir glatt överraskad eller också är du beredd och då känns det inte lika jobbigt.

Mitt förslag är att lugnt se henne i ögonen och säga något typ:
    "Tycker du inte att NN&NN ska slippa sådana här scener på sitt bröllop. Det är dags för dig att gå vidare."
    Inte elaka svar utan mogna. De som råkar stå i närheten och hör kommer ju helt klart att heja på dig!

Lycka till! (Och se till att vara "drop dead gorgeous"... )

• Catalina

vissa personer har väldigt svårt för att fatta o i deras fall är det nog bara prof.hjälp som hjälper. hon har ju svårt för att släppa sitt ex o spelar martyr så jag skulle nog tro att det är någon form av störning hon har eftersom hon håller på så här. Det kommer nog att dröja innan ni blir helt fria från henne. Men jag kan inte förstå varför era vänner bjuder in henne när de är så medvetna om vad som händer när hon träffar din kille. Om jag vore er så skulle jag nog prata med brudparet om det här problemet.

• Zozo

Ja prata med brudparet och se till att de inte sätter er nära varandra iaf. Det kan ju underlätta.

• PennyJenny

Du har redan fått bra råd och jag håller med de andra. Ta inte åt dig, det är hon som kommer framstå som fånig och göra bort sig. De gemensamma vänner som ni har vet väl säkert redan om att det var hon som valde att skilja sig och om din bliviande är så tydlig mot henne att det är ni som gäller så ser säkert även de andra det. Och då är det exet som framstår som fånig.

Försök att släppa det, be brudparet placera henne långt i från er, så mycket mer kan du nog inte göra.

• Ljungfru

När jag var på fest samtidigt som mitt jobbiga ex såg jag till att hålla mig undan honom i möjligaste mån. Jag garderade även genom att jag bad en kompis se till att "rädda mig" ifall J. skulle komma fram. Jag visste att han gärna ville prata med mig.
    Jag lyckades undvika honom den största tiden och mitt "förkläde skötte sitt jobb väl genom avledande manövrar, något som vi skrattar mycket åt efteråt.

• brudensara

Tack för alla bra råd! Jag tycker verkligen att det här är jobbigt, fast min m2b är tydlig med var han står. Jag är inte svartsjuk och brukar inte ha problem med ex, men hon är så jättejobbig. Vi har bråkat en del om att jag tycker att han borde vara ännu tydligare, för i början försökte han bara undvika henne och nu kör han med en avvisa-undvika-taktik. Han säger att det var och är för att om man ger sig in i en konflikt med henne så tolkar hon det som att man har en relation, att avvisa och undvika henne är det bästa. Han har säkert rätt, men ibland önskar jag att han bara kunde skrika åt henne att lämna honom ifred...

Jag ska definitivt formulera några färdiga fraser och ha dem i beredskap, bra tips! Och jag letar efter en riktigt snygg klänning, för att känna mig för läcker för att bli hotad av henne

Jag vill helst inte prata med brudparet, hon är en vän till dem och jag vill inte belasta dem med det här. Jag förstår att de bjuder henne också, de har känt henne länge och det här är ju inte deras problem. Men kanske ska jag ändå på ett snyggt sätt be dem att placera oss långt ifrån varandra, i fall de inte har tänkt på det...

Det märkliga är att flera gemensamma vänner har trott/tror att det var min m2b som lämnade henne, så har hon framställt det. Flera av dem har blivit jätteförvånade när min m2b berättat att det var hon som ville skiljas. Hon blev martyr först när han träffade mig...

• Aleta

Jag tycker inte att du ska prata med brudparet. Så dålig koll kan de väl inte ha så att det placerar exet nära dig eller din m2b? Om du pratar med dem så kommer hon säkert att få veta det förr eller senare och då blir det ännu värre.

Din m2b har helt rätt, att undvika och lugnt säga nej är bäst. Alla reaktioner från er sida ger henne bara mer energi att fortsätta.

Om ni båda har lugna, vuxna svar att ge henne när hon blir jobbig så kommer ju omgivningen snabbt att inse att det är något fel på henne, inte på er. (Varför inte lugnt säga typ "du valde att begära skilsmässa, nu har han orkat gå vidare och det bör du också göra, det var ju ändå ditt val".) Då vänder ni på martyrskapet lite. Bli bara inte upprörd, behåll lugnet vad som än händer. Om hon flippar ut, så se lugnt på henne och säg typ "du är nog inte mogen för att prata om det här, det är nog bäst om vi låter NN&NN få lite lugn och ro på sin bröllopsdag. Den här dagen handlar ju om dem, inte om dig."

Ignorera, ignorera, ignorera är mitt råd. Behandla henne som vilken ytligt bekant som helst så stänger ni alla dörrar för henne.

• brudensara

Aleta: tack för jättebra råd! Jag ska göra precis som du säger, behandla henne som en avlägsen bekant som inte betyder något och inte kan göra mig upprörd. Om jag blir upprörd ger jag ju henne rätt, bevisar att det finns en orsak för mig att bli upprörd över hennes neurotiska beteende. Hoppas bara att det funkar i praktiken också Och jag ska prata med bruden när vi träfafs nästa gång, på ett sätt som är tydligt men inte blir belastande för henne. Tack alla för era goda råd!

• brudensara

Ooops.. Altea, du tyckte inte att jag skulle prata med brudparet. Men jag tror att jag ändå ska nämna det, fast på ett indirekt sätt. Eller? Mmm... känner mig tveksam för det är säkert som du skriver: att hon kommer att få reda på det och då blir jag den jobbiga. Kanske ska jag ändå låta bli att nämna det. Tur att BT finns, så man kan älta sånt här och få lite ordning och reda i det förvirrade bröllopsplanerarhuvudet!

• anne på grönkulla

Om ni ska prata med brudparet tycker jag din man kan få göra det, inte du. I stil med "ni vet att NN har ju så svårt när jag tar med sara" - om du tar upp det är det du (som har minst relation till brudparet om jag förstår det rätt) som blir besvärlig...

• brudensara

Å vad jag är lättad! Jag fikade med bruden i förmiddags och då tog hon själv upp det. Hon sa att "X kommer också på bröllopet, vi umgås inte alls mycket längre men hon och Y är ju gamla arbetskamrater. Hoppas att det känns okej för er, fast hon har haft svårt att släppa taget." Så jag försäkrade att det var okej för vår del, att vi ser jättemycket fram emot deras bröllop. Jag sa inte att jag kände mig lite orolig, ville inte lägga det på henne, och det känns mycket bättre nu när jag vet att brudparet vet hur läget är och inte delar exets konstiga verklighetsuppfattning!

• grabbarna

vad skönt att brudparet vet hur det är..färdiga fraser tycker jag är en toppenide och är ni bara lugna och coola så är det hon som kommer få skämmas om/när hon inte ger sig...

var själv på ett bröllop där sambon ex med nya kille satt bredvid oss det fanns inga problem eller så men gissa om det kändes kymigt....

• brudensara

grabbarna: usch, vad typiskt att hamna brevid exet! Måste verkligen ha förstört lite av stämningen... Hoppas att vi slipper det

• grabbarna

skulle tro att ni slipper det men ja det kändes väldigt dumt

• anne på grönkulla

Vad skönt! Det verkar ju som att du har en egen relation till paret och att de är väl medvetna om problemet - vilken gör hela situationen enklare att hantera om det skulle bli en grej.

Svar på tråden Hjälp, ska på samma bröllop som det klängiga exet!