• wilensauvage

Vänner som inte blir glada??

Hej,

Har precis blivit friad till och vi ska gifta oss redan i höst sa vi haller pa att berätta för alla familj och vänner. Mina vänner här (bor utomlands sedan 5 ar) blev helt hysteriskt glada, liksom hans vänner och badas vara familjer, bade har och i Sverige-allt frid och frojd, skitkul! Tills jag ringer mina tre basta barndomsvanner i sverige och berattar den glada nyheten: INGEN reaktion! Den ena har inte svarat pa varken email, sms eller meddelande pa telefonsvararen pa en vecka! Den andra sa i och for sig; oj vad kul, men sen skulle hon pa golf och skulle ringa tillbaks sen, men har inte gjort det hitintills (1 vecka) sedan. Varfor gor de sa har?? Bada tva ar forlovade och jag var jatteglad for deras skull nar de friade till sina man, men de har inte bestamt nagot datum for brollop eller sa, kan det vara nagon slags avundsjuka?? Varfor isafall? Jag fattar ingenting och vagar inte fraga varfor de inte ar glada...

• Svar på tråden Vänner som inte blir glada??
  • wilensauvage

Tack for langt svar!
    Jo, men det ar det som ar grejen, normalt sett ar de rattsa oppna med sina kanslor och blir verkligen glada for din skull (kanske inte hysteriskt glada men iaf). Och nu ar det inte ens reaktionen som jag ar ledsen over, det ar bristen pa reaktion! Den ena har inte hort av sig alls sen jag skickade mailet, sms och ringde och den andra har inte ringt tillbaks iheller, (efter sin hemskt langa golfrunda sa det ar det som kanns skumt nu. Ja, det kan ju vara att man ar ledsen for nagot, men man kan val anda bemoda sig om att skicka ett sms och saga grattis? Sa jobbigt ar ju inte det. Men du har nog ratt, det kommer att gnaga i mig tills jag pratar eller mailar med dem nasta gang, skulle bara vilja att de tog kontakten forst innan jag forklarar att jag ar besviken...
    tack for svaret!

• Zozo

Det MASTE ju inte vara avundsjuka heller. Jag vet inte om jag nödvändigtvis skulle hoppa rundor och skrika halleluja! bara för att en av mina vänner skulle gifta sig. Jag menar, naturligtvis skulle jag vara glad för personens skull och gratulera, men inte nödvändigtvis hysterisk. Saaa stort är det inte med bröllop för alla.. bara för att sätta lite distans pa det hela.
    Den som inte svarat.. hon är möjligen inte bortrest? Jag reser mycket och av olika anledningar kan det ofta hända att jag inte svarar pa meddelanden pa över en vecka.

• PennyJenny

Varför måste det handla om avundsjuka? Klart jag blir glad om en vän berättar att h*n ska gifta sig, men det är inte så att jag släpper allt jag har planerat den dagen och sätter mig i telefon i timmar för att prata om dennes bröllop.

Jag håller med Zozo, bröllop är inte stort för alla. Och sällan är andras bröllop en så stor händelse som ens eget. Det är lätt att tycka att alla andra ska vara lika uppspelta över ens bröllop som man själv är, men de är de inte.

Jag tycker inte att det är något att haka upp sig på. Gå inte runt och anta att dina vänner är avundsjuka, jag tycker det verkar vara ett ganska trist sätt att se på sina vänner.

• Ljungfru

Är det ingen här inne på BT som aldrig själva känt någon avund? Själv är jag född avundsjuk men har genom åren lärt mig att kamouflera den och kan numera även glädjas åt andras glädje.
    Det är en fruktansvärd känsla när någon i ens närhet får någonting som man själv innerligt önskar sig och det är inte helt lätt att hantera.
    Som tur är verkar ingen i min närhet vara avundsjuk på mig just nu eller så kamouflerar de den väl.

• wilensauvage

Hmm, det kanske blev ett missforstand har, jag har aldrig sagt att de var avundsjuka, jag undrade bara om det kunde vara en av anledningarna till bristen pa reaktion, eftersom DE forvantade sig av mig att jag skulle bli overlycklig for deras skull nar DE forlovade sig (och jag faktiskt var det med). Nej, brollop ar inte jattestort for alla, det ar jag helt pa det klara med, men aven om man inte blir jatteglad, sa gratulerar man iaf? det behover inte vara timmar i telefon, men ett litet sms for att saga grattis? Det tycker jag ar det minsta man kan gora om man har varit nara vanner i 12 ar...och med det ar inte sagt att de ar avundsjuka, jag skrev just inlagget for att hora om det kunde finnas andra anledningar till en brist pa reaktion an just det, eftersom jag har svart att se varfor man blir avundsjuk for en san sak...

Jag tycker det ar ett ratt trist sett att se pa sina vanner att inte kunna skicka ett grattis sms nar man berattar en stor nyhet for dem, aven om det inte ar en stor grej for dem personligen.

• Ljungfru

Håller också med Zozo.
    En del förväntar sig att omgivningen skall vara lika entusiastisk som en själv. Då blir man nog lätt besviken.

• PennyJenny
    wilensauvage skrev 2008-05-22 10:06:19 följande:
    Jag tycker det ar ett ratt trist sett att se pa sina vanner att inte kunna skicka ett grattis sms nar man berattar en stor nyhet for dem, aven om det inte ar en stor grej for dem personligen.
    Det kan jag visserligen hålla med om, men varför lägga en massa energi på att gå och fundera på varför de inte gjorde det? Om det inte är så att du tycker dig se en trend i hur eran relation har utvecklats och du inte känner dig bekväm med det. Annars skulle jag nog själv lägga det åt sidan och fundera på bra mycket roligare saker kring bröllopet.
  • Mikabella

Är inte vi svenska i allmännhet ganska svala med reaktioner?! Jag tycker inte att man får så många "heta" reaktioner när man säger att man ska gifta sig. Tror många inte än tänker på att de kan såra genom att "bara" säge grattis lite lamt. Är nog inte illa menat, det är nog bara taktlösa...Så försöker jag tänka iaf :)

Jag iaf glad för din skull! Är ju sååååå super dumper roligt att få planera sitt bröllops o att få se fram emot att någon faktiskt vill att man skall vara dennes fru! :) GRATTIS!! o kramar!

• wilensauvage

Ja, det kanske ar sa, att svenskar ar lite svalare i sina reaktioner an andra. Nej, ok, jag ska inte tanka mer pa det, ska bara tanka pa hur kul det ar att planera med alla andra kompisar!

Tack for svaren (och grattis sjalva!)!

• yessa76

Det är ju stort att gifta sig men det blir ju aldrig lika stort för vänner och familj som det är för brudparet!

Vänner kan ju gå igenom tungt något själva, något som man inte vet hur nära vänner man än är.....Och visst de förväntade sig att du skulle bli överlycklig för deras skull....och nu är du likadan själv...inte sant?

Det är så himla lätt att mitt i all lycka faktiskt bli lite "upptagen" med sin egen lycka, utan att man för den skull menar att vara knäpp....Jag menar inte att du är självupptagen men andra kanske kan uppfatat dig så om du är sådär jätteglad och lycklig hela tiden....Och tänk då om dom själva har det svårt och kanske egentligen skulle behöva gråta ut....Då kanske dom känner att dom inte vill "förstöra" din lycka....eller så är det kanske något i deras relation som dom kämpar med....något som bara är privat mellan dom och deras sambos/män...?

Ge dom lite tid. Tänk på att du bara stjärna i ditt eget liv.
    I andras liv har man inte huvudrollen, utan man har kanske bara en "normalstor" roll....hur nära vän man än är.

Svar på tråden Vänner som inte blir glada??