• baby78

Resa i Vietnam

Hej alla glada!
    Vi funderar på att åka till Vietnam på bröllopsresa (jan -09). Känner dock inte så många som rest där. Någon här kanske som har nåt tips. Basic vill vi ha en "slapparresa". Åka till nån badort på nåt bra hotell och lyxa oss. Är maten bra där? Är det billigt? Vilka stränder är finast? Är Saigon värt att utforska? Är de trevliga mot turister? Allt mottages med tacksamhet : )

• Svar på tråden Resa i Vietnam
  • 16 augusti

vi var i vietnam 2004 och vi gillade det väldigt mycket. Framför allt är det riktigt billigt. De är trevliga mot turister också. Vi åkte från Bangkok direkt till hoi an och sedan tog vi oss söderut och åkte hem från saigon. Hoi an har jättefin strand men den ligger en liten cykelbit från byn. mysig stad och väldigt många skräddare, sydde upp mycket kläder här. Nha Trang också en trevlig stad med bra strand och marknader. Saigon tycker jag verkligen ni ska åka till, för ni måste se vietnamesernas tunnlar under vietnamkriget och för att se museeumet om kriget. Där är hur mycket som helst att göra i veietnam. gå in på backpackin.se och läs där får du väldigt mycket information.
    kan verkligen rekommendera vietnam. min sambo vill åka dit igen.
    förresten så ska ön phu qoch ?? vara väldgit fin, vi hade inte tid att åka dit

• baby78

Åh, tack så mycket. Vi har funderat på Nha Trang faktiskt, vill nog inte åka runt så jättemycket. Och det där med att sy upp kläder låter super. Saigon har ju som sagt mycket historia att berätta så det känns nog halvt om man inte varit där! Tack

• Bella83

Jag tycker verkligen att ni ska åka till Vietnam! Völdigt trvliga människor, mycket att se, fina stränder iallafall i Nha Trang! Saigon är verkligen värt ett besök!

Maten är supergod! I stil med thailand....god fisk, skaldjur, vårrullar etc!

Sen är det billigt också vilket inte skadar =)

Hoppas ni får en underbar resa!

• LLJÖ

Vi har precis prellat vår bröllopsresa jan 09 till just Vietnam. Vi beställde faktiskt en cahrter med Ving där man första veckan åker runt i södra Vietnam och Kambodja (Angkor Wat) och tittar på alla sevärdheter. Andra veckan blir i Phat Thiet på hotellet Romana Resort där vi får egen pool på terassen! Det var det jag föll för. Stranden ska tydligen vara lite sämre precis nedanför hotellet men med egen pool på terassen så bryr man sig kanske inte så mycket om det...

Någon som har erfarenhet från Phan Thiet eller en liknande rundresa?

• ellen78

Hej!
    Jag och min sambo reste runt i Vietnam i februari i år. Saigon är en riktig upplevelse och ön Phu Quoc är verkligen värt ett besök. Däremot måste jag avråda alla från att åka till Nha Trang om det är fina stränder ni letar efter!
    Vi har varit i Thailand många gånger och gillar man fina stränder så ska man åka till Thailand och inte till Vietnam. Däremot är Vietnam ett spännande land att resa i. Det är så billigt så man skäms när man ska betala restaurangnotan! = )
    Det är hög standard på hotellen och vietnameserna är trevliga men dåliga på engelska.

Ett tips på hotell i Saigon: Hotel Majestic, ligger i distrikt 1 (precis vid saigon-floden) och är hur mysigt som helst.

• jag ska bli en fru...läängtar-nu

Hej!

Precis som Ellen var vi i Vietnam på bröllopsresa fast i januari -08.
    Var först i Saigon,jätterolig,livlig,stad med kaosig trafik.Mycket shopping och sevärdigheter.
    Flög över till Phu Qouc,jättefin ö,varmt ekomenderas.
    Det kan dock vara lite knepigt att kommunicera,dom pratar inte så bra engelska.

God mat,billigt,trevligt folk,och ännu inte helt exploaterat .
    Rekomenderas varmt!

I Saigon bodde vi på Sofitel Plaza,fantastiskt lyxigt med härlig poool på taket.
    Frukosten var fenomenal,men tom choklad fondue,och champagne.

I Phu Qouc,bodde vi på Hotel Phu Qouk saigon i en stooor bungalow precis vid stranden.

Du kan goggla båda hotellen,bra bilder där ifrån,fast lite bättre var dom i verkligheten.

• jag ska bli en fru...läängtar-nu

Förreten,vi mötte många backpacker som varit på fler ställen men dom tyckte allesammans att Phu Qouc var finast!
    Bättre än Phan tiet,och Nha trang.

Det tyckte vårt ressällskap vi mötte på halva resvägen med.

Phu Qouc är förresten det ända stället där man kan se solen gå ner i havet vid solnedgång,mycket romantiskt på smekmånaden !

• baby78

Åh, nu längtar jag verkligen ihjäl mig efter Vietnam efter allt bra ni skrivit!!

• guldlockm

Jag och min sambo reste runt i Vietnam under 2 veckor 2005. Jag kan verkligen rekommendera Halong Bay som är ett av UNESCO:s värlsarv. Det var verkligen värt all möda att ta sig dit! Bukten består av kalkstensklippor som likt svampar reser sig ur vattnet. Det påminner lite om den turkiska skärgården, även om den Vietnamesiska är mer frodig. Det var mycket rofyllt endast ett par timmar från den öronbedövande och smoggiga trafiken i Hanoi.

Jag önskar er en fantastisk resa!

• Zozo

Vi reste runt(fran Hanoi till Hué ungefär, och sedan in i Laos) i Vietnam pa Backpackersvis och var inte direkt pa stränder och solade. Underbart land att resa igenom i upplevelsevâg. Hanoi var lite stökigt och fullt med folk och Halongbukten var packad med turister men väl värd en kryssning med natt pa baten ända.

• Isadisa

Även jag rekommenderar varmt Vietnam! Jag och min sambo reste runt i tre veckor i somras, det var fantastiskt. Superbilligt, jättegod mat och väldigt trevlia människor. Håller med om att stranden i Nha Trang inte är kanonfin - den är helt ok, men inte super. Däremot är stranden i Hoi An fantastisk. Stranden ligger 3-4 km utanför byn, men det ligger hotell även ute vid stranden. Hoi An samt Halong Bay var mina två höjdpunkter - Halong är så vackert att det tar andan ur en =). Vi hann aldrig resa till Phu Qouc, men jag har hört mycket gott om det - det får bli nästa gång...

• LLJÖ

Någon som besökt Phan Thiet då? Vi har precis prellat vår resa dit, men har inte betalat än så all input är välkommen. Vi har även funderat på Phu Quoc men har inte hittat något hotell som känns tillräckligt mycket smekmånad...

• Cackis

LLJÖ:

Kolla in:
    Longbeach's Ancient Village Resort and Spa Phu Quoc Island

Det är fyr- eller femstjärnigt, perfekt för en smekmånad. Apollo har det som sitt Apollo Exklusive tror jag.

När vi var där i augusti förra året var det dock inte färdigbyggt. Bara några få rum var klara.

Svar på tråden Resa i Vietnam