• jenni699

Ni som väljer att inte anlita fotograf...

Vi velar lite fram och tillbaka om det är värt att betala flera tusen kronor för en fotograf. Vet att det går att ta lika bra bilder själv, men är samtidigt livrädd för att vi inte kommer lyckas... Vad tror ni? Hur ska man göra om man väljer att ta egna kort, ställa upp sig och ta massa kort men vad ska man ha som bakgrund? Vi ska gifta oss borgerligt så vi kan inte använda oss av någon kyrka.

• Svar på tråden Ni som väljer att inte anlita fotograf...
  • 20080301

Vi valde att ha en kompis som är jätteduktig på att ta kort men i efterhand ångrade vi oss för de flesta kort är inte bra

• pandis2405

Vi har två kompisar som är bra på att fota och har hyfsade kameror. Vi kommer att porträttfota innan vigseln med dem i lugn och ro, sen får de fota mingel och detaljer under festen.

Vi har varit upp runt kyrkan innan med en av fotograferna och rekat platser och han har provfotat, så jag tror absolut att det kommer bli bra.

• Silva79

Vi har anlitat en amatörfotograf som ska vara med oss hela dagen, billigare än 1 timme och 10 foton med en proffsfotograf. Vi får alla bilder som tas på cd-skiva. Hon har bra kamera och tar snygga bilder! Tror vi kommer bli jättenöjda med bilderna!

• bröllops gäst

Vi valde att anlita en fotograf som fotade oss innan vigseln och som vi köpte en 10 bilds serie av. Sedan bad vi en vän som oxå är amatörfotograf att vara med oss under dagen och fota. Vi vågade inte riktigt lita helt på bilderna vår vän tog utan valde därför att ta ett "säkert kort" oxå. Detta kostade oss 1800kr för fotografen (utomhus kostade lite xtra och vi tog då inte det dyraste albumet med flest bilder i )och 500 kr till vår vän. Vi var supernöjda efteråt.

• grabbarna

vi har avlt en glad amatör som tar jättefina kort så jag är itne orolig och skulle det bli hel fel får vi klä upp oss igen och fota i studio

• elpo08

Hm, jag förstår hur du tänker...
    men när kompisar som redan gift sig skulle rekomendera EN sak angående bröllopet så var det att just satsa på en bra fotograf
    för det är det "enda" som du behåller efter bröllopet.

Jag tyckte det lät konstigt men har nu följt deras råd.

• bröllops gäst

Att ha ett album med mycket kort som man kan se tillbax på är helt underbart. Även fast det känns innan som att man aldrig kommer glömma bort sitt bröllop så glömmer man detaljer fortare än man anar och drygt ett år efter mitt bröllop så är albumet det som får mig att gråta glädgetårar och känna denna häftiga lite nervösa känsla om igen!

• Babymama

Fråga runt lite, kanske finns det någon riktigt duktig amatör i någon lokal fotoklubb som ställer upp mot en liten ersättning.

• jenni699

Tack för så många råd! Är fortfarande velig, men kan tänka mig att sätta mig och ringa runt till olika fotografer och "bara" boka en timmes fotografering direkt efter vigseln och sen förlita mig på kompisar på festen. Tror absolut att man kan få bra kort med en vanlig kamera och lite hjälp av photoshop :) men samtidigt vore det ju en mardröm om man inte lyckats på mer än ett eller ett par kort.
    Hur mycket betalar ni för er fotograf?

• Gurrabus

Vi har också fått rådet att lägga lite pengar på fotografen av samma skäl som flera andra anger; det är ju det vi har kvar rent fysiskt så att säga!

Vi har bett en kille som har ett fotoföretag som hobby. Han har tagit foton på mina systrar (reklam för deras frisörsalong) där jag tycker de är jättefina men samtidigt ser ut som sig själva om ni förstår hur jag menar... Har även sett andra bilder på min lillasyster som han tagit och det är likadant med dem så vi känner oss säkra på att korten blir bra även om han bara är "amatör".

Mina systrar har hittat honom på modellbilder.se, kan vara värt att gå in där och kolla lite, dels på vilka fotgrafer som finns i närheten av er och dels hur bra bilder de tar!

Vi ger förresten 2000 (lite kompispris iofs) och då är han med när vi gör i ordning oss, tar bröllopsfoton innan vigseln samt fotar på vigseln.

• stinakina

En vän(och arbetskamrat) till M2B skulle fota OCH filma vårt bröllop, han arbetar med foto och websidor om dagarna, och de kort vi sett han tagit har varit jättefina.
    Men nu blev det så att min M2B bjudit in en till kille i efterhand(lång historia,men ändrade arbetsförhållanden är väl orsaken, typ "i nöden prövas vännen" situation)som också jobbar med min blivande. Nu ska Han ta kort, då han tydligen är amatörproffs (kan man säga så??)

Hur som helst, hade vi inte "haft" dessa två hade vi nog gärna anlitat en fotograf, men vi känner oss oerhört trygga med de här killarna nu...

• tolonta

Det som en fotograf har som fördel är ju att de har bra utrustning (detta brukar gälla både proffsfotografer och "amatörfotografer"), vilket ger kort som har tillräckligt hög upplösning att de kan förstoras. De har dessutom vana att fotografera i olika ljus, och vet hur de ska få ljuset att falla snyggt. Det är lätt att stirra sig blind på poser och ansiktruttryck när man inte är van fotograf, och sedan är det ju tråkigt om man inte har ett enda bra kort att förstora, pga skuggor i ansiktet och annat...

Sedan är det aspekten om man tar någon av ens närmaste att fotografera, att man har lagt ett stort ansvar på denna person... Det är i så fall bättre med någon mer avlägsen person, som är fullt införstådd att det är just för att fotografera som den personen är med på festen - inget annat.

Ska man ordna fotograferingen med någon man känner tycker jag att denna person ska ha en digital systemkamera, ett stativ och att personen bör avsätta tid att tillsammans med er kolla fotoställen och provfotografera (typ att ni poserar, fast i vanliga kläder), och att ni har en lista på kort ni vill ha. Tänk också på vad ni gör om det regnar, det är svårt med ljuset vid inomhusfotografering om man inte har bra grejer... Lampljus är inte ett dugg smickrande...

• Zozo

Var proffsfotograf dök aldrig upp men vi hade turen att ha bra utrustning och en svärfar som är gammal reklamare med koll pa foton. Vi fick massor med fina och lite mer spontana bilder precis som vi ville. Sa det kan vara en "chansning" med sk proffs med...
    Nu tycker just ingen av oss att foton är det viktigaste utan att upplevelsen var viktigast, men det âr ju ända roligt att ha.

• patti87

min moster man som är "hobbyfotograf" kommer att fota oss :) han har dessutom en riktig bra kamera :) och han gör otroligt fina foton, så jag är glad att vi slipper lägga ut flera tusen på en fotograf :)

• jenni699
    Zozo skrev 2008-05-21 10:57:17 följande:
    Var proffsfotograf dök aldrig upp men vi hade turen att ha bra utrustning och en svärfar som är gammal reklamare med koll pa foton. Vi fick massor med fina och lite mer spontana bilder precis som vi ville. Sa det kan vara en "chansning" med sk proffs med...Nu tycker just ingen av oss att foton är det viktigaste utan att upplevelsen var viktigast, men det âr ju ända roligt att ha.
    Föredrar oxå spontana bilder då jag tycker de alltid blir bäst. Men samtidigt är man ju lite orolig att man inte har en tilräckligt bra kamera, men å andra sidan så är ju de flesta nya kameror bra och mycket kan fixas med photoshop.
    Blir nog ändå en timmes fotografering hos fotograf och sedan förlita mig på släkt och vänner.
  • tofflisar

För oss fanns bara alternativet vänner. Min far dog för tre år sedan och han var bröllopsfotograf. Har därför fått ngn hang-up kring just fotogrejen och vill absolut inte gå till ett proffs. Så hade det inte varit för att vi har två kompisar med bra kameror och många timmar bakom kameran så hade det nog inte blivit ngr bilder.. Förstår det där ngn skrev om att vännen som ska fota kan känna ett stort ansvar dock. Den ena killen har poängterat att han inte är ett proffs. Men när jag förklarade varför jag ville ha det så här förstod han. Vi är helt inställda på att det kanske inte blir något kort som blir så bra att man förstorar upp det. Men det är helt oki. Är inte typen som skulle hänga en stor bild av mig själv på väggen ändå..

• Zozo

jenni699: jag maste väl poängtera att maken är amatörfotograf och har bra utrustning - sa vi hade tur; Hade vi däremot varit tvungna att fota inomhus hade vi nog inte haft utrustning sa det räckte...

• Fejs

Om det är en bra fotograf så tror jag inte att man får lika bra bilder som amatör... iaf inte när jag har jämfört. Det skiljer mycket på kvaliten mellan fotografer också. Kolla vad ni vill ha för kvalitet, det kanske duger med "vanliga" bilder som inte behandlas.

Svar på tråden Ni som väljer att inte anlita fotograf...