• jenni699

Ni som väljer att inte anlita fotograf...

Vi velar lite fram och tillbaka om det är värt att betala flera tusen kronor för en fotograf. Vet att det går att ta lika bra bilder själv, men är samtidigt livrädd för att vi inte kommer lyckas... Vad tror ni? Hur ska man göra om man väljer att ta egna kort, ställa upp sig och ta massa kort men vad ska man ha som bakgrund? Vi ska gifta oss borgerligt så vi kan inte använda oss av någon kyrka.

• Svar på tråden Ni som väljer att inte anlita fotograf...
  • ogift80

Jag tycker inte att det är en onördig kostnad att anlita en fotograf, även om det kostar, bilderna ska man förhoppningsvis behålla hela livet. Jag hade hellre valt bort tex och köpa tårtor för tusentals kronor, då man kan fixa godare tårtor själv och billigare. Jag hade kompromissat med det jag tycker är viktigare. jag hade nog aldrig valt bort en fotograf, även om det är dyrt. Men då få man det bra gjort.

• LizaStina

Jenni699

- jag tycker tvärtom....vi ångrar oss att vi inte anlitade en fotograf. Vi hade flera ur vårat sällskap som fotade och vi har flera hyffsat bra foton MEN vissa foton är suddiga eller konstigt tagna. Jag trodde att vi skulle få ihop till ett album men det kanske blev 10 riktigt bra bilder bara.

• Tooticki

Vi anlitade en kompis som är amatörfotograf med bra kamera. Vi visste redan innan att hon skulle ta bra foton. Det "kostade" oss 900 kr (två biljetter till operan och en flaska vin).

• Veronica70

Ja jag skulle då aldrig våga chansa.
    Finns fotointresserade bland gästerna, men det ser jag som ett plus om någon lyckas få till något. De är ju dessutom där som gäster inte som fotografer...
    Vi har fotografen hela dagen i princip. Hon går vid 19.30, så från det är det till att lita på att gästerna lyckas fota...

• matteve

Vi har valt vår kusin - han är amatörfotograf, men väldigt duktig och har en bra kamera. (Dessutom kan photoshop hjälpa till lite ) Kom ihåg att fotona förevigar er viktigaste dag!

Känner ni inte någon i er närhet som kan tänkas ta bilder?

• PL080802

Vi tänkte ha en amatörfotograf från familjen men har anlitat en professionell eftersom jag hade samma tankar som du och älskar fotografier. Jag tycker att det är skönt att ha ett proffs som man kan ställa krav på (vill inte känna att man måste arrangera fotona själv utan vill att proffset ska säga "gör det här" etc). Du kommer få en massa olika svar här på BT men många verkar anlita fotografer. Ett bra tips är att rangordna vad ni tycker är viktigt på bröllopet och på det sättet kan ni komma fram till vad ni ska lägga pengar på. Vi har tex sparat in på tex blommor för att vi (mest jag faktiskt) hellre vill lägga pengarna på foton. Lycka till!

• lillaj

Vi ska definitivt ha fotograf för att föreviga vårt bröllop ordentligt för det är ju bilderna som finns kvar då kanske minnet börjar svajja när man blir till åren Vi är helt överens om detta från första början, hur man än ser på det så är maten sällan det folk minns från ett bröllop, ringen kan man ju faktiskt om man vilja designa en ny i samband med förnyade löften (ska vi göra på 10-årsdagen) och annat är ju bara för stunden så det är ju bilderna man kommer ha kvar!

• Tooticki

För oss kändes det inte som om att vi gamblade när vi valde en vän, men då vet vi hur duktig hon är och att hon jobbar med att göra hemsidor bl a så hon är mycket estetisk och fotograferar mycket i jobbet.

• Vi2alltid

först frågade vi på en fotoatelje hur de fotar, och då finns olika paket att välja mellan vilket innebar X antal bilder i ett album. och då fick vi inte se alla bilder, utan DE skulle avgöra vilka bilder som var bra att ha med i albumet.

Då billigaste skulle vi alltså betala 3000 spänn för en timmes fotande och få 10 bilder i ett album. Då tillkom ca 800 kronor för att det var en helgdag, plus reseresätning och liknande. Ville vi göra förstoring tillkom det oxå. De behåller bilderna och vi skulle bli låsta till den fotobutiken.

nej tack!

vi har en amatörfotograf som har en bra kamera, lek med tanken på att han tar 500 bilder. Då får vi säkert tio som blir bra då med, fast billigare än 3000

Men om du ska låta en bekant fota ska han/hon ändå vara lite duktigare än "medelsvensson" på att ta bilder....
    Spana in på www.fotosidan.se
    Där kan du hitta fotografer i alla klasser och priser!

• Sara o Per

Vi har en släkting som ska fota, hon är jätte duktig och jag har inte lust att punga ut de där kronorna när jag har en nära mig som kan göra det lika bra själv....

Svar på tråden Ni som väljer att inte anlita fotograf...