• sommar -08

Norrländsk/småländsk ordlista?

Är det någon som vet var jag kan få tag på en norrländsk och en småländsk ordlista?
    Tänkte att det kunde vara en rolig grej att ha i festprogrammet, då norrländskt och småländskt är lite av ett tema i bröllopet + att många av gästerna kommer från dessa områden.
    Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta!

• Svar på tråden Norrländsk/småländsk ordlista?
  • snaily

Vad gäller norrländskan så kan du nog hitta en del på facebook-gruppen "Fuck you I am from Norrland" (man behöver inte vara medlem i den gruppen för att kunna läsa där), under diskussionsämnet
    "Svenska ord icke-norrlänningar inte fattar".

Småland däremot har jag sämre koll på... Lycka till!

• sommar -08

Bra idé. Tackar så mycké!

• sommar -08

Fröken Förväntan; Mycket bra länkar. Där hittar jag nog en massa bra uttryck som jag kan använda.
    Tack och bock.
    Skulle nu behöva lite mer norrländska.

• Carpe Cape diem

Vet inte hur läng upp men det pratas bondska i norrland och då hittade jag dessa sidor.
    www.geocities.com/byske/bondska
    www.arvidsjaur.se/sve/kommun/forvaltningar/kultur_fritid/barnkultur/bondska/bondska.asp
    Här kunde man klicka och höra lite, om du ser till höger.
    www.sofi.se/1622
    jag själv kommer från norrbotten och det skiljer väldigt mycket beroende på vart man kommer i från, tex från en by till en annan är det helt olika.
    Kalix, Överkalix, Luleå, Piteå, Skellefteå men sök på bondska så hittar du säker någonting.

• ELWIRA

vad för typ av norrländska är du ute efter?
    För det finns många olika dialekter beroende på vart man kommer ifrån.

• sommar -08

Det spelar egentligen ingen roll, men jag är från Västerbotten, så dialekt därifrån vore kul.
    Men jag har släkt som kommer inifrån landet och högre upp, så det blir egentligen bra med vad som helst.
    Bara det är typiskt "Norrländskt".

• lbmarbrg

Remidjen = bestick
    häv-om-arn = fjärrkontroll till TVn
    ita = äta
    nalta = litegrann
    vöre - jär - he = hur är det

Så roligt med svenska dialekter.. detta är ett smakprov från pite-målet eller pitbondskan

• flybell

så kul när man bor i norrbotten själv men endå inte förstår

• ELWIRA
    flybell skrev 2008-05-21 11:19:38 följande:
    så kul när man bor i norrbotten själv men endå inte förstår
    ja samma här, fast jag bor ju eg i lappland.
Svar på tråden Norrländsk/småländsk ordlista?