OT: Hur många kalorier i en pizza?
Äter gärna pizza när jag är bakfull och så var det någon som sa att den innehåller lika mycket kalorier som man behöver för en och en halv dag ca 2000!! Stämmer det eller det kanske ännu mer?
Äter gärna pizza när jag är bakfull och så var det någon som sa att den innehåller lika mycket kalorier som man behöver för en och en halv dag ca 2000!! Stämmer det eller det kanske ännu mer?
1000 kcal för en "restaurang" pizza låter otroligt lite, även om du ber dem ha mindre och magrare ost.
Oavsett mängden kalorier innehåller det mer fett än någon bör äta under en hel dag.
Men det måste väl skifta väldigt olika beroende på vilken ost, hur mycket ost och vilka pålägg man har??
Kramar
...och ska man tro på de senaste rönen om snabba och långsamma kolhydrater så är det inte osten utan pizzadegen som ställer till det... Det är inte lätt att göra rätt!
Jovisst beror det lite på osten, hur mycket olja de har, hur mycket fett de har i degen, vad de har på osv. Utan att laga pizzan själv är det omöjligt att veta exakt. Därför får man räkna på ett ungefär.
Om pizzan skulle innehålla 100 g fett (enligt dalabruds uppgift) och 1000 kcal så skulle det betyda att alla kalorier utom 100 skulle komma från fett. Och det låter inte så troligt. Så antingen är mängden fett lägre eller energimängden högre.
Enligt Hälsovakten är en stor fettdrypande pizza motsvarande ca 1065 kcal och 63 g fett.
0j,oj ska nog inte dricka så ofta..men det är ju så gott (jag menar pizza alltså)!! Jag älskar "junk-food" när jag är bakis. Tusen tack för alla svar!
Gloria!
Ett tips om du vill ha junkfood på bakfyllan: grilled chicken flatbread på McDonalds innehåller "bara" 504 kalorier om du väljer att ta den med minimorötter och sprite zero! Så stillar du samvetet också... En mellanpommes frites kostar 287 kalorier, så skippa den om det inte känns alltför synd om dig. ;)
(jfr en vanlig McFeast & co: 966 kalorier, 44 g fett!)
Gloria - Spelar roll? Om du blir jättesugen på att äta pizza när du är bakis så gör det! Tror inte du är ute och festar varje dag, och jag slår vad om att du inte ens skulle tänkt på kaloriinnehållet om inte din kompis hade sagt något! ;) Så jag tycker du skall äta din pizza med gott samvete (och ha sämre samvete över alla pengar du gjorde av med kvällen innan... ;))
Ät inte pizza från pizzerian! Jag är viktväktare och kan säga dig att osten är livsfarlig. Jag t.ex. får äta 18 points på en dag, oftast äter jag 14, detta är det som jag behöver. I en pizza är det runt 35 points, osten står för ca 30 points om jag minns rätt. En sådan här pizza i månaden räcker för att kilona ska börja klättra uppåt.
Självklart kan man äta pizza, men gör det inte till en vana att äta det när du är bakfull, då får du förmodligen i dig för mycket.
Om du har frys hemma kan jag varmt rekommendera korv stroganoff när du kommit hem på natten, har läst någonstans att det innehåller allt salt som kroppen vill ha och att den motverkar bakfyllan.
Ett annat tips är viktväktarnas pizza, testa, den är jättegod!!! I jämförelse innehåller den 7 points...och den är lagom stor. Gillar du saltgurka? Köp en burk med hela gurkor att knapra på, det är ju inte fett kroppen vill ha dagen efter utan salt.
Men framförallt, vill DU äta pizza, gör det!! Låt inte vad någon annan säger styra ditt val..=)
Jennie med ie;
Du svarade på de andras undran på min felskrivning... Tack!
M.
Jag vet inte om det framgått tidigare men inte står det någonstans att Gloria är överviktig? Är man inte det så KAN man äta en pizza i veckan och särskilt om man kanske tränar några ggr i veckan. Jag förstår att alla som försöker gå ner i vikt är inne på allt som är *livsfarligt* men för de som inte är överviktiga så är en pizza eller en påse chips eller en kartong choklad helt ok ibland. Det är bland annat det som är det braiga med att vara normalviktig så bara därför kan det vara värt att sträva efter *normalvikt*- man KAN äta all sorts mat (men inte jämt) och man behöver inte oroa sig för vikten, särskilt inte om man tränar.
Mer rörelse och pizza åt folket!
citronella, bara för att du når normalvikt kan du inte helt plötsligt börja äta hur som helst om du har problem med vikten. Förstår inte hur du menar?
Jag misstänker att det C menar är att om man inte har problem med vikten så är det inte "farligt" att äta en pizza då och då. *ler*
Det är inte farligt att äta en pizza då och då även om man HAR problem med vikten, men det var väl inte det inläggsskrivaren frågade om?
Jag brukar göra så att jag äter en halv pizza om jag köper på pizzerian. Då blir man lagom mätt och får lunch till jobbet dagen efter. Sen halverar man ju kaloriintaget oxå. Eller rättare sagt fördelar det på två dagar.