• Gloria
    Äldre 12 May 21:32
    7866 visningar
    24 svar
    24
    7866

    OT: Hur många kalorier i en pizza?

    Äter gärna pizza när jag är bakfull och så var det någon som sa att den innehåller lika mycket kalorier som man behöver för en och en halv dag ca 2000!! Stämmer det eller det kanske ännu mer?

  • Svar på tråden OT: Hur många kalorier i en pizza?
  • hjarta­t73
    Äldre 12 May 21:36
    #0

    Är det inte 2500 kalorier? Iallafall tror jag det finns 35 viktväktarpoints i en pizza.

    Kram

  • Katten
    Äldre 12 May 21:38
    #0

    Enligt livsmedelsdatabasen på statens livsmedelsverk (slv.se) är det ca 200-300 kalorier per 100g pizza. Så sen beror det ju på hur mycket pizzan du äter väger. De du köper frysta i affären kan du ju läsa i innehållsdeklarationen hur mycket de innehåller.
    Hoppas det hjälper lite!

  • Tova
    Äldre 12 May 21:57
    #0

    Omkring 1000 kcal i en "köpepizza" skulle jag tro. Lite mer om man tar salami och sås, lite mindre med bara räkor och champinjoner. Helt okej att äta ibland (eller ofta...).

  • Citron­ella
    Äldre 12 May 22:44
    #0

    Har oxå hört att det är runt 1000 Kcal. Jag äter en pizza och en burk pizzasallad i veckan och det går jag inte upp på. Tror det är bra att maxa magen ibland och tror att förbränningen ökar nästa dag, fast då äter jag ju som vanligt...summa kardemumma: en pizza i veckan påverkar ingenting för mig.
    Fast allt hänger ju förstås på hur ofta Gloria är bakis

  • dalabr­ud
    Äldre 12 May 23:30
    #0

    Vet inget om kalorimängd, men jag har hört att en köpepizza ofta innehåller ca 100 gr fett, tror att lämplig nivå annars är max 80 gr / dag?!

  • Mollie
    Äldre 13 May 08:37
    #0

    En normalstor pizza från pizzerian innehåler 4500 kcal och snittintag/dag är 2500 kcal (för mig iaf).

    M.

  • Citron­ella
    Äldre 13 May 09:54
    #0

    Mollie, vilken är din källa? Jag har hört dietister säga just det som jag och några till sa, att en normalstor pizza från pizzerian är ca 1000 Kcal. Det är ju bara att räkna: tomater,lök, champinjoner och ev. annan grönsak: försumlig summa kalorier
    Ost: max 300 Kcal
    Kött: låt oss dra till med 250 Kcal
    Olja: vi drar till med 300 Kcal
    Pizzadeg: säg 500
    Summa: 1350

    Det vore intressant om du kunde beskriva en pizza för 4500 Kcal

  • Tova
    Äldre 13 May 10:03
    #0

    Absolut inte 4500 kcal. Tveksamt om man ens skulle kunna sätta i sig så många kalorier på en gång...

  • Charlo­ttsky
    Äldre 13 May 10:09
    #0

    Enligt kaloriräknaren på Aftonbladets Viktklubb innehåller en Pizza Capricciosa från restuarang ca 924 kcal.

  • Jennie med ie
    Äldre 13 May 10:12
    #0

    4500 kJ kanske.... Det blir ca 1000 kcal.

    Det som gör pizzan så rik på points (utan att vara VV vågar jag mig på att säga detta *s*) är inte främst antalet kalorier utan den väldigt höga fetthalten. De 1000 kcal (om vi nu utgår från det) innebär i sig mindre än 20 points om man använder pointsräknare, men sedan gör allt fett att man kommer upp i ca 36 p.

Svar på tråden OT: Hur många kalorier i en pizza?