vad säger ni när ni är gifta?
Har alltid sagt sambon förut, men det kan jag ju inte fortsätta med. gubben känns inte bekvämt (då blir ju jag tant ), min man låter så präktigt, även om det är det han är...
Så vad säger ni när ni är gifta?
Har alltid sagt sambon förut, men det kan jag ju inte fortsätta med. gubben känns inte bekvämt (då blir ju jag tant ), min man låter så präktigt, även om det är det han är...
Så vad säger ni när ni är gifta?
Innan vi gifte oss kunde jag säga att jag var särbo med min sambo! Det gjorde folk sådär lagom förivrrade...
Nu säger jag min man - absolut. Gubbe, aldrig. Karl, ibland. Men min man, oftast.
ja, men visst låter det hemskt fult
Jag har svårt ibland att komma ihåg att det nu är min man, säger titt som tätt, min sambo.... men jag försöker skärpa mig med att säga min man. Har dock haft lite svårt för det förut då jag tyckt att det låter så.... hm strikt eller formellt. Men nu när jag väl säger min man känner jag en stor stolthet, man pyser upp lite.... MIN MAN... jo det känns numera härligt att få säga det, det ligger lite tyngd bakom. Fast jag säger faktikt ibland "guben" i skämtsam ton (inte gubben). Det kanske inte låter så bra? Han är inte under 30 däremot utan närmar sig 40, men han säger frugan, gumman, min fru.
Hellre säger jag "min gubbe" än "min karl" iaf. Karl låter hemskt, känner en tjej som säger det hela tiden om sin man, jag ryser i hela kroppen varje gång...
Kommer nog säga "min man" när vi väl är gifta men det kommer att ta ett tag innan jag vänjer mig skulle jag tro.
anne på grönkulla skrev 2008-05-18 20:31:39 följande:
Tja, smaken är olika. Karl kan vara lite skämtsamt i min värld (men maken uppskattar det inte riktigt), gubbe är bara tråkigt.
Sålänge man inte själv blir kallad för "regeringen" så - det måste vara lågvattenmärket...
Självklart "min man" det är ju det han är eller varför inte min älskling.
Jag avskyr när min man har kallat mig för regeringen!!!
Det händer inte ofta men han har gärna klämt till med det när han har nån kompis hos sig, och gärna när han själv har svårt att stå för ett svar efter en förfrågan han inte direkt vill. Då kan han slänga över frågan till mig och säga att det får regeringen bestämma. Visst är det ett förelämpande ord! Det spelar ingen roll att det kanske är lite skämtsamt, jag får spel när jag hör det!!!
Tycker nog gubbe är mer skämtsamt, karl är bara pinsamt...
Som du säger smaken är som baken...
anne på grönkulla skrev 2008-05-18 21:31:47 följande:
Jag brukar ofta säga/skriva "maken". Säger nog oftare maken än min man. När jag talar med människor som känner oss båda så använder jag hans förnamn.
Jag kommer att säga "min man", alternativt "min karl" som jag använt rätt länge.
Intressant att många har så mycket emot att man säger "karl". Jag tycker att karl låter manligt, jag. Han är MIN KARL - "en riktig man". Jag vet jag vet, alla män är riktiga män, men ni vet: lång, bredaxlad, lite skäggväxt. Min man.
Fast jag kommer nog att fortsätta använda mig av "min älskade" =)