Hur använder man en lackstång & sigill?
Jag fixar det inte med denna lackstång!!! Gaaaah!!!
Antingen så fastnar stången i kortet eller så blir det så lite lack att det inte blir något tryck!!!
Har du tips så tar jag gärna emot dem!
Jag fixar det inte med denna lackstång!!! Gaaaah!!!
Antingen så fastnar stången i kortet eller så blir det så lite lack att det inte blir något tryck!!!
Har du tips så tar jag gärna emot dem!
Jag vet inte hur din ser ut, men den vi anvande var som en limpistol... Det var jatte latt att bara trycka ut pa kortet och sen trycka ner stampeln pa det. Man fick trycka till lite grann sa att det verkligen blir nagot tryck och den halla kvar kanske 30-40 sekunder, annars foljde vaxet med upp igen.
Vet inte om det var till nagon hjalp direkt.... Battre att trycka ut for mycket vax an for lite.
Eller svarade jag pa nagot helt annat nu???? Ups!
har aldrig provat lackning mer än på julklappar för länge sedan. Dock har jag förstått att det är väldigt lätt att sigillet går sönder i posthanteringen eller lossnar.
tipset jag har hört är att mangör sigillet på annat papper och glistrat på det på kuvertet skall vara mer hållbart så.
lycka till
Jag köpte lackstång, sigill och skulle göra väldigt avancerade inbjudningskort...men jag höll på att slita håret av mig...
Ligger oanvänt nu, korten blev enklast möjligt...insåg att jag trots min pyssliga ådra inte har tålamod...
Men har i efterhand förstått att man ska göra sigillen först och sen limma fast dom på korten (som Gizmos säger)
Det finns dock något nytt lack nu som inte går så lät sönder fick jag reda på hos min pyssel handlare.
Det är mycket mjukare i konsistensen.
Jag tände ett stearinljus och satte sigillet ovanpå och lät det smälta ganska rejälv sen tryckte jagf i kletet på kortet och tryckte på sigillen
Tänt stearinljus, snurra lackstången lite i ljuset tills det är väldigt mjukt, sätt ner på pappret och vrid lite när du lyfter lackstången, tryck ner sigillet.
Man måste dock öva några gånger innan man får in snitsen. Sedan blir inte alla "perfekta" men det är ju lite det som är poängen - att det ser handgjort ut.
Troll-P skrev 2008-05-15 09:28:51 följande:
Att använda sig att limpistol, som Gizmo säger, är det absolut enklaste. Det blir inte en massa kladd, lätt att få rätt mängd lack (du reglerar hur mycket med olika antal tryck på avtryckaren) och lacket går inte sönder i posten. Jag tycker själv att det ser mycket snyggare ut med lackstång, att det är så roligt att knäcka lacket när man ska öppna, men det är inte värt att riskera att lacket knäcks i posthanteringen.
Limpistolerna kan du köpa på tex Panduro eller Matton, det finns lackstänger att köpa till med olika färger; rött, guld, silver, creme...
Lycka till!
Jag skulle skicka inbjudningar till Canada, tror nog att dom knäcktes i posten...tyvärr
Vara knacktes inte (vad jag vet i alla fall), men vi hade ett kuvert utanpa...
hacka stången i bitar
använd en ren konservburk och böj en pip
värm med varmluftspistol eller på spisplatta tills allt är flytande
häll ut pölar på bakplåtspapper och stämpla med KALL (stoppa i frysen mellan varven) gärna lätt inoljad stämpel (metall)
limma fast på korten
Emmas syster skrev 2008-05-15 20:38:16 följande: