• fromheretoeternity

Finansiering av bröllop?

Hej!

Jag ska först gifta mig om 2år men vi har redan börjat tänka på budget och hur vi ska finansiera det hela.
    Bröllopet jag skulle vilja ha skulle gå på ca 50 000kr, men jag har svårt att tro att vi skulle få ihop så mycket pengar.

Hur gör ni? Vad har ni för budget?
    Sparar ni ihop flera år i förväg? Har ni en kista att ta ifrån? Betalar era föräldrar? har ni några tips?

• Svar på tråden Finansiering av bröllop?
  • Pumpkin

Vår budget ligger på ca 110000kr exkl resa. Det sparar vi ihop till själva, har sparat ungefär 5000kr/månad i ett och ett halvt år, plus att vi köper grejer lite nu och då under resans gång. Vi gifter oss 5/7

• Pumpkin

Just det, pengar till resan önskar vi oss i bröllopspresent.

• valkyriana

Hej! Vi har en jättekista att ta ifrån Nej jag skojjar. Vi har sparat och betalat smågrejjer pö om pö.
    Nu återstår några av de största posterna
    Mat
    Resa
    Fotograf
    Band

• 20talsbruden

Hej! Om ni har två år på er så hinner ni öndå spara ihop en hel del!! Vi hade turen att sälja en lägenhet med bra vinst, så det löste vår bröllopsekonomi. Räknar med ca 80 000 allt som allt, men då tänkte vi försöka sprida ut en del av kostnaderna.

• Krystal

Vi sparar lite varje månad. (Hade vi varit lite smartare så hade vi börjat spara direkt när vi förlovade oss. É lite tröga i starten )
    Vi kan kanske spara ihop max 10.000, sen får vi se hur vi gör. Kanske lånar en slant...bank eller föräldrar.
    Försöker som tidigare talare att sprida ut utgifterna lite, inte köpa och betala allt dom sista månaderna...

• fromheretoeternity
    20talsbruden skrev 2008-05-14 15:25:48 följande:
    Hej! Om ni har två år på er så hinner ni öndå spara ihop en hel del!! Vi hade turen att sälja en lägenhet med bra vinst, så det löste vår bröllopsekonomi. Räknar med ca 80 000 allt som allt, men då tänkte vi försöka sprida ut en del av kostnaderna.
    Ja, vi ska troligen förlova oss i sommar och då starta ett bröllopskonto där vi kan spara när vi får pengar över.
    Problemet är att jag är student och min pojkvän tjänar inga stora pengar så det är svårt att det att gå ihop som det är. När jag blir färdig nästan sommar måste vi köpa en lägenhet vilket kommer bli en stor utgift.
    Kanske få skjuta på bröllopet ett år till, men usch vad 3 år känns länge:)

Nu ska jag gå ut och köpa en trisslott! Håll tummarna!
  • Brudgummarna

Vi valde budget först, funderade på hur mycket vi kan spara varje månad och satte ett tänkt datum efter det.

Eftersom vår ekonomi är ganska ansträngd så blir det inte bröllop än på ett par år.

Men jag vill verkligen, verkligen inte låna till en fest. Att börja ett äktenskap med skulder känns verkligen tungt och om man mot förmodan skulle gå skilda vägar så vore väl ett bröllopslån något av det mest sura att lägga pengar på.

Nej, jag tror att jag kommer att njuta mycket mer om jag vet att det är pengar som vi kämpat för att spara ihop som vi använder.

• ugla

Tänk på att räkna budgeten högt det blir oftast dyrare än vad man tänkt.
    Vi får lite sponsring av våra föräldrar resten sparar vi. Har en budget på 35-40 000kr ett litet bröllop 35 gäster.
    Ha det gott.

• MissieA

Våra föräldrar delar på de största kostnaderna, men vi har själva sparat ihop en summa pengar och kommer spara i 1 år till och för dem pengarna köper vi våra kläder/ringar och andra småsaker då och då lite utspritt i smyg för våra föräldrar som vill stå för allt hehe.

• Emblingen

Vi räknade på ett bröllop för 100 000 kr.
    Fast det klarar vi hålla oss under.

Min mormor & morfar har bidragit med 60 000 kr, min mamma med 10 000 kr. Det resterande beloppet har vi sparat ihop till själva under det året som har vart.

Så börja spara nu!!!

• tolonta

Vi sparar... Även om det är hyfsat lätt för oss, vi har båda bra utbildningar, inga studieskulder och bra jobb... Så även om vårt bröllop inte är särskilt billigt, så är det inte flera års sparande som ligger bakom. Sedan vill våra föräldrar också betala vissa delar, men det är inget vi räknat med, eller behöver.

Har ni några år på er kan ni ju önska er presentkort hos fotograf/konditor/frisör/guldsmed eller liknande ställe, i födelsedagspresent och julklapp. Eller helt enkelt önska pengar till bröllopskontot

Sedan är det ju bra att fundera ganska tidigt över vad man vill ha, och passa på att köpa när det är billigt. Vill man ha glittriga grejer att dekorera med så är ju rean efter jul lämplig att kolla på... Kläder kan man hitta på rea m.m.

Om ni vill kan ni ju också höra med era familjer om de kan/vill hjälpa till. Och då är ju praktisk hjälp också guld värt, inte bara ekonomisk hjälp... Du kanske kan få hjälp med matlagning, de kanske kan hjälpa till med inbjudningar. Någon kanske kan binda bukett, fixa hår och smink på dig, sy klänning till dig eller till ett ev. brudfölje...

• Skonie

Vi sparar. Räknar med att det går på ~40 000 exkl resa. Vi har 4 mån kvar till bröllopet och har sparat i 3. Ung hälften av pengarna saknas.

Svar på tråden Finansiering av bröllop?