• Alltilila

Vill ha nya vänner, men.....

Jag har precis flyttat till Malmö från utlandet och känner inga här alls, förutom min sambos ytterst få vänner. Jag har jättemånga intressen och har när jag bott utomlands haft lätt att hitta nya kompisar. Men de flyttade alla en efter en och nu är de spridda över hela världen och de kompisar jag har i Sverige bor uppåt i landet. Jag bara känner att luften gått ut mig lite. Jag fixade en massa aktiviteter när jag bodde i London, gjorde jättemycket grejer, men nu känner jag att jag liksom inte orkar börja om igen. Jag går flera kurser, men med mest tanter (inget ont om dem, men skulle så gärna vilja träffa någon i min ålder).

Den största anledningen att jag är lite rädd för att ge mig ut i det sociala igen är att jag känner mig lite "udda". Jag är först och främst vegan, men av hälsoskäl och jag tycker det börjar bli extremt tröttsamt med alla dessa frågor om proteiner och djuretik (vilket jag inte är intresserad av). Sen så skulle jag jättegärna vilja umgås med andra som är sambos, men i den lilla bekantskapskretsen vi har så finns det inga barn än, men det pratas om dem hela tiden. Jag och min sambo vill inte ha barn och det är ännu mer tröttsamt att få försvara sina val och få höra ständigt och jämnt "men man kan ju ändra sig sen, ni har tid på er". Jag pratar gärna om mina syskonbarn som är jättesöta, men i övrigt har jag inte mycket intresse av barn, och det är ju lite "paria".

Även om jag gärna är ovanlig så känns det svårt att vara den som alltid sticker ut. Jag ser liksom helt vanlig ut, men har gjort val som få människor förstår. Vet inte vad jag vill med detta inlägg, men bara ville skriva av mig lite. Jag har i övrigt stor livsglädje och vill utforska så mycket saker, men vill ju gärna göra det tillsammans med någon, inte bara sambon. Men då gärna någon som förstår vem jag är och accepterar mig som jag är. Och de människorna är så svåra att hitta.

• Svar på tråden Vill ha nya vänner, men.....
  • Barnaengeln

Din ålder vad Är då din ålder :)

• Alltilila

Jag är snart 28. Jag har vänner (i andra länder) som är närmare 40 så åldern har ju inte så stor betydelse så, men det hade varit kul att träffa vänner som är på samma stadium i livet.

• hondafreak

Du verkar väl inte vara speciellt ovanlig eller utstickande som du skriver? Bara för man äter annan kost betyder ju inte det att man är konstig ? Att inte vilja ha barn tycker inte jag är konstigt, det ville inte jag heller tills jag var 30(fast nu har man 2 egna + 3 bonusar....)
    Man brukar skaffa kompisar genom jobbet, eller har du ett ensamt jobb ?
    Kurser och sånt är alltid bra, en kör kanske, hantverk, du verkar ju vilja syssla med mycket ?
    Jag fick en del kompisar via gymet där jag tränade.
    Det finns mycket trevligt folk där ute så ge inte upp ! Och se dig inte som konstig !

• Mi26

Jag kanner igen mig i lite av det du skriver. Jag har bott utomlands ett par ar nu och ar pa vag att flytta tillbaka till Lund. Men kruxet ar att de flesta av mina gamla vanner har flytta darifran sa det kanns lite trist ur den synvinkeln. Fast jag antar att det kommer att ordna sig. Man kan ju traffa folk pa lite olika stallen, typ via jobb, eller pa gymmet som hondafreak skrev, sa det ordnar sig sakert. Men jag forstar precis hur du kanner. Jag kanner ocksa att iom att man har bott utomlands sa har man fatt vara lite extra social for att lara kanna nytt folk och nu komma hem och behova ta tag i det igen, det tar emot lite grann. Du kommer sakert att fa nya vanner alltilila, Malmo ar ju en schysst stad sa du kommer sakert att traffa likasinnade!

• girl in love

Här är en till som känner igen sig i vad du skriver. Känner mig också konstig och annorlunda ibland men jag tror att många gör det. Bor inte i Sverige längre och, visst, det är lite ensamt. Ser det som en period i mitt liv när jag har mycket tid till mig själv.

Lycka till!

• Kärlek ger näring åt själen

Jag känner också igen mig men jag flyttade ifrån malmö till en mindre stad i Småland. Jag kände INGEN här uppe. Men jag måste säga att jag har lärt känna en super trevlig tjej här igenom Bt som bor i samma stad m m vilket visar att man kan träffa folk lite överallt.

Jag hade en väldigt stor kompiskrets när jag bodde i malmö men nu så har den krympt enormt. Vilket för mig känns tråkigt då de inte kunde acceptera att jag har en sambo som jag älskar överallt annat utan att de ska bli sura på en.

så det går alltid att lära känna folk Malmö är lite jobbigt att lära känna folk i tycker jag personligen för oftast så är det många som pratar med en men få man lär känna riktigt

• Tooticki

Hej, jag bor tyvärr inte i Malmö (längre), annars hade jag gärna tagit en fika eller gått en promenad i Pildammsparken med dig. Personligen letar jag aktivt efter väner som valt bort barn (det har vi också gjort) och som har karaktär och intressen.

Mitt tips är att lära känna folk på jobbet, genom mitt förra jobb lärde jag känna de människor som idag står mig närmast. Man nöts mot varandra och hinner verkligen lära känna varandras goda och dåliga sidor, samtidigt som det är så kul att träffa kollegorna på fritiden och inse att de är ännu härligare då!

Svar på tråden Vill ha nya vänner, men.....