• Fejs

Körkortet?

Hur gör man med körkortet nu när man byter efternamn, antar att det kommer hem papper automatiskt.
    Mitt problem är att mitt nuvarande körkort går ut 2/10-08 och jag gifter mig 15/11-08. Tror ni man kan få dispens för den perioden o få typ en lapp som man hade innan man fick körkort? Kostar det något? Kanske är billigare att ta två nya körkort?

• Svar på tråden Körkortet?
  • Nessan

Avgiften för att förnya ett körkort pga namnbyte eller pga att giltighetstiden gått ut är som tur var inte så blodig. Det kostar 120 kronor har jag för mig.
    Jag tror inte att det går att återgå till att "köra på lappen" som innan man fick körkortet första gången. Även om det är surt att det tajmade så illa för er är det nog bäst att bita ihop och förnya det två ggr för att inte riskera att det blir ogiltigt!

Du kan ju annars ringa till vägverket och se om de kan tänkas ha en lösning på ditt problem.

• 090704

du skulle ju kunna höra om du kan få göra ett namn byte i samband med att du ska förnya körkortet..

• Fejs

Ja får ringa o kolla, kollade lite om dispens men att söka det skull ekosta 600 kr. Billigare att ta två körkort i så fall. Får se det positivt, om man blir dåigt på första fotot så kan man ta ett nytt

• 090704

absolut! det är ju det bästa! skulle kanske tillägga att jag är i ungefär samma situation!!

• Nessan

Eller att du kan spara på fotokostnaden och kunna ta samma för de kräver ju att fotot skall vara taget inom ett år, vilket det ju definitivt kommer vara i ditt fall!

• Fjällbacka08

Har också funderat lite på detta. Mitt går ut den 8/10 08, men vi gifter oss den 30/8 08. Min fråga är dock om man får papper hem att det är dags att byta eller om man ska ringa och beställa?

• Nessan

Du får hem papper automatiskt, dels då giltighetstiden är på väg att gå ut och dels då vägverket får info om att ett namnbyte skett.

• Ars amandi

jag håller på met lastbilskortet... har uppkörning den 22a å klarar jag det då så tillverkas det ett körkort direkt eftersom jag fota vid skrivningen... jag gifter mig midsommar å ska då byta efternamn så jag funderar på att byta efternamn nu en månad tidigare...

det brukar ju ta en stund innan alla papper blir som doom ska me...

• Nessan

Om du skall byta till din makes efternamn har du tyvärr ingen möjlighet att byta innan ni faktiskt gift er eftersom du då inte har någon koppling och därmed heller ingen rätt till hans efternamn.
    Hade du tänkt byta till ex. din mors flicknamn kan du givetvis göra det när du vill eftersom du redan nu har rätt till det namnet.

Ars amandi skrev 2008-05-14 10:20:08 följande:

jag håller på met lastbilskortet... har uppkörning den 22a å klarar jag det då så tillverkas det ett körkort direkt eftersom jag fota vid skrivningen... jag gifter mig midsommar å ska då byta efternamn så jag funderar på att byta efternamn nu en månad tidigare...det brukar ju ta en stund innan alla papper blir som doom ska me...
  • Fejs

Jag ringde o kolla, de sa att jag kunde vänta med att förnya mitt körkort tills dess att jag fått nytt namn. Bara jag hade annan gitlig legitimation med mig som pass till exempel. Det jag däremot skulle tänka på var att ringa och kolla så de fått in registreringen om nytt namn innan jag skickar in papprena, annars blir det det gamla namnet i alla fall.

Svar på tråden Körkortet?