• ringring

Vill så gärna gifta mig men...

tror inte att det skulle bli ett bra bröllop.
    Fler som har känt så?
    Jag har inga runt mig som ställer upp och inte en sambo som tycker att det är så viktigt att bröllopet ska bli fint. Han skulle kunna gifta sig i jeans och t-shirt och vill inte vara i kyrkan som jag vill.
    Han tycker att allt jag drömmer om är så dyrt. Han förstår inte varför jag ska ha en ring till tex

Det vikriga är ju att vara gift, det förstår jag och det vill jag mer än gärna vara för jag älskar min sambo men jag vill ha ett bröllop att minnas. Inte ett bröllop som består av billiga kompomisser.

• Svar på tråden Vill så gärna gifta mig men...
  • Duchess

Jag hade velat skriva nåt klokt, men jag behövde inte tänka så hårt eftersom jag såg att anne på grönkulla redan formulerat det jag ville säga... och dessutom ännu tydligare än vad jag hade kunnat göra. Lyssna på hennes råd - hon är klok!

anne på grönkulla skrev 2008-05-12 16:25:43 följande:

Lite mer tankar från mig: Vi hade väldigt olika bilder av hur vi ville gifta oss - vi fick sätta oss ner och var och en motivera vad vi ville och varför det var viktigt. På så sätt kunde vi hitta fram till hur vi ville ha ett bröllop som kändes som vårt och som vi var ense om.Det enda man inte kan acceptera i en sån process är att den andre vägrar att diskutera eller inte kan motivera sina krav eller avfärdanden. För att det ska bli meningsfullt så måste man motivera sina önskemål, bara då kan den andre förstå och en riktig kompromiss som båda kan stå för uppstå.Lycka till!
  • Sommargrönt

Men man gifter sig bara en gång. Och en brudklänning, en liten ring, en blombukett och lite plockmat i trädgården kostar ju inte så mycket.

Jag får lite dåliga vibbar. Förstår han inte hur viktigt detta verkar vara för dig? Eller struntar han i det? Ni måste ju kompromissa båda två, inte bara du!

Lycka till!

• sokkerstruten

Varför ska bara han få som han vill, ni är la två i förhållandet och blivande äktenskapet... att en kille inte fattar att bröllop med ring och klänning och fina blommor är en dröm för många tjejer sen dom var små är för mig lite knepigt, sätt dig ner och förklara at DU vill ha klänning, om inte för hans skul lså för DIN skull, för att DU hel enkelt bara vill det! Och att DU vill ha blommor, och att DU vill ha en fin ring av samma enkla anledningen att DU VILL DET! That´s it!
    :)

• sokkerstruten

Sen så kan man ju kompromissa om hur upplägget ska vara m.m. :)

• ringring

Han är inte sådan i vanliga fall utan då är det jag som "styr" det mesta. Han har aldrig några synpunkter på tex inredning, inköp.
    Jag har inga dyra önskemål men jag vill ha det fint.
    Jag ser mig aldrig som fin och söt annars så det hade varit vikrigt för mig att få göra det en enda gång.
    Som det är nu så är det som om han tycker att jag ändå inte är värd att lägga pengar på för jag kan inte bli fin. Jag vet att det inte är så men...

• anne på grönkulla

Ja, fast kanske måste du säga att det rä så det känns?

Men såklart, på samma sätt som han inte kan prioritera bort allt och köra äver dig så kan inte du tvinga fram allt och köra över honom.

Prata, prata, prata - är enda lösningen.

• Babajaga

Hej,

om det är så att han är rädd för att det ska bli för dyrt med bröllop så är mitt råd att bena upp problemet lite. Gör en undersökning över hur mycket ringen, maten, kläder etc kostar. Det är lättare att fatta ett ekonomiskt beslut om man har alla siffror framför sig svart på vitt. Därefter kan ni diskutera om ni t.ex. ska hyra bröllopskläder/köpa från Kina/låna en snygg klänning av en kompis, eller hur ni vill dra ned kostnaderna.

Sedan skriver TS: "Han vill inte köpa några märkvärdiga kläder och han tycker att jag är fin i allt och det är ju bara han som ska titta på mig så jag behöver inte köpa nytt." Även du skall väl titta på dig själv i spegeln och känna att du är nöjd med hur du ser ut på er bröllopsdag?

Lycka till nu! =)

• ringring

Det är jättesvårt att prata om just detta.
    När jag försöker ta upp ämnet så säger han alltid att "då skiter vi i det". Han tycker att det viktiga är att vi blir gifta. En massa pengar på den enda dagen behöver man inte slänga ut, bättre att lägga dem på annat. Han säger att han lika gärna tar en hämtpizza med mig för det minns han lika mycket. Han menar det positivt alltså.

• anne på grönkulla

Ett annat bra sätt att komma igång med en diskussion kanske också kan vara att fundera på en budget? Hur mycket kan ni spara till det datum ni vill gifta er, och utifrån det fundera på vad ni har råd med, kanske?

• ringring

Babajaga

Jag såg en ring för 2 500 som jag tyckte om. Vill inte ha blingbling. Jag erbjöd mig att ta av mina sparpengar för att köpa den men han förstår inte varför jag ska ha den, jag har ju en ring. Våra förlovningsringar är enklast tänkbara, 2 för 1 på Guldfynd.
    Så min budget på 15 000 inkl allt höll på att orsaka hjärtattack...

• Sommargrönt

Om han hotar med att skita i det så tycker jag att du ska skita i det. Vill han gifta sig med någon som han inte bryr sig om kan det väl kvitta?

Jag tror inte han förstår hur viktigt detta är för dig. Du får helt enkelt inte ge upp. Utan tjata tills han går med på att prata om det ordentligt. Gå och välja strumpor eller kalsonger kan han göra själv. Men gifta sig gör man tillsammans, då måste man vara två som är nöjda.

Jag har tex varit tvungen att lägga över 3000 kr på en Rolls Royce som ska hyras in för att transportera oss från kyrkan. Jag tycker det känns som att slänga pengarna i sjön. Sen ska vi på roadtrip i USA och då får jag lägga 6000 kr extra för att min m2b vill åka cab....Men det är viktigt för HONOM, precis som det var viktigt för mig att få en klänning uppsydd precis som jag vill medan min m2b tycker att jag är fin i vilken klänning som helst. Man måste kompromissa (som tur var fanns massa saker ingen av oss ville lägga pengar på, annars have vi gått i konkurs :)

• anne på grönkulla

Alltså nån som har så lite respekt för min åsikt och så lite vilja till dialog som du beskriver skulle inte jag välja att leva med. Men jag ska inte döma så, jag bara undrar om läget är så kört som du beskriver eller om du är i en nere-fas om detta?

• ringring

Jag har nog gett upp hoppet.
    Sitter här och läser om alla fina bröllop och alla som är så kära och ense om det mesta, och så tänker jag på att så kommer jag aldrig få det. Jag menar inte att jag vill ha det dyrt men jag vill ha en dag att uppleva och minnas.

• matildaochniklas

Ni måste ju kunna prataom det ordentligt utanattnågonaver säger att "då kan vi lika bra skita i det"!

• FruHamberg

Jag tycker att du absolut inte ska tjata, finns inget värre(enligt mig), utan prata med varandra. ge inte varandra dåligt samvete. Förklara flera gånger om så behövs. Va hellre övertydlig, lätt att missförstå varandra. Sätt ord på dina känslor. Berätta att du känner dig sårad över hans sätt att hantera det hela på, att det är respktlöst mot dig när han inte alls tar nån som helst hänsyn till vad som är viktigt för dig. För summan som du har tänkt till bröllop är inte (enlig mig igen) oresonligt hög, utan faktiskt en "billigt" räknad budget men utan att du kompromissar bort det viktiga.
    Men som sagt prata, prata prata. Hoppas att det löser sig snart.

• Babajaga

Först funderar jag hur ni löser andra problem när ni är oense, kompromissar ni, går halva vägen var och möts på mitten eller låtar ni varandra bestämma varannan gång etc? Om det är så att ni har svårt att mötas i konflikter/problem kanske ni ska ta det lugnt med att ta det äktenskapliga steget tills ni har hittat ett sätt som fungerar för er i konflikter. Bara en tanke i all välmening, så ta inte illa upp=)

Sedan kanske ni ska sätta er ned och prata ordentligt kring bröllopet. Låt han inte komma undan med "då skiter vi i allt", den attityden kan man inte ha tycker jag, för i sådana fall kanske du ska ta honom på orden och verkligen skita i allt? När ni sätter er ned och pratar om bröllopet, förklara för honom varför det är så viktigt för dig med en fin ring, att du har en fin klänning etc. Är det så att det är en av dina viktigaste dagar i livet som du vill minnas med glädje( t.ex när du tittat på bröllopsfotografiet) så säg det. Förklara för honom VARFÖR det är viktigt för dig med att ha de saker som du önskar för bröllopet. Låt sedan honom också förklara varför det är viktigt för honom att det inte är så att ni ska ha en vigselring utan använder förlovningsringen, att han inte vill klä upp sig, vill äta hämtpizza etc. Är det så att det "bara" sitter i pengar och det du känner är så starkt, så kanske han ger med sig? Det är ju bara pengar och för dig en dag som du alltid ska minnas med glädje och kärlek. Inte så att han inte kommer minnas dagen med glädje och kärlek, förstå mig rätt!=)Vad är pengar jämfört med sin älskades känslor?

Lycka till nu!=)

Svar på tråden Vill så gärna gifta mig men...