• ringring

Vill så gärna gifta mig men...

tror inte att det skulle bli ett bra bröllop.
    Fler som har känt så?
    Jag har inga runt mig som ställer upp och inte en sambo som tycker att det är så viktigt att bröllopet ska bli fint. Han skulle kunna gifta sig i jeans och t-shirt och vill inte vara i kyrkan som jag vill.
    Han tycker att allt jag drömmer om är så dyrt. Han förstår inte varför jag ska ha en ring till tex

Det vikriga är ju att vara gift, det förstår jag och det vill jag mer än gärna vara för jag älskar min sambo men jag vill ha ett bröllop att minnas. Inte ett bröllop som består av billiga kompomisser.

• Svar på tråden Vill så gärna gifta mig men...
  • Sommargrönt

Jag kände så. Familjen långt borta och massa slitningar mellan olika delar så man undrar hur man ska få alla att hålla sams en hel dag. Men det går! Du klarar av att planera själv om det är så! Min sambo är visserligen intresserad men i övrigt så är vi själva i vår del av landet. Man kan ha en fin fest på en restaurang som sköter allt, t om dukning. Vi ska bara dit och smycka lite extra utöver deras basutbud, kommer gå hur fort som helst!

Du får spara och han får väl hjälpa till att uppfylla dina drömmer (så länge dem inte är föööör dyra, då får ni nog kompromissa lite). Om han älskar dig så vill han säkert hjälpa till med det, eller hur?

Ge inte upp!

• Duchess

Varför måste kompromisser vara billiga?

Ni får väl helt enkelt sätta er ner och diskutera frågan. Kanske får du kompromissa så att det blir en borgerlig vigsel, och sambon får kompromissa så att det blir en fest efteråt? Kanske ni kan åka iväg och gifta er utomlands?

• Cissit

Jag förstår hur du känner det, det är klart att det är själva äktenskapet i sig som är det viktiga, men man vill ju ändå att ens stora dag ska bli minnesvärd. Man behöver inte lägga ner en förmögenhet, men lite får man nog allt bjuda till :)

Jag har tyvärr inga tips eller råd att ge dig, ville mest bara peppa dig lite.

• ringring

Han vill ha fest men han tycker att det räcker att vi bjuder på kaffe och kaka. Om vi riktigt ska slå på stort så kan vi sätta på en gryta chiliconcarne sa han häromdagen.
    Jag vill ha en buffé och mingelfest. Kanske utomhus. Det vill inte han.
    Jag vill ha en fin bukett med blommor. Meningslöst tycker han som inte ser skillnad på en ros och nässlor.
    När jag visade en fin brudklänning så ville han inte att vi skulle vara klädda så.
    Jag har sagt att vi kan åka utomlands men det blir för dyrt.
    Ja som ni ser så är det inte lätt.
    Men gifta sig, det vill han

• anne på grönkulla

Men då får han ju berätta hur han vill ha det. ska han såga alla dina förslag får han ta ansvar för att komma med egna.

• matildaochniklas

Ni får väl sätta er ner så båda får berätta hur ni vill ha det, så kanske ni upptäcker att ni har något som är viktigt för båda. Ni kommer nog fram till en lösning. Lycka till!

• ringring

Ja han har sagt hur han vill ha det.
    Han vill åka till rådhuset och sedan ska vi ta det lugnt och åka hem. Några dagar senare kan vi ha en bjudning med kaffe och kaka så alla kan träffa oss. "Alla" är ca 10 personer.
    Han vill inte köpa några märkvärdiga kläder och han tycker att jag är fin i allt och det är ju bara han som ska titta på mig så jag behöver inte köpa nytt.
    Blommor är onödigt.
    Jag har ju redan en förlovningsring så inte behöver vi köpa en till.

Skulle ni andra vilja ha det så?

• FruHamberg

Det verka som att det är bara du som ska kompromissa... Bröllopet är väl inte bara för hans skull? Tänkte framförallt på det där med blommorna. Personligen tycker jag inte att det du vill ha är nånting oresonligt och behöver inte vara särskilt dyrt. Bara för att man har fest så behöver det inte vara jätteglammigt och att ni ska stå i fokus hela tiden(verkar som att han inte riktigt vill det). Hur festar ni annars? Hur har nni firat andra saker i erat förhållande?
    Du ska att det löser sig, att ni hittar en bra kompromiss. Det gäller bara att båda kommer ihåg att man måste ge och ta i sånt här planernade. Men det kan ta tid.

Jag hoppas att det löser sig för er. Lycka till!!

• anne på grönkulla

Lite mer tankar från mig: Vi hade väldigt olika bilder av hur vi ville gifta oss - vi fick sätta oss ner och var och en motivera vad vi ville och varför det var viktigt. På så sätt kunde vi hitta fram till hur vi ville ha ett bröllop som kändes som vårt och som vi var ense om.

Det enda man inte kan acceptera i en sån process är att den andre vägrar att diskutera eller inte kan motivera sina krav eller avfärdanden. För att det ska bli meningsfullt så måste man motivera sina önskemål, bara då kan den andre förstå och en riktig kompromiss som båda kan stå för uppstå.

Lycka till!

• ringring

Han är bara rädd för att det ska bli dyrt.

Vi har aldrig festat eller firat.

Svar på tråden Vill så gärna gifta mig men...