Äkta pärlor
Hur vet man vad som är äkta pärlor?Jag har ett halsband hemma,som jag fått av min sambo som fått den av sin mamma som fått den av sin man osv osv.Hur vet jag att dom är äkta?
Hur vet man vad som är äkta pärlor?Jag har ett halsband hemma,som jag fått av min sambo som fått den av sin mamma som fått den av sin man osv osv.Hur vet jag att dom är äkta?
dom är inte lika,nån av dom,vissa e lite lite större o dom e inte heeelt runda hlr,på avstånd ser dom lika ut men inte på nära håll,lite hmm...champange/gul/benvita i färgen men otroligt fin lyster e det.vad tror du?
Svårt att veta utan att se en bild på dem men är de lite olika sådär så är det ju möjligt att de är äkta. Har de några skönhetsfläckar? En maskin kan inte tillverka olika saker sådär, allt ser likadant ut.
hmmm...ska kolla brb
på några e det som små små hål elr gropar men jättesmå,o en pärla e nästan som sprucken elr inte så men en liiiten "spruckenskada" som du vet när nåt gammalt e sprucket,så ser det så där slitet ut...men guuud vad svårt det va att förklara,men som sagt dom syns om man inte tittar på nära håll.Jag har flera fejkpärlhalsband o dom här liknar inte alls dom,o det här halsbandet måste vara..ojoj..*funderar*...minst 20-25 år gammalt...ska kolla m min sambo när hon kmr hem...o sen ser det nästa ut som det e nån slags hinna på pärlorna som inte går skrapa bort om man inte tar i massa.
Lattast ar att gnugga latt mot framtanden, om det kanns stravt sa ar det en "akta" (naturell eller cultured) parla. Men om det kanns helt slat sa ar det en simulant parla.
//m
Undvik att bränna pärlorna, däremot att skrapa/gnugga mot framtänderna helt ok -ska kännas strävt, eller försiktigt skrapa på pärlan med en kniv. Intressant info om pärlor, det finns två kategorier, odlade och naturligt bildade pärlor. Sistnämnda kategorin är sällsynt och i de fall det förekommer dyrt dyrt (kallas också orientaliska pärlor, alt flodpärlor fr sötvatten. Andra kategorin är odlade, här finns både saltvatten och sötvattenspärlor. Odlingsmetod för sötvatten är att man för in en bit vävnad i musslan, vilket innebär att stor del av sötvattenspärlor faktistk är homogena. Saltvattenspärlor odlas på annat sätt Som andra inlägg påpekat så för man in cylinderkulor gjorda av musselskap (mother of pearl) och då får man ett mer eller mindre tjockt hölje av pärlemor. Beträffande olika sorters pärlor, så finns idag t.ex Kinesiska sötvattenspärlor, här har Kina blivit mycket framgångsrika att framställa större & rund/are pärlor. Thahiti och SouthSea(Australien)är pärlor som rankas mycket högre i pris & kvalitet, liksom också Akoyapärlor av bra kvalitet. Saltvatten odlade pärlor är dyra/re att framställa än sötvatten. Även på auktioner i Sthlm kan ett SouthSea halsband med större pärlor ropas ut för 150-200tusen. Det finns också dyrare sötvattenspärlor. Avgörande är lyster, och pärlornas storlek och nyans. Sköt om dina pärlor om det nu visar sig vara ¨riktiga¨ odlade salt eller sötvattens pärlor. Torka av dom med en duk, förvara dom i en påse avskilt från andra smycken, dom mår också bra av fukt, torka med fuktig duk. Kuriosa, Carl von Linné blev adlad pga sina försök och teorier om hur man odlar pärlor. En av världens mest kända pärlor är La Peregrina som ägs av Elisabeth Taylor, fler kända pärlbärare var Jackie Kennedy, Grace Kelly, Coco Chanel, Audrey Hepburn (Breakfeast at Tiffanys) Tips, vid eventuellt köp. Välj gärna sötvatten av lite högre kvalitet, satsa på ett lite finare collierlås till, ex Ole Lyngard. Pärlor är rätt så aktuellt just nu, gärna större, och även sk chookers (hundhalsband). Boktips, ¨Pearls. A Natural History¨.Jag har precis köpt nya sötvatten, större pärlor ca 13mm. Kolla gärna Kraftling Limited i Sthlm, hon har det mesta. Lycka till med dina pärlor!
Är de inte helt runda så kan du nog utesluta akoyapärlor då de i princip alltid är väldigt sfäriska då pärlemolagret över de kulorna är så tunt. Logiskt sett så borde det inte vara sötvatten heller då de (odlade) pärlorna såg rent ut sagt gräsliga ut för 20-25 år sedan, de var risformade och inte det minsta runda. Titta på pärlorna, på saltvattenspärlor som är odlade så kan man se hur pärlemolagret slits bort efter några år eller många år beroende på tjockleken, om du kan se att det ser tunt ut eller kanske t.o.m kan se kulan inuti så är det saltvatten, om inte så är det nog sötvatten ändå, eller bara saltvatten som du har tagit bra hand om så de inte har slitits lika mycket. Färgen är typisk för åldrade akoyapärlor... Hur pass runda är de? Och hur stora är de? Akoyapärlor blir väldigt sällan över 9 mm, så är de större än så kan du med största säkerhet utesluta akoya.
Ett par rättningar av andras inlägg:
Man lägger i en bit vävnad (epitelceller) även när man odlar saltvattenspärlor.Det är det som får pärlorna att börja växa.
Söderhavspärlor finns även i Indonesien, det är de guldiga som kommer därifrån. De silvriga är från Australien.
Ptja. Det är inte mina pärlor, så gör som ni vill.
En annan sak man kan kolla på när man ska försöka bestämma om pärlorna är äkta är om de har övertoner eller ej, fejkpärlor och lågkvalitetspärlor har inga övertoner.
Jag gör så här:jag tar en bild på halbandet brevid en linjal o om du har lust Mervione får du jättegärna gå in på mitt galleri o kolla på hur dom ser ut?o säga vad du tror.
o tack alla ni andra för era inlägg såklart!men jag vågar nog inte bränna på pärlorna,även om det inte vore äkta så betyder halbandet mkt för mig för den kmr fråm min svärmor jag aldrig fått äran att träffa.
äsch,det blir ingen bra bild m telefonen,men det jag tycker e lite lustigt är att halsbandet är "kallt" o tungt o lite stelt lixom.