Äkta pärlor
Hur vet man vad som är äkta pärlor?Jag har ett halsband hemma,som jag fått av min sambo som fått den av sin mamma som fått den av sin man osv osv.Hur vet jag att dom är äkta?
Hur vet man vad som är äkta pärlor?Jag har ett halsband hemma,som jag fått av min sambo som fått den av sin mamma som fått den av sin man osv osv.Hur vet jag att dom är äkta?
gnugga pärlorna lite mot varandra så ska det det typ bildas ett fint mjöl eller stoft och när du stryker bort det från pärlan ska det inte synas något skrapmärke på ytan.. så sa dom på pärlmarknaden i Beijing iaf..
Äkta pärlor ska man kunna bränna (!), är de oäkta så smälter de. Vet inte om jag skulle provat det dock...
Man kan också gnugga pärlan litet mot tanden. Äkta pärlor ska då kännas sträva, medan oäkta pärlor känns helt annorlunda. Bäst går det ju om man har en pärla som man vet är äkta, och en som man vet är oäkta, och jämför med dessa två.
Gnugga inte för mycket bara, så det inte blir något kvar
Vilka bra tips! Fick låna syrrans pärlhalsband som hon ärvt efter farmor, däremot så hade hon blandat ihop den med ett fejk och vi blev osäkra på vem som var vem. Nu är vi lite mer säkra men ska ändå ta den vi tror på till en juvelaffär för den behöver troligen knytas om.
Tordes inte elda på den dock......
ok det här halsbande jag har verkar vara väldigt gammalt så det gick inte gnugga på det,antagligen så har den blivit använd rätt mkt,men om jag jämför denna halsband m ett annat jag har som inte är äkta så e det verkligen stor skillnad,dom här pärlorna (som jag inte vet är äkta) är "kallare" mkt tyngre o hårda,dom är inte glaspärlor,så mkt har jag fattat hehe.Äsh jag får väl ta den till en smyckesbutik o låta dom kolla på dom
Jag tror att man kan gnugga lätt mot tänderna.
Om det är ojämt/skrovligt/knastrigt ska det vara äkta, är det slätt är det plast.
Men det finns ju också billiga pärlor som bara har ett tunt äkta lager, vet inte hur man urskiljer dem.
Mrs Mommy skrev 2008-05-12 14:54:48 följande:
Jag har sett tokbilliga pärlor från Kina som bara hade ett tunt skal av pärlemor på, kulorna har mera liknat plast
Pärlemorlager kan man lägga på plastpärlor, men det är ingen äkta pärlsubstans... Dessa skiljer man ut genom att bränna på dem. Smälter de = plast. Har dock inte provat med mina odlade sötvattenspärlor... Får nog prova att bränna på en av dem ikväll... Rapporterar imorgon!
Jag föreslår att man inte ska gnugga pärlan mot tänderna då det skadar pärlan. Däremot så kan man titta på pärlorna, ser de väldigt lika ut i formen? Är de samma färg? Lika stora? Riktiga pärlor är svåra att matcha perfekt i ett halsband så oftast är de lite olika.
"Pärlemorlager kan man lägga på plastpärlor, men det är ingen äkta pärlsubstans... " Pärlemor är just det pärlor är gjorda av. När man odlar pärlor så för man in en kula gjord av pärlemor samt en liten bit av epitelceller som gör att musslan börjar producera pärlemor som den då täcker kulan med. Är det sötvattenpärlor vi pratar om så för man enbart in celler.
Pärlemorlagret på akoya, tahitiska och söderhavspärlor är faktiskt väldigt tunt. Egentligen så är det man betalar så dyrt för pärlemorpläterade kulor. Minimumtjockheten på akoya ligger runt enbart 0,25 millimeter!
Som sagt, är pärlorna helt lika, speciellt då i storlek, så kan du vara säker på att de är fejk.