Buget för upp till 20 000 fortsättning
Den gamla hade stängts , kanske det behövs en ny? Hur ser era bröllop ut, vad har ni dragit in på, hur tänker ni.
En tråd för alla som har en budget för under 20000.
Den gamla hade stängts , kanske det behövs en ny? Hur ser era bröllop ut, vad har ni dragit in på, hur tänker ni.
En tråd för alla som har en budget för under 20000.
Vi ska hålla festen under 15000:- hoppas vi.
Just nu ligger vi på 10000:-, men vi vet inte matkostnaderna ännu (har räknat på 2500 . Svärmor och svåger ska laga maten (buffé) och ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt vad som kommer ingå ännu, trots att det bara är 3½ v kvar. Vi ska vara ca 30 pers.
jag kollar in här i bland men bara av nyfiken het då vi inte ska gifta oss riktigt än.... men har tänkt mig en budget på ca: 20-25 000!! gärna mindre!
Hej
30000 ligger vår budget på och den skall vi klara.
Vi skall ha ett bröllop för 90 personer och göra allt själv i princip. Maten - trerätters - lagar vi själva inklusive bröllopstårtan, allt kan förberedas och det blir inte buffé - vi har fått ner det till 7000 SEK. Drickat kommer att gå på lika mycket.
Fotografering skippar vi - det finns bra digitalkameror nuförtiden och de flesta har en - någon bra bild måste det bli.
Hår gör min kusin eller så lockar jag det själv. Blommor och dukning gör svärmor. Transport från kyrkan struntar vi i.
Min brudklänning kostar 5000 SEK och så har vi lokalen som kostar 5000 SEK. Min sambo har köpt en ny kostym för 3000 SEK som harn kommer att använda igen och så har vi småkostnader såsom lite dekorationer och dylikt.
Allt går bara man vill!
Vi kommer att tillhöra denna skara. Har bjudit föräldrar och syskon med familjer, vi blir 18 pers totalt.
Maten: 3-rätter och tårta kommer vi att göra själva.
Kläder: Klänning från VILA, näbbarnas kläder från KappAhl, m2b:s har redan en kostym, behöver bara kompletera med en ny skjorta och slips.
Håret: En kompis till oss fixar håret.
Blommor: jag vill ha en solitär-bukett med kallor, gerbera eller solroser. Vet dock inte än vad den kommer att kosta.
Lokal: Inte riktigt klart ännu, antingen hemma eller en billig lokal i närheten.
Fotografering gör vi själva med digitalkamera.
Transporter ordnar vi också på egen hand.
Bröllopsnatten tillbringar vi hemma.
Däremot tillkommer en middag till för våra vänner några veckor efteråt. Men även där fixar vi maten själva.
ok, ja här hamnar vi runt 20000, och det ska attsingen inte bli nå mer. Men det är svårt. vi blir ca 40 pers, så mat och dryck äter upp en stoor del av kostnaderna.
Klänning; 1200
nya underkläder 460
Ny skjorta tll m2b; 350
Festlokal 600
fotograf 4000
vigselplats 1200
pynt/lull lull har vi satt en gräns på 1500
mat dryck 6000
putsning/justering ringar 600
blommor 1000. en vänninna gör alla arr.
sen tillkommer ju massa smått man får räkna med..
ett tips till er som inte har bekanta som kan fixa allt (detta förutsätter att ni är ute i god tid) är att önska sig presentkort i julklapp/födelsedagspresent till olika stället. tex bolaget, bageriet, eller vart ni nu ska handla saker
ja vi hinner med 2 födelsedagar och jul innan vi gifter oss ;)
ett till tips (håller jag själv på med nu)! gör en tre spalter "jätte viktigt", "viktigt" "inte lika viktigt" eller vad ni nu vill kalla de och bestäm er för vart pengarna ska gå. SÅÅÅ lätt att dras med i allt när man kollar på BT och i tidningar
Passar inte riktigt in här kanske... men vårt bröllop kommer landa på runt 30 000.
För att hålla nere kostnade har vi gjort följande:
Bjuder max 60 pers.
Köpte papper på rea och gjorde egna inbjudningskort.
Beställde klänning från Kina.
Pengar som "blev över" på en försäkring betalade ringen, så den har liksom hamnat utanför bröllopsbudgeten för oss...
Vi har valt buffé och köper alkoholen i Tyskland
Min tärna kan fixa gratis murgröna till bordsdekorationen.
Tärnan binder våra buketter.
Kompis som sminkar oss.
lithos: när och vart brukar de rea ut papper?