• Hammerman

OT - Syskon som inte kan hantera sin ekonomi

Blir så grymt less på min syster.

Bakgrund: Hon är 20 år, och bor hemma hos pappa, där hon varken betalar hyra eller mat. Hon HAR egen lägenhet kanske 50 meter därifrån men där är hon aldrig, som skäl för det anger hon att "hon är mörkrädd" och "inte vågar vara själv". Till saken hör att hon inte har någon som helst koll på pengar. Hon har fast jobb, inte heltid och inom vården visserligen, men hon skulle definitivt klara sig på sin lön. Men festar man varenda helg, har en bensinräkning på 3-4000 varje månad (90% i ren nöjesåkning) och spenderar allt man bara kan på löshår, parfymer och kläder är det inte konstigt att plånboken tryter.

Hon är redan skyldig mig 120 spänn. Inga pengar jag egentligen bryr mig om, men jag tycker att principen är viktigt när det handlar om sådana som henne.

Och idag ville hon låna 4000 av mig för att "överleva den här månaden". Det kom fram att hon skulle på en fest, betala kläder, cigaretter etc. Då pengarna hon har kvar räcker till bensin hem och till jobbet tyckte jag att hon skulle försöka klara sig på det hon hade kvar. Då började hon prata så fint om hur vi skulle lägga upp en avbetalningsplan där hon betalar en femhundring till mig varje månad i 8 månader.

Jag sa att jag inte tänker låna ut några pengar till henne eftersom jag aldrig kommer att få tillbaks dom (hon har i bästa fall en hundralapp när hon har kvar lönen i normala fall, hur ska hon då klara av en femhundring). Dessutom brukar det alltid bli problem när jag ska få tillbaks pengar hon lånat. Reaktionen blev att hon slog sönder en vattenkokare, skrek att det var mitt fel att hon tvingas låna pengar på banken och stormade iväg.

Nyss skickade hon ett sms där hon frågar om inte han kan få låna 2000 då. Vad fan gör man? Vill bara ta upp luren och skrika henne rakt i örat.

Blir så jävla less.

• Svar på tråden OT - Syskon som inte kan hantera sin ekonomi
  • Hammerman

"hundralapp kvar NÄR HON FÅR lönen" ska det givetvis stå. Ursäkta.

• grabbarna

ja du *suck* vad gör man lånar inte ut pengar och känner sig som en skitstövel! för i slutändan gör man ju dom en tjänst som inte ställer upp även om det inte känns som så....

kanske vore en ide att hon antingen säger upp lägenheten eller sparkas ut av pappsen, vad säger han då? tycker han ska börja ta betalt om hon ska bo där när hon har fast jobb och allt, det är dags att sluta snylta...

• Hammerman

Nej, jag tänker inte låna ut pengar till henne, och framförallt inte när det går så långt att hon slår sönder saker för att hon inte får som hon vill (vattenkokaren ska hon banne mig få betala). Problemet är att hon tänker max två timmar framåt och inte klarar av att se saker långsiktigt. Om jag skulle låna ut pengar till henne nu, skulle hon bränna dom på en gång. Sen skulle hon betala en femhundring till mig varje månad, och få ÄNNU större problem sen när sommaren kommer. Jag hjälper henne inte genom att låna ut pengar till henne, men att få det att gå in genom hennes pannben...

• Anja 19 juli 2008

skit i om HON fattar det hammerman1.

du har helt rätt. du hjälper henne inte. Det gör inte dina föräldrar heller. De borde sparka ut henne o se till att hon klarar sig själv. Hon kan ju uppenbarligen inte klara av att stå på egna ben. (är hon lillasyster, den bortskämda lilla minstingen, låter nästan så).

Menar ingen kritik mot dina föräldrar alltså för det är svårt sånt där. Skitsvårt... man älskar ju sina barn och vill ej vara elak mot dem coh det är säkert mysigt för dem att ha henne hemma, men det hjälper henne verkligen inte.

Du gör rätt som säger nej ohc sätter hårt mot hårt. Vill hon vara så dum att hon lånar på banken för att gå på en fest, köpa cigg o kläder så är det INTE ditt fel och det fattar ju hon oxå. Hennes utbrott är ju bara en barnunges och ganska manipulativt oxå. Sen när hon märkte att du inte veknade så skickar hon ett sms om att få låna 2000 istället.

Nä du, skicka istället ett sms tillbaka att du inte tänker låna ut pengar men att du väntar dig att hon betalar för vattenkokaren hon slog sönder.

Hon måste ju växa upp någon gång!

• Anja 19 juli 2008

menar alltså att du hjälper henne inte om du lånar ut pengar (kortade visst av första meningen där)

• Lady o Lufsen

Sorry hammerman...du kan inte lyckas att få in det genom hennes pannben...det kan hon bara få in själv!

Din syster kommer fortsätta att låna pengar av dig, fråga, tigga böna och be så länge du låter henne tro att det finns en chans, tyvär.
    Ibland rör det sig om minimala tecken, tecken o signaler man själv inte ens är medvetna om finns...det kan vara en extra sekunds betänketid...ja, i princip vad som helst för att få henne att tro att det finns en chans.

Du kan inte "bestämma" vad hon ska göra...du kan bara bestämma vad du själv INTE ska göra.

• Nibla

Jag blir förbannad när jag läser om hur din syster beter sig.

Igår höde jag en tjej i 19-20 årsåldern som pratade högt i sin mobil, hon sa:
    "Jag skulle ALDRIG kunna vara student, då får man ju typ börja handla på Willys och Lidl".
    Hallå, välkommen till verkligheten, lilla stumpan!

Förvånas över vad vissa människor har för relation till pengar. Deras föräldrar gör ju dem en björntjänst genom att hela tiden "ställa upp" och låna pengar. Nej, låt henne hållas, det är mitt råd!

• Hammerman

Tack för svaren. Jag kände bara att jag behövde ventilera. Hon ska inte få ett öre.

• Anja 19 juli 2008

Nibla

*asg* känner igen det där... garvar sååå när jag hör såna ungdomar...

Skulle va sååå kul att se dem några år senare när de verkligen måste ta hand om sig själva

• Aleta

Man förstår ju att program som "Lyxfällan" på TV3 kan finnas...

Ja du, Hammerman1 det är inte lätt när nära och kära vill låna pengar, ännu värre när det är syskon. Du gör verkligen helt rätt som säger nej. Hoppas hon fattar innan hon skaffar familj och måste låna till blöjor och barnmat...(då är det svårt att säga nej, tro mig).
    Jag vill inte göra dig upprörd, men vet ni vad alla dessa pengar går till, hon har inget spelberoende eller ännu värre? Jag bara tänkte eftersom hon fick ett sån't utbrott. Hon verkar ju desperat.
    Stå på dig, hoppas hon växer upp snart.

• Sommargrönt

Problemet är att alla inte måste ta hand om sig själva någon gång! Min syster är 7 år äldre än mig (32 år!), hoppade av gymnasiet och började röka mm. Min mamma satte hårt mot hårt och då flyttade hon till pappa som tog emot henne med öppna armar. När han blev less och började säga ifrån flyttade hon till en annan stad och vägrade prata med någon. Pappa blev så orolig att han inte vågar säga emot längre. Hon kan inte behålla något jobb och hör bara av sig när hon ska ha pengar till hyra eller liknande. Och pappa bara betalar. Resultatet är att hon inte kan ta vara på sig själv och inte har någon kontakt med mamma alls. Och hon fungerar ju inte med någon annan i släkten heller, så barnslig som hon är. Så illa kan det gå om man inte säger ifrån...

Så bra Hammerman1! Stå på dig!

• Duchess

Jag tycker att du gör/tänker helt rätt, Hammerman.

You don't solve money problems with more money, som den gode Dr Phil brukar säga.

• Hammerman

Har hon ett spelberoende döljer hon det fruktansvärt bra. Det är hennes räkningar som är problemet, bensinen exempelvis köper hon på kort och får räkningen i slutet på varje månad. Då är den enligt hennes aningen skeva sätt att se saker "gratis" eftersom det dras automatiskt från lönen. Hon kör väldigt mycket bil på fritiden, för att hälsa på kompisar eller bara för att ha något att göra, och jag tror inte att hon förstår att det faktiskt kostar pengar.

Häromveckan satte hon för övrigt in löshår, kostade ca 1000 kr fick jag höra... och hon tog bort det efter två dagar. Hade hon inte skaffat det alls hade det ju varit lugnt för henne den här månaden, men hon tänker inte så långt.

Det jag sagt till henne är att hon får ta tre lugna veckor utan festande etc tills hon får lön så att hon kommer ikapp med sin egen ekonomi, något hon verkar helt oförstående inför. Ja se ungdomar...

• jelikr

Du gör helt rätt i som inte lånar ut pengarna.
    Det vore vettigt om hon (eller din far)bestämde sig för att bo på endera stället.
    Antingen inte va hos pappa och fixa hyra och räkningar själv eller fixa bort lägenheten och bo hos pappa bara fast betala för sig där.
    Det känns ju fånigt att hon liksom får flyta runt som hon gör nu , då lär hon sig aldrig.
    Kan trösta dig med att jag alltid försökt klara mig själv sen jag flyttade hemifrån , bara fått hjälp nån gång när det krisat då jag studerade. Däremot har jag två yngre systrar som fått betydligt mer hjälp med pengar jämt och varit ute och festat var och varannan helg(slöseri som jag sett det).
    Nu har de båda barn , respektive , bil , hus , jobb och är väldigt skötsamma....
    Det jag vill ha fram är att förr eller senare vänder det om du bara orkar vänta

• Fröken Larsson

Åh, jag blir bara så förbannad. Såna där bortskämda snorungar (ursäkta) är det värsta jag vet. Förstår att du inte vill ge henne ett korvöre! Tycker spontant att hon vänligt men bestämt borde fösas iväg hem till sin lägenhet och där försöka klara sig själv utan välmenande föräldrar som inte riktigt tycks inse hur man ska göra sin dotter stark och självständig. Jag skulle också flyta runt och bränna pengar på parfymer om jag visste att alla tog hand om mig! Grrr.

• Thailand 08

Men jisses!! Förstår om du är less.
    Och sen betala hyra och inte BO där!!
    Vad ska hon med lägenheten till? Förfesta med kompisarna innan krogen eller??

Svar på tråden OT - Syskon som inte kan hantera sin ekonomi