OT - Syskon som inte kan hantera sin ekonomi
Blir så grymt less på min syster.
Bakgrund: Hon är 20 år, och bor hemma hos pappa, där hon varken betalar hyra eller mat. Hon HAR egen lägenhet kanske 50 meter därifrån men där är hon aldrig, som skäl för det anger hon att "hon är mörkrädd" och "inte vågar vara själv". Till saken hör att hon inte har någon som helst koll på pengar. Hon har fast jobb, inte heltid och inom vården visserligen, men hon skulle definitivt klara sig på sin lön. Men festar man varenda helg, har en bensinräkning på 3-4000 varje månad (90% i ren nöjesåkning) och spenderar allt man bara kan på löshår, parfymer och kläder är det inte konstigt att plånboken tryter.
Hon är redan skyldig mig 120 spänn. Inga pengar jag egentligen bryr mig om, men jag tycker att principen är viktigt när det handlar om sådana som henne.
Och idag ville hon låna 4000 av mig för att "överleva den här månaden". Det kom fram att hon skulle på en fest, betala kläder, cigaretter etc. Då pengarna hon har kvar räcker till bensin hem och till jobbet tyckte jag att hon skulle försöka klara sig på det hon hade kvar. Då började hon prata så fint om hur vi skulle lägga upp en avbetalningsplan där hon betalar en femhundring till mig varje månad i 8 månader.
Jag sa att jag inte tänker låna ut några pengar till henne eftersom jag aldrig kommer att få tillbaks dom (hon har i bästa fall en hundralapp när hon har kvar lönen i normala fall, hur ska hon då klara av en femhundring). Dessutom brukar det alltid bli problem när jag ska få tillbaks pengar hon lånat. Reaktionen blev att hon slog sönder en vattenkokare, skrek att det var mitt fel att hon tvingas låna pengar på banken och stormade iväg.
Nyss skickade hon ett sms där hon frågar om inte han kan få låna 2000 då. Vad fan gör man? Vill bara ta upp luren och skrika henne rakt i örat.
Blir så jävla less.