Har stött på patrull ang. hans/mina barn långt
Behöver egentligen bara skriva av mig en del.
Detta som hänt och händer påverkar min o min sambos relation, och jag vet inte hur vi ska lösa det. Känns väldigt tungt nu.
Jag har två barn, flicka 10, pojke 13, de bor hos oss (jag är änka), min sambo har 3 barn tjej 9, tjej 13, tjej 16. Tjej 16 bor hos oss sedan 1 år pga att hon och mamman inte drar jämt överhuvudtaget. Hans andra 2 barn kommer varannan helg. Hans barn är uppfödda på ett annat sätt än mina givetvis. Jag har lagt 3 år nu på att försöka få honom förstå att det finns fler än ett sätt att uppfostra barn på. Min sambo och tjejen bodde 20 mil bort innan de flyttade hem till mitt (och min döde mans) hem. Vi bor på landet precis jämte mina föräldrars gård som jag fått överta. Jag har inga syskon.
Min döde make hade en liten tjej när vi gifte oss, så jag har redan haft hand om en tonårs-tjej och det gick inte alls. Ett rent helvete var det . Till hon var 12 var det bara hon och jag. Sen hände nåt och jag stängdes ute. I 6 år fick jag tvinga mig själv att åka hem varje dag. Vi kallade henne en alien kommer jag ihåg. När pappan dog flyttade hon till sin mamma. Idag har vi en normal relation och det är jag glad för.
Ser att inlägget är nog långt med bara min son-min sambo problemet så jag avstår att skriva mig och 16-åringen i detta.
Det finns 2 problem ; relation min sambo-min 13-åriga son
relation jag - 16 årig tjej
Sambo-son relationen;
Det grundläggande problemet är nog att de inte förstår varandra. När min son skojar, som jag förstår, rynkar min sambo mellan ögonen och blir sådär frånstötande på nåt sätt.
Igår när min sambo kom hem fick han rynkan mellan ögonen så fort han såg min son. Min kille är absolut inte dum eller säger dumma saker eller svär eller nåt sånt mot min sambo som ni kanske tänker. Det det handlar om är t.ex. att min son börjar ta mat innan alla satt sig , eller att han vill bestämma över fjärrkontrollen, eller att han reser sig innan han tuggat färdigt för att ställa in disken, såna grejor alltså. Eller att han tar till lipen( han är känslig ) när vi diskuterar saker och han känner sig förnärmad. I mina ögon är inte dessa saker ens nåt problem !
Min sambo har under 3 år försökt komma närmare min son och förstå honom men det är svårt tycker han. Min son är annars en glad och snäll kille som är väldigt omtyckt i skolan och har lätt för sig och så. Min son tycker väldigt mycket om min sambo och ser upp till honom och ringer till honom och frågar om tillåtelse för diverse grejor (ringer nästan aldrig till mig numera vilket jag är väldigt glad för). Min son har accepterat min sambo helt och hållet tycker jag.
Nåt jag märkt är att de få gånger min sambo druckit några öl blir han en helt annan person med min son. Då är han glad och stojar och sprallar med min son och de har jättekul ihop. Och jag blir alldeles varm i hjärtat. För det är ju JUST DET jag vill att de bägge ska ha ! Bägge är värda att ha det bra !
Det jag ser är att min sambo mår dåligt av detta, blir snarstucken och kort mot min son, även om han döljer det mesta, tror han, och jag blir såååå ledsen och nere när jag ser detta(nån/några gånger varje dag) och tycker synd om min son och vill inte han ska ha det så hemma. Det är tom. så att jag blir glad när han är hos kompisar och leker just för att då vet jag att de inte ses. Tyvärr.
HUR SJUTTON SKA JAG FÅ DET ATT FUNGERA ??????
Är uppgiven över detta som i mina ögon inte borde vara nåt problem, men för min sambo är detta stort. Och eftersom hans barn är uppfostrade på ett annat vis så gör de ju inte på detta viset. Han har börjat inse att barn är olika och att inte alla är fostrade som hans, men vi måste komma längre !
Hjälp med med synvinklar på detta är ni snälla ?
Jag har pratat med familjerådgivningen och vi får komma om vi vill, jag och min sambo menar jag, min sambo är nog inte införstådd i hur orolig jag är över detta ännu.
Eller är jag överkänslig för min sons räkning ? Jag vill ju givetvis skydda mina barn efter att pappan gick bort -04.
Som tur är kan vi prata utan att gå i skyddsställning för våra egna barns räkning, så vi har god möjlighet att lösa det tror jag.
(FYI med min lilla tjej går det friktionsfritt med min sambo)