• KIKKIHOLMBLAD

Föräldrars betalning av bröllopet = osämja mellan oss/brudparet :(

Våra kära föräldrar erbjöd sig tidigt att betala för bröllopet vilket är oerhört tacksamt men något vi aldrig skulle kräva eller föreslår. Ganska tidigt blev det bestämt att vi skulle ha festen på ett slott och ribban sattes därmed ganska fort.

Då familje-ekonomin inte är densamme sades det att min man2be's föräldrar bara skulle betala för sina gäster och mina föräldrar för allting annat (transport, musik mm).

Vi ska gifta nu gifta oss om 39 dagar, men tydligen är min sambos föräldrar inte nöjda med upplägget då de Nu känner att sina kostnader rusat iväg. Min sambo är arg för sina föräldrars skull och tycker det hela blivit för dyrt & exklusivt vilket ska vara mina föräldrars fel. Alla kostnader & upplägg har stämts av av alla parter så jag är ledsen över att det nu är en känslig fråga.

Vi kan inte prata mer om det hemma då vi båda "skyddar" våra egna föräldrar. Vi har tidigt sagt att detta är en sak mellan dem, men nu bara bråkar vi om det :(

Hur ska jag bäst hantera upplägget utan att dagarna innan dess blir fyllda av bråk och så att mina blivande svärföräldrar inte känner sig "lurade"??

• Svar på tråden Föräldrars betalning av bröllopet = osämja mellan oss/brudparet :(
  • Blue Topaz

Känner igen det där..
    Vi gjorde så att vi bad föräldrarna att betala det de kunde/ ville och så tog vi lån på resten (trots att de lovat mer pengar innan). På det sättet lade sig bråket, man vill verkligen inte ha det där innan bröllopet!
    För oss saknades det ca 30 000kr som vi trodde att vi skulle få.

• Juni2009

PRATA med dom istället o fråga dom varför dom hade ändrat sig.

Be dom ge det pengar dom kan betala nu så det blir fred.

Sen kan ni diskuterar om hur det blir med resten av summa som dom skulle ha betalt.

Eller säger som det var at ni två bråkar om det pga dom ändrade sig...
    så deras samvete kanske spökar....

• Blue Topaz

(totalt gick det på över 200 000kr inklusive precis allt)

• cellabella

Prata med svärföräldrarna och se hur de vill ha det. Erbjud er att betala de delar som de tycker har dragit iväg. Om ni inte har råd med det lånar ni av dina föräldrar till det belopp som fattas och gör upp en återbetalningsplan. Svärföräldrarna behöver inte få veta att ni lånat pengar av dina föräldrar, om det är känsligt. Du och din sambo behöver också prata ut ordentligt, om hur ni vill ha det och varför ni har dragits med i detta bråk.

• KIKKIHOLMBLAD

Vi har sagt att vi betalar den "rest-summan" som skulle ev skulle bli över när allt känns Ok för alla. Mina blivande svärföräldrar verkar ha svårt att säga att deras del kommer bli för dyr för dem och därför känner min sambo att han behöver skydda dem.

Min sambo och jag är överrens om att detta är precis det drömbröllop vi vill ha men vi känner oss överbeskyddande mot våra föräldrar.

cellabella skrev 2008-05-06 15:14:06 följande:
    Prata med svärföräldrarna och se hur de vill ha det. Erbjud er att betala de delar som de tycker har dragit iväg. Om ni inte har råd med det lånar ni av dina föräldrar till det belopp som fattas och gör upp en återbetalningsplan. Svärföräldrarna behöver inte få veta att ni lånat pengar av dina föräldrar, om det är känsligt. Du och din sambo behöver också prata ut ordentligt, om hur ni vill ha det och varför ni har dragits med i detta bråk.
  • Blue Topaz

Be din sambo att be sina föräldrar att sätta sin smärtgräns. När de sedan har gjort så pratar ni inte mer om det utan tar resterande del själva tycker jag.
    Det är ju just ert drömbröllop och när våra föräldrar gifte sig så kostade inte drömbröllop så som de gör idag, de var säkert oförberedda på summan och har inte vågat säga något i rädsla för att göra er besvikna och starta osämja. Och sedan blev det FÖR dyrt och då vet de kanske inte hur de ska bete sig?

• Linum

Ni måste prata med era respektive föräldrar (SAMTIDIGT förslagsvis). Bena ut problemet och tala om för m2b:s föräldrar att ni själva betalar återstoden. Tala också om för dem att ni inte tänker skapa en spricka i ert eget förhållande bara för att ett föräldrapar är avundsjuka på det andra.

Ni är inte era föräldrar och nu är definitivt inte rätt tid att börja tjafsa om föräldrar. Det finns det tid till sedan. Tro mig

Kolla om det finns saker att dra in på. Behöver det kosta riktigt så mycket som ni trodde? Det går att göra sistaminutenändringar på ganska mycket.

För övrigt anser jag det vara extremt snällt av era föräldrar att betala hela kalaset. Det verkar ju dra iväg en bit...

Lycka till på stora dagen, och glöm inte att njuta! Det gjorde jag

• cellabella

TS, du och sambon måste prata om varför ni känner att ni måste skydda föräldrarna, bestäm att detta inte ska gå ut över er relation! Och fråga din sambo hur han tycker att ni ska gå till väga för att hans föräldrar inte ska känna sig obekväma angående pengafrågan, kanske han kan prata med dem?

• KIKKIHOLMBLAD

Tack alla. Ska sätta mig ned med min sambo ikväll och riktigt snacka igenom det. Min sambo har tidigare (planerat detta i 1,5 år) aldrig ifrågasatt den ekonomiska delen men blev nu JÄTTE CHOCKAD över tex menypriserna. Önskar han hade tagit sig tid att kolla detta & diskuterat dem med sina föräldrar tidigare eftersom samtliga haft dem flera månader.

cellabella skrev 2008-05-06 15:28:53 följande:
    TS, du och sambon måste prata om varför ni känner att ni måste skydda föräldrarna, bestäm att detta inte ska gå ut över er relation! Och fråga din sambo hur han tycker att ni ska gå till väga för att hans föräldrar inte ska känna sig obekväma angående pengafrågan, kanske han kan prata med dem?
  • Skottdagen2008

Usch vad jobbigt! Ja, det är inte lätt när man har olika ekonomier i släkterna eller inom samma familj/par.

Vi har sparat ihop allt själva för min familj har inte många korvören extra och hans har lite mer, men inte mycket. Så vi har slitit och sparat och så sa hans föräldrar att de ville betala maten för de hade de gjort på min mans brors bröllop, tills de insåg att deras mat kostade betydligt mindre än vår mat, dvs 10 000 kr mindre.

Jag vet inte om det kanske berodde på antalet gäster, tyyyp, men de betalade lika mycket till oss som till dem så var alla parter glada. vi var ju jätteglada för hjälpen då vi inte hade räknat med det samt för julklappen från mina föräldrar där de sparat ihop en större slant 10 000 kr som vi skulle nyttja till bröllopet. Så 25000 kr fick vi i hjälp. Hela altet gick på 90 000 kr så det var ju en del tycker i alla fall vi.

Svar på tråden Föräldrars betalning av bröllopet = osämja mellan oss/brudparet :(