• Neri05

OT Ensam vårdnad

Det här har inget m bröllop att göra men jag tänkte om det finns tjejer här som har gått igenom/går igenom samma som jag gör nu.För att göra en lååång historia kort:Jag har min 13åriga dotter tillsammans m en finsk man som e född här i sverige o bott här hela sitt liv,vi separerade när min dotter va 5 år o efter det har vi knappt kunnat prata m varann,men ändå har vi gemensam vårdnad o vi har försökt att bete oss som vuxna när det handlar om min dotter o jag har aldrig pratat illa om hennes pappa till henne fast jag haft bra lust för han e sååå jä*la dum i huvet!men i vilket fall som helst så nu har han börjat behandla henne som skit,lovar en massa som han sen brytit,skrattar när hon gråter,kallat henne för barnslig,blockat henne från msn,öppnar inte dörren när hon kmr o ska hälsa på han,svarar inte i tel osv osv...jag kan hålla på hur länge som helst.
    Min dotter har hans efternamn,o hon vill ha mitt o min sambos när vi gift oss för hon vill radera honom från sitt liv...så nu till min fråga:Hur gör jag får att få ensam vårdnad???Har tagit kontakt m soc o dom säger att han måste vara m o skriva på avtalet,men ingen får tag på han för att han har flyttat till Finland,han svarar inte i tel elr nåt.
    Sen flyttar vi om 2 mån o pappan måste skriva under pappret så han godkänner flytten av dotter så hon blir bokförd i min adress men det kmr han inte att göra för han skiter i det..Vad ska jag göra???Det här tar så mkt energi på både mig o min dotter som mår fruktansvärt dåligt av att hennes pappa beter sig så här.Hur ska jag göra för att få ensam vårdnad utan att pappan måste vara med??

• Svar på tråden OT Ensam vårdnad
  • weddinggirl08

Skaffa dig en bra kontaktperson på familjerätten som kan hjälpa dig fundera ut hur du ska gå tillväga. Tjejen är ju stor nu och kan ju säga vad hon vill så det kommer väga tungt. Sånt här är aldrig enkelt. Det är massa buggar i systemet tycker jag. Men kämpa på för din dotters skull!

• Tooticki

Gå till en familjejurist och förklara läget, de vet hur du ska handskas med situationen.

Lycka till!

• FruRålin080808

*kramar* Tyvärr vet jag inte vad du ska göra men jag känner med dig och din dotter. Tyvärr har jag fått för mig att det är väldigt svårt att få ensam vårdnad. Man ser ju hur föräldrar som har misshandlat och utnyttjat sina barn får ha kvar vårdnaden! Helt otroligt! Vet inte om det kanske kan fungera annorlunda eftersom han inte bor i Sverige. Får du bra stöd från soc? Kan du inte rådfråga en advokat? Lycka till!

• Neri05

Det e just det jag vill slippa,mkt för kostnaden,vi har en sån tight budget just för det här m bröllopet o flytten o jag känner att jag har inte råd m en jurist innan bröllopet.Men det känns som jag måste göra det,för soc gör inte så mkt för att han inte vill vara m på mötet men jag ska nog ringa familjerätten en gång till o prata m dom,få se vad dom säger,känns så jävla onödigt att behöva ha det här oxå,har så mkt annat att göra men dottern kmr i första hand o jag ger aldrig upp,jag ska ha ensam vårdnad men vet bara inte riktigt hur jag ska göra utan att pappan e med,tack tjejer!

• weddinggirl08

Om du kontaktar familjerätten (gratis) så kan de ordna med möten där ni ska försöka bestämma hur ni ska ha det. om han då inte kommer osv ser det inte bra ut för hans del senare...

• Tooticki

Jag tror att barnen har rätt att välja själva vart de ska bo när de fyllt 12 år, eller har den regeln ändrats?

• Neri05

jo det får dom göra,o min dotter bor hos mig,träffar nästan aldrig sin pappa men jag vill ha ensam vårdnad för att slippa alla papperjobben som kmr när man ska flytta osv osv o sen vill inte jag att han ska kunna ta några beslut när det gäller min dotter o hon vill byta efternamn o i dagsläget får hon inte byta till mitt efternamn som jag kmr ha efter vi gift oss för han måste godkänna det o det kmr han inte göra för han kmr kasta pappret elr bara skita i det,han tänker inte alls på sin dotter utan gör dessa egoistiska handlingar för att han kan.

• Juni2009

TS

Jag hade oxå min pappas efternamn (dubbelefternamn) inför min första utomlandsresa (pass) så fick vi fixa så jag (jag var 15år) tog bort min pappas efternamn och behålla mammas ogift efternamn

Jag minns inte om han måste skriva på nåt papper???
    Minns bara att han frågade mig om varför jag ville inte ha hans efternamn.

• Neri05

mm men nu ska jag ha ett nytt namn (min sambos) o då måste pappan gå m på det om min dotter oxå ska ha det,krångligt som fan o jag e så less på honom för allt han gör e bara för att jävlas

• Paulineli

Gå in på www.juridikradgivarna.se det är juridikstudenter som ger gratis råd. Jag har själv vänner som hjälper till där. Det är dock bara råd som inte ska följas blindt, utan du måste själv ta beslut om hur du vill göra. Men de är väldigt kunniga.

Hoppas att det löser sig för dig och din dotter.

• jeslin

Vi har inte efternamnsproblemet då dottern heter mitt namn o jag har haft ensam vårdnad sedan hon föddes.

Men är det inte så att hon får tycka till själv om hon är över 12 år?

Tyvärr så kan det nog bli svårt att få ensam vårdnad!

• Lööve

Tror det enda sättet är att gå via jurist/advokat. Men vad är huvudsyftet med önskan om ensam vårdnad? att sköta all pappersarbete själv eller efternamnet?
    Du dock räkna med en lång process vare sig du går via familjerätten eller via ett ombud. Månader innan ni kommer upp till tingsrätten.

• Neri05

Har pratat idag m advokat,vet inte än hur d kmr sluta. Det är svårt att få ensam vårdnad,det vet jag men pappan är kriminell,suttit inne för vapeninnehav osv.Anledningen till att jag vill ha ensam vårdnad (den stösta anledningen) är för att min dotter vill ha mitt efternamn som jag kmr ha när jag gift mig,men pappan går inte m på det,o det gör han enbart för att jävlas,min dotter har försökt prata m honom men han lyssnar inte,han bryr sig inte om vad hon vill utan det är en principsak för honom.Bajsmänniska!

• Misswert

När det gäller byte av efternamn, så måste fadern skriva på pappret även om du har ensam vådnad (har gått igenom detta själv).Jag vet vilket liv det var mellan mina biologiska föräldrar när mor gifte om sig och ville att vi barn skulle ha hennes nya efternamn.
    Det hjälper tyvärr inte att ha ensam vårdnad när det gäller byte av namn.
    Jag hoppas med hela mitt hjärta att din dotter tar sig igenom detta på ett bra sätt, har varit i en liknande situation.

Stå på dig när det gäller soc och familjerätten, ibland är dom bara för tröga. men får du tag på en bra kontaktperson så borde dom hjälper dig.

Svar på tråden OT Ensam vårdnad