• EnaOline

    Hjälper er blivande man till med bröllopsplanerna?

    Hej alla blivande fruar!

    Hur mycket hjälper blivande maken till inför bröllopet? Eller gör ni allt själva?
    Min är seg med att hjälpa till, känner mig som värsta tjatmonstret!

  • Svar på tråden Hjälper er blivande man till med bröllopsplanerna?
  • EnaOline

    oki. För min har följt med å tittat på kyrkan, tittat på lokal, smat kontaktat fotograf, men jag har tjatat och tjatat... men han tycker ju i för sig sånt är ganska tråkigt.. och han litar på att det blir bra, för vi tycker lika om det mesta, men det blir som sagt lite trist.. hehe

  • Fröken Larsson

    Jag skulle nog vilja säga att min blivande hjälper till så mkt som jag tillåter honom. Det blir nog ibland så att jag blir lite sur för att han inte hjälper till tillräckligt, men då säger han att jag redan verkar ha en så tydlig bild i huvudet av hur allt ska vara ändå så han känner sig dels inte helt delaktig och dels så vågar han inte göra så mkt utifrån eget initiativ av rädsla för att det ska "bli fel".

    Fast visst, det är ju jag som är mest intresserad och tycker det är skoj. Han är väldigt estetisk och har kloka åsikter om allt från hår till dukning när jag frågar honom, men när det väl ska göras nåt praktiskt så blir det en del pustande. Men han har tagit hand om alla telefonsamtal till festlokalen, kocken, kemtvätten osv.

  • Cajjo83

    Min M2B hjälper till med allt, precis allt!
    han är med och bestämmer dukning, porslin, festprogram, kyrkoprogram, färger mm! Det känns som att man lever i en dröm när man har han som hjälper till. Tror inte jag hade klarat det själv.
    Jag tycker synd om er som har så "lata" M2B, det kanske inte hjälper med att tjata men det kanske hjälper att muta lite. Tex om han säger att han inte vill hjälpa till så säg bara att Älskling, om du hjälper till med bröllopet så får du de där nya fälgarna eller de där nya verktygen som du alltid velat ha.
    Det gäller nog att vara lite bestämd och verkligen visa vart ni står. Om det inte hjälper så får ni nog ta i med hårdhandskarna :)

    Lycka till

  • Sommargrönt

    Min blivande har inte så jättemycket åsikter och tycker att allt jag bestämmer blir bra. Det enda han varit bestämd om är att han ville ha en sexkantig bröllopstårta och en plastrong som matchar min klänning. Men vi delar lika på alla sysslor och fattar alla beslut tillsammans.

  • PatricSusanneS
    EnaOline skrev 2008-05-04 12:17:03 följande:
    Hej alla blivande fruar!Hur mycket hjälper blivande maken till inför bröllopet? Eller gör ni allt själva? Min är seg med att hjälpa till, känner mig som värsta tjatmonstret!
    Kanske sent inlägg men... min Patric o jag tycker att planering o fixandet är lika kul. Jag frågar ofta om det är okej om jag kan göra det eller det ocg då säger han oftast ja.
    Vi satt tillsammans o gjorde gästlista o bordsplacering, bestämt mat o dryck tillsammans. Om han inte vill ha med mig när han kollar på brudgumsklädsel så stannar jag hemma. Han vill kanske överrska som vi oftast gör för killarna.

    Har nog en ovanligt intresserad o "snäll" kille.
    Trist om man skulle behöva tjata eller ha nån som verkade sval.
  • matteve

    Ja, han hjälper så gott det går. Det är inte lätt eftersom att 1) han är amerikan o bor i USA, 2) vi ska ha bröllopet här i Sverige. Men han är verkligen en klippa, kommer med sköna ideer och frågar alltid om det är något han kan göra. Springer o handlar bubblor och gästboksram, plus mina tärnegåvor! Det känns fantastiskt - vi har fattat ALLA beslut tillsammans och han visar jätte stort intresse i vare sig det är små eller stora saker. Dessutom ringer han varje vecka på vår drömlägenhet i downtown D.C., och fixar även med alla immigrationspapper.

  • Mrs love

    Min blivande man och jag har nog bestämt lika mycket. Sen att jag surfar en hel del och hittar en massa roliga ideér är en sak, han jobbar hela dagarna, jag är mammaledig. Men han vil absolut vara med att bestämma! Skulle han bara låta mig ta alla besluten så skulle jag tro att han vore helt ointresserad!

    Jag skulle inte vilja ha det på nåt annat sett

  • janedoe

    Vi kommer överens om allt. Diskuterar idéer, men jag tror nog att jag lagt fram de flesta idéerna. Å andra sidan, idag hjälper han till att färga papper och kuvert. Sen ska han få klippa och klistra och jag har en känsla av att han faktiskt gillar att hjälpa till med sånt.

    Det är lite svårt för oss båda.. jag behöver mer hjälp, men är ett extremt kontrollmonster så därför blir det ändå mest jag som gör det.

    Sen när det är dags att sy, ska han få hjälpa till vare sig han vill eller inte (pga rädsla att göra fel). Det är bara att lära sig liksom.. och allt går att åtgärda! ;)

  • Gästabud

    Med risk för att låta som brorduktig kan jag nog säga att jag gör det mesta. Då det ser ut som jag är den ende killen här så är man ju tvungen att försvara sig lite.
    Jag har gjort alla besticken, faten, färgat glasen och karaffer. Färgat papper,skrivit ut o monterat inbjudan. Smycken till brud och näbb. sytt kläder till mig, bestman, ett tak över buffen och en del småsaker, gästbok och program till kyrkan. Vi har planerat allt tillsammans.(endel går att se i galleriet)

    Men min blivande har inte latat sig, hon har sytt upp 7 uppsättningar kläder till gästerna plus sin egen klänning samt ringt all samtal. (jag hatar telefon)

  • Catalina

    Han har till viss del varit delaktig genom inköp o så....planeringen har jag skött nästan själv.....däremot erbjöd han sig att göra stommen till brudbågen som skulle ha varit färdig för ett par månader sen....den är fortfarande i planeringstadiet o vi gifter oss om 8 dagar.....jag ska väl inte klandra honom......det har varit mycket på jobbet....tidiga mornar o sena kvällar så jag förstår att han inte har hunnit eller orkat när han väl har varit ledig.....idag har han sista dagen på jobbet innan semestern så man får väl hoppas att det blir lite fart på honom nu

  • Lina_K

    Det hände inget, det hände inget, det hände inget... 2 veckor kvar till bröllopet... Mannen fick plötsligt tuppjuck och fixade och donade som värsta Martha Stewarten.

  • EnaOline

    Lina_K så är det med min, han är som förbytt nu! haha, han har gjort jättemycket nu!

  • EnaOline

    min började sätta fart när jag slutade tjata... haha... han förstod heller inte riktigt hur mycket det finns att göra *fniss*

  • Garonne

    Min är väldigt engagerad, men när det väl kommer till kritan så har han inga idéer. Men han är väldigt bra på att tala om hur han INTE vill ha det... Han har fått vissa områden som han sköter, och det gör han mycket bra. Sen kan han gå in stenhårt för vissa små detaljer som driver mig till vansinne, som till exempel vilket typsnitt vi ska ha på inbjudningskorten... Vi höll på att aldrig få iväg de där förbannade korten för att han inte hittade EXAKT rätt typsnitt.

  • EnaOline

    Garonne haha vad gulligt! Min var exakt likadan, han fixade inbjudningskorten, placeringskorten, vigselprogrammet håller han på med nu, det blev skitsnyggt! Jag tror att brytpunkten med min snubbe var just att jag nämnde inte ett ord om bröllopet i två tre dagar, det var lååånga dagar, men helt plötsligt på hans initiativ så ville han göra inbjudningskorten, och en massa annat, jag höll på att sätta maten i halsen! hihi

  • Lovecats

    Jag är lite kontrollfreak, så jag har rekat en del, men när det väl ska göras saker hjälps vi åt. Sambon har lovat att fråga någon av grafikerna på sitt jobb om hjälp med att designa inbjudningskorten. Det tycker jag känns jätteskönt, för då kan jag helt släppa den biten för nu, samtidigt som jag vet att det kommer att bli något unikt Dessutom får jag mer tid över för att leta vigselring

Svar på tråden Hjälper er blivande man till med bröllopsplanerna?