Tips på vacker Herrgård till fest, nära Södertälje
Hejsan! Ni som ska gifta er å bor i närheten av Södertälje, om d finns fler här som gör d än jag? Tänkte tipsa om en väldigt mysig å vacker Herrgård som ligger i Nykvarn, 1,2 mil från Södertälje. Mina två äldre systrar hade sina bröllopsfester där -93 å -94. Även jag ska följa "traditionen" å ha festen där. Då mina systrar hyrde Herrgården kostade den 500 kr/dygn kan jag minnas, men jag antar att priset stigit något nu. Vet inte om d blir dyrare om man gifter sig i en kyrka som inte "hör till" denna Herrgård. Dom kyrkor som gör d e Turinge Kyrka, även Taxinge Kyrka å Tveta Kyrka tror jag. Kyrkan i Södertälje hör däremot inte till eftersom Nykvarn nu e en egen kommun. *vimsar runt* Så här tror jag d ligger till iaf, kan ha fel:-/
I Nykvarns Herrgård finns d bord å stolar till en större bjudning, upp mot 40 gäster tror jag. Annars finns fler stolar att hämta om d behövs. Enkla dukar å porslin/bestick + vanliga dricksglas ska oxå finnas i köket dom har där. Rökning e dessvärre inte tillåten, vilket jag tycker e synd, men d går en trappa ner från själva festlokalen till baksidan av Herrgården där man kan ta sig ett bloss. Vin å öl får serveras, dock inte starksprit. Men d har inte hindrat mina syrror för dom bjöd minsann på sprit-bål
Nykvarns Herrgård lämpar sig bäst för vår/sommar-bröllop tycker jag, eftersom naturen runt om e väldigt vacker. Passar bra om man väljer att anlita en cateringfirma, gick hur bra som helst på mina systrars fester. Musik får man antagligen fixa själv, vet inte i nuläget om d finns någon musikanläggning där.
Hursomhelst, en fin, stor lokal m plats för många gäster å mycket dans!
Nu kanske d inte e så många som bor eller tänkt gifta sig i detta område, men har ni några frågor så skriv gärna, så ska jag försöka kolla upp d ni undrar över.