• Stardusty

OT "våldtagna tjejer får skylla sig själva"

Läste i onsdagens DN att amnesty gjort en undersökning bland unga människor, 15 år och uppåt, om inställningarna till sex och samlevnad. En av frågorna handlade om vad man tyckte om tjejer som blir våldtagna och en av tre unga män tycker att en tjej får skylla sig själv om hon är berusad, lättklädd eller inte gör motstånd.

Och dessa killar är myndiga om högst tre år och får gå på krogen....

• Svar på tråden OT "våldtagna tjejer får skylla sig själva"
  • Stardusty

Alltså inte en av sammanlagt tre, utan en av tre statistiskt mätt, ja ni förstår säkert, ville bara förtydliga...

• gusjma

Läste på ledarsidan i GP att enligt samma rapport anser en av fyra KVINNOR (vuxna tror jag) samma sak!

• Stardusty

Men det är ju skrämmande isåfall!! Så om man går på krogen lite lättklädd och berusad och på hemsvägen blir attackerad och så chockad att man inte kan röra sig så får man skylle sig själv då eller....

• jenba

visst är det heeeeelt sjukt!!!!

var det inte 1 av 5 tillfrågade personer i enkäteundersökningen som tyckte att det var offrets eget fel!?!?

• Aleta

Helsjukt verkligen! Man blir ju ledsen.
    Vi som har små barn nu får försöka lära dem annorlunda så blir det kanske bättre om 15 år igen. Jag tror inte att det är så lätt att ändra på dessa ungdomars uppfattning. De kanske inser när de blir lite äldre hur fel det är.

• Burre Präst

Det är intressant att det anses som en förmildrande omständighet för gärningsmannen att offret är berusad, inte gör motstånd eller "fel klädd". Betyder det att en rånare kan få sänkt straff om butikspersonalen inte gör motstånd eller kan en biltjuv få sänkt straff om bilen inte var ordentligt larmad och inlåst i ett inbrottsäkert garage?

När det gäller sexuellt våld råder en besynnerlig mentalitet och det som kan råda bot på det det är att kampanja, diskutera, undervisa och helt enkelt bedriva lite gammaldags upplysningsarbete.

• jenba

mycket bra sagt och skrivet.
    kan inte göra annat än att hålla med.

Burre Präst skrev 2008-05-02 13:30:07 följande:

Det är intressant att det anses som en förmildrande omständighet för gärningsmannen att offret är berusad, inte gör motstånd eller "fel klädd". Betyder det att en rånare kan få sänkt straff om butikspersonalen inte gör motstånd eller kan en biltjuv få sänkt straff om bilen inte var ordentligt larmad och inlåst i ett inbrottsäkert garage?När det gäller sexuellt våld råder en besynnerlig mentalitet och det som kan råda bot på det det är att kampanja, diskutera, undervisa och helt enkelt bedriva lite gammaldags upplysningsarbete.
  • Zozo

En av fem läste jag i Amnestys undersökning, men ända.. det är 20%...

• Stardusty

Kan mkt väl vara så att det var en av fem men det är ändå hemskt... Med tanke på att de i min styvsons klass är hälften killar... Jag vet att man inte kan räkna så, alltså bara applicera det på befolkningen rakt av, men OM man kunde göra så så skulle cirka 3-4 killar bara i hans klass tycka som de i undersökningen.... Skrämmande!

Burre - ja eller hur, hur kommer det sig att en våldtagen tjej ska få skylla sig själv när inte husägare eller bilägare får det? Och om vi nu ska göra motstånd för att få rätt enligt lagen så borde det vara lagligt med pepparspray m.m.!

• MissieA

Jag tycker att det är sååå sorligt att det ska vara så, för eftersom det oftast är tjejer som blir våldtagna så betyder det att vi ska gå helt påklädda och att bara huvud och händer får synas och att man inte ens får fira med ett glas vin när något roligt har hänt i ens liv utan att få skylla oss själva.

Det får mig att fundera lite, för jag ser väldigt många män med bar överkropp som är fulla och jag går inte och våldtar dem för det!! Så varför ska någon våldta mig om jag har på mig en fin kort klänning på sommaren och har druckit 2-3 glas vin??

• Juni2009

Jaa, jag har svårt att tro det är sant att det finns folk som tycker det är tjejers fel om dom blev våldta.
    Om jag hoppar o våldtar en kille då får jag nog dödsdömd straff eller 100års fängsele!

Så vad är skillnad mellan tjejer o killar?

Det enda jag vet att killar har något som heter P E N I S och tjejer har B R Ö S T och S L I D A.

Finns det mer??? så vad är det då?

*suck*

• Lakritspuck

Skillnaden är att tjejer förväntas vilja ha sex med en penis. Det förväntas inte killar vilja.

• Joji

Det intressanta i debatten är även vad det säger om vår syn på killar... Om de ser en lättklädd, ev berusad tjej, så kan de alltså inte motstå? Deras otroliga djuriska drifter gör att de måste kasta sig över henne och ta henne, fastän hon inte vill? Och då är det ok?

Nej, vi måste vända denna syn och inte nedvärdera/undervärdera männen på detta vis och förringa dem till djur utan minsta förmåga till kontroll.

Jag kan bli galen över ojämlikheterna i synen på kvinnor och män som fortfarande finns, det är då jag funderar att ställa mig på barrikaderna...

• Joji

Jag menar inte "vår syn" utan mer samhällets syn...

Jag anser att kvinnor och män har exakt samma förmåga till kontroll. Oavsett hur lättklädd personen är som de möter.

• MissieA
    Joji skrev 2008-05-02 18:15:56 följande:
    Jag menar inte "vår syn" utan mer samhällets syn...Jag anser att kvinnor och män har exakt samma förmåga till kontroll. Oavsett hur lättklädd personen är som de möter.
    Det är klart och tyvärr säger man ju våltäcksMÄN än idag eftersom det är fler män som våldar men visst det är inte skysst mot männen, fast jag tror faktiskt att man tycker mer synd om killar som våldtas än om tjejer. Jag bryr mig faktiskt inte om samhällets syn på väldtäcktsmän/KVINNOR eftersom det är dem som är kriminella men offren har inte valt det själva och därför tänker jag på dem och inte idioterna som skadar dem. Så är det bara..
  • Joji
    MissieA skrev 2008-05-02 21:02:05 följande:
    Det är klart och tyvärr säger man ju våltäcksMÄN än idag eftersom det är fler män som våldar men visst det är inte skysst mot männen, fast jag tror faktiskt att man tycker mer synd om killar som våldtas än om tjejer. Jag bryr mig faktiskt inte om samhällets syn på väldtäcktsmän/KVINNOR eftersom det är dem som är kriminella men offren har inte valt det själva och därför tänker jag på dem och inte idioterna som skadar dem. Så är det bara..
    Jag tänker också på offren... Det är det jag försöker förmedla, även om jag kanske inte lyckas så bra :

Min tanke var inte att diskutera om de som våldtar är män eller kvinnor, utan att samhället, genom att se det som att kvinnor får skylla sig själva om de går lättklädda eller är berusade, gör om män till varelser med djuriska instinkter utan förmåga till kontroll och på så vis ursäktar vi de som våldtar!!!!
  • rosesarered
    Joji skrev 2008-05-02 18:13:59 följande:
    Det intressanta i debatten är även vad det säger om vår syn på killar... Om de ser en lättklädd, ev berusad tjej, så kan de alltså inte motstå? Deras otroliga djuriska drifter gör att de måste kasta sig över henne och ta henne, fastän hon inte vill? Och då är det ok?Nej, vi måste vända denna syn och inte nedvärdera/undervärdera männen på detta vis och förringa dem till djur utan minsta förmåga till kontroll.Jag kan bli galen över ojämlikheterna i synen på kvinnor och män som fortfarande finns, det är då jag funderar att ställa mig på barrikaderna...
    Jag håller med dig och blir förvånad över att inte fler killar/män blir FÖRBANNADE då våldtäktsmän går fria för "att de inte kunde förstå att hon inte ville" osv.
    Det är förolämpande för alla män men tyvärr så är det inte många som reagerar..
  • Joji
    rosesarered skrev 2008-05-03 10:20:43 följande:
    Jag håller med dig och blir förvånad över att inte fler killar/män blir FÖRBANNADE då våldtäktsmän går fria för "att de inte kunde förstå att hon inte ville" osv. Det är förolämpande för alla män men tyvärr så är det inte många som reagerar..
    Exakt!!!!! Jag förklarade detta grundligt för min blivande, då blev han upprörd!

Det finns ju faktiskt män som kan se en nästan naken, dyngrak tjej och INTE göra något annat än att kanske skyla henne och hjälpa henne hem...
  • rosesarered

Ja långt ifrån alla (hoppas jag) tänder till i en situation med en halvnaken men dyngrak tjej som inte har nån koll alls på vad som händer.
    Hela grejen med sex är väl att båda är delaktiga och vill..hur kul kan det då vara att få till det med någon som är så borta att den knappt vet vad som händer?!? absurt att man kan bli kåt i den situationen. skulle själv aldrig vela ha sex med någon som inte ville/var tokfull/ ej närvarande.

• snippy 19juli

vad ska man säga?????? chockad!

Svar på tråden OT "våldtagna tjejer får skylla sig själva"