• RebeckaSvensson

Mina kusiner kommer inte....

Mina kusiner som bor i samma stad som mig och känner mig därför väl, säger att de inte kan komma på bröllopet. Deras föräldrar ska dit och även deras lillasyster.

Det de skyller på är arbete. Men hur svårt kan det vara att säga till chefen "jag ska på bröllop i helgen så jag kan inte jobba"?? De har inte något jobb nu utan det är isåfall sommarjobb, vilket egentligen borde vara ännu lättare att ändra på?

Blir så irriterad. Och sårad...
    Några som inte kommer på ditt bröllop som gör dig sårad/besviken?

• Svar på tråden Mina kusiner kommer inte....
  • pojomo

det är väl bara att säga det den dagen dom får ett jobb att dom ska på bröllop. Sånt kan man ju inte bli nekad till jobb av direkt.

Vad jag vet så kommer väl alla smen syrran är det lite osäkert med men det är för att hon ska ha en liten 7 dagar efter bröllopet å dom åker ca 60 mil

• RebeckaSvensson

Jag håller med? Det är en dum anledning och jag fattar inte varför det ska vara så svårt att gå på mitt bröllop? Vi var väldigt nära vänner när vi var små och har väl en sån där halvkonstig relation nu men ändå? En dag kan de väl anstränga sig tycker man??

Det är ju fullt förståeligt. 60 mil höggravid kan inte vara lätt.. :)

• Paeonia

Vi har inget OSA så det blir ju lite spännande att gå ner för altargången

Kanske är det fullt eller så står de närmaste sörjande där, haha.

Nä, skämt och sido. Vad tråkigt för dig att de inte kan komma när ni umgås mycket ändå. Du tror inte de kommer ändra sig?

De enda jag skulle bli besvikna på är nog just den allra närmaste familjen inte kom. Men det verkar inte vara någon risk.

Sen vet jag att endel kompisar är bortresta på semester osv. men det är helt ok. Vi gifter ju oss mitt i semestertider så det får vi ta. Vi ville ändå bjuda in alla så att de inte känner sig bortglömd.

hoppas det ordnar sig för er och att de ändrar sig.

• RebeckaSvensson

Hehe.. okej.. låter spännande?! :)

Kanske de ändrar sig men att de ens funderade eller tänkte att de inte kunde komma av en sådan simpel anledning känns inget vidare..

Jag hoppas det också..

• stinakina

Jag har en kusin(kallar henne X) som jag träffade senast i aug förra året, då gifte sig en annan kusin till oss, detta bröllop kostade 1000:-/kuvert, det var klädselkod och väldans fiiint

Kusin X och hennes man och två barn (15 och 18 år) tackade ja och skulle komma!
    Tre dagar innan ringer dom och tackar nej, med ursäkten att bekanta skulle komma förbi, behövde stallplats och övernattning för de hade annars långt att åka...Min Kusin som skulle gifta sig blev ju måttligt road, med tanke på att han såg 4000:- slängas i sjön!
    De kom dock till kyrkan, men for sen hem igen!

Nu i aug ska jag gifta mig, kusin X är bjuden och nu är jag så nyfiken på om de kommer att tacka ja eller ej...

Blir oerhört besviken om hon tackar nej då vi mer eller mindre växt upp tillsammans, men som sagt, ska bli intressant och se om hon hör av sig överhuvudtaget. Hennes mamma (min mors syster) har jag dock en jättefin kontakt med och de kommer att komma!

• RebeckaSvensson

Samma här min moster och hennes man kommer samt som sagt deras yngre syster...

Vad är det med kusiner och att inte komma på bröllop? Låter som du, Stinakina kan relatera till situationen i alla fall.. Hoppas att du inte behöver lägga ut 4000:- på dem i onödan.. hehe..

• stinakina

Ha ha, nä vi har inte samma förutsättningar som min kusin som gifta sig i fjol...de blev tvugna att ha osa sista april (gifte sig 11 aug) väldigt bestyr med maten, provätning osv...

Vi kommer att ha buffe, känner tjejen på cateringen väl, kan säkert ändra oss ang maten dan innan om det skulle knipa..

Och vi har över lag ett "enklare" bröllop, så de vore väl attan om inte kusin X kan pallra sig hit då iallafall...*hihi*

RebeckaSvensson skrev 2008-04-29 23:21:18 följande:
    Samma här min moster och hennes man kommer samt som sagt deras yngre syster...Vad är det med kusiner och att inte komma på bröllop? Låter som du, Stinakina kan relatera till situationen i alla fall.. Hoppas att du inte behöver lägga ut 4000:- på dem i onödan.. hehe..
  • jelikr

Jag har två fastrar med män som inte kommer och det känns tråkigt.
    För den ena så ska hennes man in och operera hjärtat nu i maj och vi gifter oss 31/5 så det förstår jag(De bor oxå lååångt ifrån oss).
    Den andra har en anledning oxå , fast jag inte riktigt vill godta den , men det är inte mycket att göra åt det.
    Min farbror och mina andra två fastrar med respektive kommer iaf

• Skottdagen2008

Jag tycker inte man kan bli besviken på någon som tackar nej. Det är ju ett fritt val och inte kanske lika viktigt för alla personer.

Men visst kan man blir lite förvånad när man hör ursäkterna. Hellre tacka nej och förklara inte varför.

Ett par vänner till mig tackade nej för att de är lärare och inte fick semester medan andra i samma stad som också är lärare tackade ja på en gång. Nu dog i och för sig hennes mamma så de fick tacka nej igen, men ändå.

Ville de inte prioritera bröllopet så helt ok för mig, jag blir inte ledsen för det då jag vet att man tycker olika även fast man tycker om varandra, men inga konstiga ursäkter tack.

• tolonta

Nej, det är faktiskt inte lättare att ändra på sommarjobb - snarare svårare. Inget företag vill ta in sommarjobbare som de måste hålla på och ändra i schemat för. Och har man 10 sökande per plats, så skulle de flesta företagen välja bort en person som redan vid intervju säger att de måste vara lediga en viss dag.

Däremot borde inte dina kusiner tackat nej för den sakens skull, snarare sagt att "vi kommer om det går med eventuellt sommarjobb". Det är ju inte säkert att de får jobb, eller att de jobbar just den dagen, eller att det är omöjligt att ta ledigt.

• RebeckaSvensson
    tolonta skrev 2008-04-30 10:32:24 följande:
    Nej, det är faktiskt inte lättare att ändra på sommarjobb - snarare svårare. Inget företag vill ta in sommarjobbare som de måste hålla på och ändra i schemat för. Och har man 10 sökande per plats, så skulle de flesta företagen välja bort en person som redan vid intervju säger att de måste vara lediga en viss dag.Däremot borde inte dina kusiner tackat nej för den sakens skull, snarare sagt att "vi kommer om det går med eventuellt sommarjobb". Det är ju inte säkert att de får jobb, eller att de jobbar just den dagen, eller att det är omöjligt att ta ledigt.
    Okej.? Kan vara bra att veta.. :)

Nej precis.. De borde haft en annorlunda ursäkt.. Det känns lite som att det var lite oärligt...

Nåja... jag ska vara glad för jag gifter mig snart.. jag ska försöka att inte tänka negativt...

Tack för alla råd.. :)
  • tolonta

Försök att tänka att de kan i alla fall inte klaga på att de inte blev bjudna, men att det är bättre att de tackar nej om de inte vill komma. Annars skulle de ju kanske kommit fast de egentligen inte ville, kostat er pengar i mat, kanske sänkt stämningen
    och så...

Var glad åt de som kommer, det är ju de som bryr sig om dig/er. Och de som inte kommer bryr sig tydligen inte så mycket...

Själv skulle jag inte sörja om ett antal kusiner tackade nej, det är mest för att undvika släktfejd som jag har bjudit en del av dem...

• MsSandra

Det är klart man blir besviken när folk man uppskattar och bemödat sig med att bjuda.. tackar nej (både vänner och familj). Men samtidigt måste man väl inse att alla inte kan komma..

Jag skulle uppskatta ärligheten framför något svepskäl! Om jag trodde att de bara "svammlade" skulle jag nog bli ganska sur..vissa skäl är inte godkända om man säger som så! (sen är det ju upp till var och en att bestämma vad som är godkänt och inte).

Sen måste jag säga det att skulle det vara som såa tt någon kom med en dum ursäkt för att inte komma på mitt bröllop.. så skulle jag fundera på vad det riktiga skälet var.. (de kanske inte tycker jag är lika viktig som jag tycker dom är.. de kanske föredrar andra vänner och bekanta framför mig.. och en sak är säker.. jag skulle för alltid minnas deras skäl och de skulle troligen inte få någon mer formell inbjudan till något.. oavsett om det är familj eller vänner...)

Lycka tilL!
    MVH Sandra

• le dauphin

En av (vad jag trode var) bästa vännina kommer inte på mitt bröllop på lördag. Hon var en av 3 som inte svarade inte på inbjudan så jag skickade ett sms några dagar efter osa och det har hon hället inte svarat på.

Vi har känt varandra i snart 30 år. Även om vi inte har träffats på ett tag så har det alltid varit som att vi sågs igår når vi träffats. Vi bor dryga 15 mil från varandra just nu men eftersom vi gifter oss "hem hemma" så har hon ca 30 min resa till kyrkan och feststället.
    Var det någon som jag räknade med och verkligen hoppades skulle komma så var det hon.

Det är tråkigt att man glider ifrån varandra...

Svar på tråden Mina kusiner kommer inte....