• ganesha

Inför sommaren....

Den här fick jag just på min mail av min sambo. Han i sin tur fick den av min far, ve och fasa!

* Grillning *
    Efter fyra långa månader av kyla och vinter så är det äntligen vår och grillsäsongen är här. Därför är det viktigt att påminna er alla om hur det går till.
    Det är den enda matlagningen som en riktig man gör, förmodligen eftersom det medför vissa risker (tändvätska, eld osv.).

När en man erbjuder sig att grilla händer följande:
    Rutin:
    1. Kvinnan handlar all mat.
    2. Kvinnan gör en potatisrätt, sallad, vitlöksbröd, en eller ett par såser och förbereder efterrätten.
    3. Kvinnan marinerar köttet lägger det på ett fat tillsammans med de nödvändiga grillverktygen och eventuella kryddor. Sedan bär hon ut det till mannen som sitter bredvid grillen - med en öl i handen.

Här kommer det viktiga:
    4. MANNEN PLACERAR KÖTTET PÅ GRILLEN.

Mera rutiner:
    5. Kvinnan tar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, underlägg och så vidare.
    6. Kvinnan går ut till mannen och säger till honom att köttet bränns vid.
    Han tackar henne och frågar om hon kan gå in och hämta en öl till medan hanförsöker att rädda köttet!

Viktigt igen:
    7. MANNEN TAR BORT KÖTTET FRÅN GRILLEN OCH LÄMNAR ÖVER DET TILL KVINNAN.

Ännu mera rutiner:
    8. Kvinnan dukar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, sallad, bröd, potatisen, såserna och bär ut dem till bordet där hon har lagt på en ren duk.
    9. Efter maten så dukar kvinnan av och diskar.

Och viktigast av allt:
    10. ALLA TACKAR MANNEN SÅ MYCKET för den utsökta maten och berömmer honom för hans färdigheter.
    11. Mannen frågar därpå kvinnan om hon har njutit av sin matlediga dag? När han ser hennes reaktion så kommer han fram till (det han har misstänkt länge) att det aldrig går att göra en kvinna nöjd!

• Svar på tråden Inför sommaren....
  • Juni2009

jaja... det känner jag igen vääääldig mycket!!!
    Även om jag berömma honom så får jag mycket tillbaka av honom.
    Det är därför han fortfarande lever!

• Gizmos

Hahaha, det stammer ju precis!!

• 2aug08

Det var klockrent. Det mesta känns igen.

• Paeonia

Jag har förstått att det ofta ser ut så Men varför hamnar då jag framför grillen vart vi än befinner oss???? Sen går jag och luktar grillos resten av kvällen

Nej, jag får nog förklara för gubben att det är manligt att grilla

• jelikr

Känner igen mig precis
    Konstigt att det blir så precis vid grillning för annars är min m2b duktig på ,att hjälpa till vid middan , han kan ju iaf ställa fram tallrikar

• ganesha

Manligt att grilla? Nej nej...det är manligt att ELDA!

• FruRålin080808

Om att få bra glöd, vända kött och dricka öl är att laga mat...då är min sambo KOCK=)

• ganesha

hoho, idag gjorde jag scones.

(det vill säga, jag ställde in plåten i ugnen och tog ut den igen, samt mumsade i mig. resten gjorde sambon. jag är SÅÅÅÅÅ duktig!)

• esset50
    jelikr skrev 2008-04-28 21:50:57 följande:
    annars är min m2b duktig på ,att hjälpa till vid middan ,
    Det heter inte "hjälpa till"
    Det heter "göra sin del" =-)

Den som är äldre än 12 år hemma hos oss o inte kan öppna kylen själv, den får va hungrig tills jag blir det...

Fast... såpass jämställd så jag byter däck i ösregn, det blir jag nog aldrig =-)
  • Babajaga

Men herregud, det stämmer ju klockrent hos oss iallfall! Grrr.......

• markusofrida

Stämmer in hemma hos oss också... fast med skillnaden att jag är mannen och min blivande är kvinnan. Hu... jag kan inte minnas när jag lagade mat senast... Men jag är en jäkel på att tvätta bilen ;)

Svar på tråden Inför sommaren....