• patti87

åldern spelar ingen roll :)

är det någon här som har en mycket yngre man eller fru??

jag själv fyller 21, och min blivande man fyller 32 :)
    11 års skillnad mellan oss.

i början när vi börjades träffas tyckte många att han var för gammal och att jag var för ung. men spelar åldern någon roll egentligen? jag själv tycker inte att åldern spelar någon roll. det är ju bara en siffra :) nu ser ju alla att det verkligen fungerar mellan oss, vi har varit tillsammans i nästan 4 år snart :) och vi är båda lyckliga, och det är väl det som är viktigast ? :)

är nyfiken vad andra har för åsikter om det här?

• Svar på tråden åldern spelar ingen roll :)
  • Stjärnblomma

Är 17 år mellan mig och min man! Men vi är lite äldre också, då spelar det mindre roll. Huvudsaken tror jag är att man är på ungefär samma plats i livet, vill samma saker. Särskilt när det gäller sånt som att skaffa barn, om den ena vill festa och den andra vill leva stillsamt familjeliv, om en vill ha ett sladdbarn och den andra vill ägna sig åt allt man inte hann när barnen var små - det kan bli knepigt.

Självklart kan man inte förutspå hur allt ska utveckla sig med tiden. Men det är bra om man kan börja på en nivå där båda trivs.

En tråkig sak som inte går att undvika är att om det skiljer mycket i ålder kommer man kanske drabbas av att den äldre partnern blir sjuk eller t.o.m. dör när den yngre fortfarande inte är så gammal. Självklart kan man inte låta enbart det stå i vägen för ett förhållande - man har ändå inga garantier, en olycka kan hända när som helst i vilken ålder som helst. Men det är något man behöver lära sig acceptera, ett av livets hårda villkor som inte går att göra något åt.

Men det är förhoppningsvis väldigt många år kvar innan du behöver tänka på sånt, så nu ska jag sluta prata om så dystra saker. Om du och din tillblivande varit lyckliga tillsammans i fyra år så säger väl det en hel del! Kör hårt!

• Juni2009

Jaa jag känner en par som är 11 år mellan.

När dom träffas var hon 19 år och hennes pojkvän var 5 år YNGRE än hennes mamma.

(Mamman var 16 år då hon fick barn o pappan var 19 år)

För hennes föräldrar var det jättekonstig att ha svärson som är 5/8 år yngre än dom.

Men det gick jättebra.
    Idag är dom gifta o har 1 barn.
    Dom var tillsammans i 10 år sen gifter dom sig...

• flisa83

11 år känns som ingenting! speciellt när ni ändå är så pass gamla bägge två...känns som om det hade varit mer skillnad om du inte ansågs som "vuxen-ålder"

Har själv varit tillsammans med en som varit 10 år äldre än mig. Idag planerar jag att gifta mig med en som är 6 år äldre. En av mina äldsta vänner har en man som är 13 år äldre.

Tror det där handlar om mental mognad och matchning. och det är ju känt att tjejer ligger bra långt före killar i detta avseende. därför är det nog ganska vanligt...hur som helst så ska man nog hitta någon som ligger på samma nivå intellektuellt och någon som stimulerar en! oavsett ålder!

så var glad att du funnit kärleken och är lycklig! det finns dom som inte hinner uppleva det! Sen finns det dom som rynkar på näsan angående åldersskillnad. Då kan man fråga sig om dom någonsin kännt som ni gör, eller om dom förstår hur ni känner?

sträck på dig och var stolt över ditt förhållande! ni har inget att fundera på vad det verkar! :)

• Krystal

När man är över 20 spelar ålderskillnaden mindre och mindre roll, tycker jag. När man är yngre kan det ju bli lite udda, om man tänker efter.
    Satt tex här om dan och sorterade gamla kort och fick syn på några ifrån när jag gick i 6:an och skulle på klassresa. På våran resa till Gotland (från Luleå) stannade vi till i Stockholm, titta på slottet o.s.v Då min m2b är ifrån Stockholm frågade jag honom lite nyfiket "Vad tror du att du gjorde i maj -92?" Han funderade lite. "Hm..studentskivor skulle jag tro"
    Just i det läget skulle ju ett förhållande oss imellan varit ganska konstigt, jag skulle sluta 6:an medan han gick ut gymnasiet. Men, nu 15 år senare är ålderskillnaden den samma men jag har "hunnit ikapp", för nu är ju vi båda vuxna.

• patti87

juni2009 : samma sak här, min man är 6 år yngre än min mamma :) det var lite konstigt i början men min mamma har aldrig sagt eller haft något emot vårat förhållande :) dom förstår varandra jättebra, vi skojar ibland att min mamma hade kunnat vara tillsammasn med honom...hon är ju bara 6 år äldre ;P haha

flisa83: jag kan säga att i början kände man lite ålderskillnaden, för jag var ju nästan 17, och han 28... men han gav mig en chans för att han älskar mig :) och se nu 4 år senare gifter vi oss :)

• patti87

precis ;P man hinner i kapp till slut :)

• FruRålin080808

Min blivande man är 8 år yngre än mig...Många reagerar när det är jag som tjej som är äldre. Undrar varför det är så...Vi har varit tillsammans i 8 år i höst och vi märker inte av ålderskillnaden alls nu...Det är som Krystal skriver att det är när man pratar om hur det var "förr" som man märker det...Min sambo var 13 år när jag fick min äldsta dotter...Då känns det lite konstigt=)

• Planete

Jag är 9 år äldre än min sambo.. Har aldrig känt att det spelat oss någon roll. Vi har varit tillsammans i snart 13 år.

• Originalrosen

Ett av de lyckligaste äktenskapen jag vet har 35 år mellan dem - och de fick en massa barn.

Åldern spelar nog roll ifall man tillhör olika generationer men det gäller att överbrygga hindren.

• FruKjörling

Min blivande man är 10 år äldre det har aldrig varit något problem :D

• stfa

Jag är 29, min M2b är 39. Funkar bara bra för oss!

• xxs

Här är vi 19 och 36 år. Känns kanonbra, vi är på samma nivå i livet och passar väldigt bra tillsammans.

• Rosenpetunia

Jag anser att åldern inte har någon betydelse alls, kärlekens vägar går inte att styra

Min man är sju år äldre än mig. Vi har varit tillsammans i 20 år och lyckan består

Svar på tråden åldern spelar ingen roll :)