• majsannio

Hjälp! Relationsproblem mellan gästerna...

Vi har ett lite tråkigt bekymmer...
    Två utav våra bjudna gäster har alldeles nyligen separerat. Hon har just nyligen träffat en ny och det funkar inte alls mellan dessa två. De "byter" barn på dagis för att inte behöva prata mer än nödvändigt. När vi bjöd dessa så visste vi inte att de separerat och deras osämja har ploppat upp på bara någon månad. Nu är jag lite rädd för att det kommer att bli en "scen" på festen mellan de bägge...
    Hur ska vi göra. Vi har bjudit bägge två i tron av att de fortfarande var ett par. Mannen är min sambos kompis från början även om vi tycker jättemycket om tjejen oxå.
    Ska man agera på ngt sätt eller bara hoppas på att de håller sig i skinnet och inte börjar bråka?

• Svar på tråden Hjälp! Relationsproblem mellan gästerna...
  • esset50

Placera dem långt ifrån varandra.

De är ju vuxna o borde begripa bättre än att ställa till med bråk på någons bröllop.
    Lite självkritik får man hoppas att de har!
    Alkohol eller inte, som gäst har man skyldighet att bidra till den goda stämningen, inte sabba den.

Lycka till!

• Thildra

Vi har liknande problem med min m2b's bäste vän.
    Jag har blivit mkt bra kompis med hans ex och vi bjöd därför in henne. Tyvärr så tänkte vi inte på att fråga bäste vännen innan om det var ok. Han tog mkt illa upp, ställde nästan ultimatum på vänskapen m.m och det blev hetsiga diskussioner här hemma om hur vi skulle göra. Det slutade med att vi fick be tjejen+hennes nya att stanna hemma.

Så se verkligen till att det är ok mellan dem innan!

• dfk

Jag tycker inte att ni ska vare sig fredsmäkla eller försöka
    att oroa er för mycket för hur de ska uppföra sig.
    Det är väl kanske bra att man bara är ärlig och tydlig att ni bjudit dem båda, och sen följa deras önskemål om att placera dem längre ifrån varann.
    Det är ju hemskt tråkigt om de skulle börja bråka, men då kanske en toastmaster eller någon av era föräldrar kan be dom att antingen vara med och fira er stora dag, eller gå någon annanstans och bråka.

• Cleo 77

Om ni bjudit in dem tillsammans med en genemsam inbjudan till deras gemensamma adress, så är det upp till det f.d. paret att fatta beslut om huruvida de vill komma på ert bröllop båda två. Om de har tackat ja var och en för sig, är det väl för att de klarar av att se varandra och bete sig som vuxna människor. Annars hade det varit upp till dem att bestämma vem som skulle stanna hemma. Håller med andra här i tråden - sätt dem långt ifrån varandra, men släpp det sedan och oroa er inte - förhoppningsvis har det f.d. paret vett nog att bete sig som folk på ert bröllop.

• Blondie77

En tanke som slog mig är att om ni bjudit båda i tron om att dom fortfarande var ett par, då är det väl bara en av dom som fått själva inbjudan, man skickar ju inte 2 inbjudningar till 1 hushåll och om dom dessutom inte pratar med varandra kanske den som fått inbjudan inte ens talat om för exet att dennes namn stog med på kuvertet? Man får ju verkligen hoppas att det är "rätt" person som fick inbjudan sådana fall vill säga eran vän och inte dess respektive :)

• majsannio

Jag vet med all säkerhet att bägge vet om det då jag pratat med dem i veckan. (var för sig dock) För att ytterligare komplicera det hela så har hon börjat att dejta lite med våran granne...
    Nu stötte jag doch ihop med tjejen igår och vi pratade lite. Hon undrade om de satt nära varandra (vilket de INTE gör) och sen lovade hon faktiskt mig att det inte skulle bli ngt strul.
    Jag hoppas verkligen att de kan hålla sig i skinnet, jag gillar ju dem massor bägge två...!

• Vidalila

De håller sig säkert i skinnet. Det är ju vanligt hyfs! Gör de inte det så förvarna din tärna eller m2b best men att de isåfall får ta ett ordentligt snack / skicka hem dom.

• dfk

Vad skönt att du ändå har kunnat prata lite extra med tjejen, att hon lovade att det inte skulle bli något strul. Då är det klargjort på förhand. Då förstår hon säkert att du har varit orolig över det. Lycka till och släpp din oro nu!

• majsannio

Hmmm... nytt bekymmer har uppstått... Det var svensexa för min kära igår och killen ifråga var med ända tills hon dyker upp huxflux och skjutsar hem honom. De hade stött ihop tidigare på stan när min sambo sålde grejer , sen drog de vidare till en studio och då dyker hon upp bara sådär. Han försvann och de fick inte tag på honom mer under dagen/kvällen.
    Nu är saken den att han lämnade henne och hon dejtar en annan... komplicerad historia det här.
    Fast vi hade svensexa/möhippa med gemensam middag igår och jag pratade med de andra om att ngn scen de emellan vill jag inte vara med om på bröllopet. De andra lovade att ta tag i saken i så fall.

• dfk

Vad bra att ni har pratat om det mera och då kan du ju lita på att det finns några som hjälper till om det skulle bli något bråk!

• brudensara

Vad bra att ni har pratat med dem, då blir det säkert inga problem! de flesta människor skärper sig på bröllop, tar hänsyn och uppträder civiliserat - eller har vett att tacka nej.

Vi är själva i motsatt situation: vi är bjuda på ett bröllop dit också min m2b:s ex är bjuden. Inte så roligt, hon har varit jättejobbig och klängig i flera år. Men självklart kommer vi att gå på brölllopet och vi skulle aldrig visa att både min m2b och jag tycker att det är jobbigt att träffa hans ex. Det är ju brudparets dag! Hoppas bara att exet också lyckas skärpa sig, hon har en tendens att gråta, klänga på min m2b och älta varför det tog slut (=ångra sig) när hon har druckit ett par glas... Men vi har gjort upp en plan för att hantera henne om hon skulle bli jobbig, utan att det påverkar bröllopet eller brudparet negativt. Jag tror säkert att era gäster på samma sätt tar hänsyn till er och ser till att bröllopet blir trevligt för alla!

• dfk

brudensara- det där lät jobbigt! Vad du är tålmodig och diplomatisk fast hon beter sig illa. Jag tror också på att fokusera på brudparet ändå det är ju därför man kommer. Om något går snett då tar man till plan B! Klokt!

Svar på tråden Hjälp! Relationsproblem mellan gästerna...