• konichiwa girl

Hon har tagit över

Det började väl egentligen med att jag och fästmannen frågade två kompisar om de ville vara värdpar och jag frågade om de kunde hitta på någonting roligt. Jodå, det kunde de. Men därifrån dit läget är nu är steget långt.

I förrgår hade jag och min fästman inte den blekaste aning om hur, var och när efter vigseln. Hon har tagit över totalt. Dukning, dekorationer, festplanering, allt! Som fästmannen konstaterade - misstaget hon gjorde var att förutsätta att hon skulle göra det, hon har aldrig frågat om det är ok att hon gör det. Jag har haft superångest över det här men till sist sade vi ifrån att vi inte vill ha det så. Hon var högst ovillig att släppa in oss i planeringen och jag sade till sist att hon är så illa tvungen. Jag mår psykiskt dåligt av att inte ha någon kontroll och jag vill sätta min prägel på VÅR fest, inte att det blir "NN:s fest till XX och YY".

Och ja, till sist gick det ju bra. Jag pratade om hur jag ville ha det och hon berättade om hur hon hade planerat. Men så blir jag så jävla feg. Jag gillar sådant som är stilrent och nedtonat, hon har tänkt dekorera med diverse lull-lull. Hur säger jag till om att jag inte vill ha det så?

Fan att folk hela tiden ska ta över.

• Svar på tråden Hon har tagit över
  • hannipaj

oj, ja det verkar ju som hon är väldigt ambitiös iaf drömmer kanske om att bli wedding planner? Mitt förslag är att du försöker leta fram bra bilder på dukningar och dekorationer, och sätta dig ner med henne och förklara hur fint du tycker den eller den dukningen är, och hoppas att hon hajjar vinken? Bäst är ju såklart att ge mer handfasta instruktioner, men jag förstår att du tycker det är lite jobbigt. Vad gäller festen som sådan är det väl eg toastmaster/-madames ansvar att hålla i tal o spex m.m., har ni ingen ni kan föreslå för det uppdraget, så har ju din väninna inget annat val än att kapitulera flera av uppgifterna? Låt henne iaf förstå att du hade egna drömmar om ditt bröllop redan innan hon kom in o började styra o ställa, men visa samtidigt att du är glad för att hon ställer upp! Och när jag skriver du så menar jag ju såklart även din blivande make (man tenderar att glömma dem lite i all planering, he he...)

lycka till med allt!

• Aleta

Oj, jobbigt! Visst, det är jättesnällt av henne att vilja lägga ner så mycket jobb för er, men det går ju för långt.
    Det är svårt att säga ifrån, man vill ju inte stöta sig med dem heller.
    Kan du tänka dig att släppa någon del helt till henne? Brudskålen eller så och ta tillbaka de saker som är viktigast för dig?
    Typ: kan du göra detta så gör jag detta för det tyckewr jag om att få göra själv...
    Svårt...lycka till!

• KIKKIHOLMBLAD

Skönt att ni har rett ut vem som verkligen har hand om vad. Det låter som om din vänninna blev lite "carried away" och du hade svårt att säga ifrån. Roligare och bättre när alla planerar med samma förutsättningar & tankar.

• Zozo

Säg ifran, för guds skull! Innan det gar alldeles at fanders. Vad har värdparet med dukning etc att göra??

kanske var ni inte tillräkligt tydliga med vad ni menade med vârdpar. Testa att sätta er ner tillsammans och diskutera det lugnt och tydligt.

• konichiwa girl

Ja, igår när vi började prata och planera och jag kom med mina idéer planerade vi ju *tillsammans* och det är ju så otroligt mycket roligare. Vi ska gå igenom tidsplaneringen också. Så i dagsläget är det mest bara de där dekorationerna jag är orolig för...

Aleta: Bra förslag, men det finns redan grejer hon är helt färdig med. Så för mig finns det ju bara att "ta tillbaka" en del och göra det jag kan av det.

Ja jösses.

• konichiwa girl

Aleta: Japp. Nu gifter vi oss i och för sig den 10/5, så det är inte så lång tid kvar. Jag sade ifrån alldeles för sent...

• Emilias mamma

Jag har samma problem. Frågade min kompis om hon ville vara värdinna och på nåt sätt tog hon förgivet att hon skulle planera hela vårt bröllop. Allt från dukning,bukett,skor.klänning, ja allt i princip. Och jag som har så svårt att säga ifrån. Men efter mycket om och men har jag fått ur mig att vi vill planera vårt eget bröllop. Så nu känns det lite kyligt mellan oss. Och hon har blivit utbytt som värdinna

• 20080301

Det är ju bara att säga ifrån, det är ju er dag.

• konichiwa girl

Ja, jag sitter och laddar upp nu för att gå och be henne att tona ner temat en del. Kan ju säga att det inte rör sig om något "lull-lull" utan ett tema vi satt och skämtade om en blöt kväll hemma hos dem - vi renoverar hus nämligen och har önskat oss bidrag till husrenoveringen i present.

Men... jag vill inte ha spikar utspridda på bordet, och jag vill inte ha verktyg i blomarrangemangen! Det är so not me! Jag fattar idén, och det är väl lite kul, men... Näe. Inte jag alls. Både jag och fästmannen är ganska traditionella faktiskt. Och som min älskade fästman sade: "Vi är ju så mycket mer än att vi renoverar hus, det är inte därför vi gifter oss".

• Englaxx

oo jag hade blivit tokig.......tydligen så känner inte den här tjejen dig väl eller?
    Jag hade gjort helt klart för henne vad som gäller -det är ju ditt bröllop och du som bestämmer, eller???
    Stå på dig och lycka till!

• Zozo

Be henne inte "tona ner lite" utan säg ifran ordentligt pa en gang. Du behöver inte vara otrevlig för det, men var rak och tydlig sa slipper du ta snacket flera ganger om!

• MsSandra

tala helt enkelt om hur du vill ha det och be henne hjälpa dig att "spåna" lite idér kring det..

Ger man folk ett finger tar de hela handen.. ;)

Skämt å sido.. ta tillvara på att hon vill hjälpa till och att hon vill vara på din sida.. se till att planera med henne.. låt henne få föreslå saker.. (led in henne på rätt väg utan att säga saker rakt ut..)

Det är ert bröllop ingen annans.. hon menar väl men blir fel. Få henne att förstå att du är tacksam för all tid hon lägger ner och idér hon kommer med.. men att du vill vara med och planera bröllopet.. att det är något du bara kommer göra en gång :)

lycka till

• konichiwa girl

Englaxx: Nope, hon känner mig inte så jätteväl. Det är en god vän till min fästman.

Ja ja, jag får väl säga ifrån lite bättre. Usch, jag får ångest bara jag tänker på det bara...

• MissieA

Min enda fråga är: BETALAR DU OCH DIN M2B??

Om NI betalar tycker jag att du ska säga rakt ut, det är vårt bröllop som VI står för så VI vill bestämma hur det ska vara. Om hon inte tål det tycker jag att ni ska byta ut henne även om det verkar elakt, men värdparet ska inte planera brudparets bröllop om dem inte har fått den uppgiften.

• konichiwa girl

Japp, vi betalar. Och jag har pratat med henne nu, det var helt lugnt. Hon tog inte illa upp!

• Englaxx

oh va bra att det ordnade sig...

• MsSandra

Va skönt, ibland oroar man sig grå över onödiga saker.. (som löser sig lätt och smärtfritt).

Lycka till nu med allt, hoppas dagen blir perfekt!
    MVH Sandra

Svar på tråden Hon har tagit över