Sommarpsalmer på hösten
Jag skulle så gärna vilja ha En vänlig grönska som psalm i kyrkan. Eller möjligtvis I denna ljuva sommartid. Ingen av dem handlar ju egentligen om våren, men vi ska gifta oss i september... Är det ok tycker ni?
Jag skulle så gärna vilja ha En vänlig grönska som psalm i kyrkan. Eller möjligtvis I denna ljuva sommartid. Ingen av dem handlar ju egentligen om våren, men vi ska gifta oss i september... Är det ok tycker ni?
Hejsan!
vi skall också gifta oss i september och har problem med psalmer. Vi är båda överens om att det känns lite fel att ha de traditionella sommarpsalmerna på hösten. Vilka andra fina psalmer finns det?
Har samma problem! Älskar sommarpsalmerna pga av att de handlar om naturen. Är det någon som kan tipsa om fina psalmer som handlar mer om naturen eller kärlek (mindre Jesus och Gud i själva texten - de är också fina men passar inte oss då det blir lite av ett blandreligionsäktenskap) eller en psalm som skulle passa under tidig höst?
Även sommarpsalmerna har mycket Gud i sig om man läser texterna. Ibland funkar det (beroende på när under hösten?) att ta några av de sista verserna på sommarpsalmerna. Finns också höstpsalmer tex. 203
289 passar året om (v.1-2)
297 (härlig är jorden) och 249 (blott en dag) tycker jag vi ska reclaima så att det verkligen blir psalmer för hela livet!
231 (amazing grace på svenska) melodin kan de flesta...
180 är vacker
82, 84, 411 och de andra vigselpsalmerna förstås
90 och 522 kanske funkar också...
Min kompis har nu tipsat om O vad världen nu är skön, psalm 748. Den kanske passar hyfsat. Hoppas hon inte blir putt om jag också tar den.
Ulda, har din kompis Efs-tillägg i sin psalmbok eller verbums nya med tillägg? Psalm 748 finns inte i den som finns i de flesta Svenska kyrkor (fast man kan ju koipiera upp)
Har fått tips av min kompis som är musikansvarig på vårt bröllop =)om "Guds kärlek är", kan vara så att det är nr 289 som JennyP tipsade om är inte säker. Hur som helst är de två sista verserna lite "Gudiga" men den är visst väldigt fin.
/s
JennyP: ja det hade hon visst. Men texten kan man ju skriva i vigselprogrammet!
Det finns alternativa texter till den blomstertid nu kommer. Jag vet att en vintertext finns, tror även att en hösttext finnes... är inte hundra dock
jag tänker har en sommarpsalm, (lust och fägring..) kommer inte ihåg namnet. Det är en av det enda som jag har någon "relation" till. Vi gifter oss den 6 september.
Lust och fägring.... Det är Den blomstertid nu kommer som du tänker på. Den tycker jag känns för mycket skolavslutning/vår, även om den är kanonfin.
Vi ska ha "en vänlig grönskas rika dräkt" även om vi gifter oss i augusti. Jag gillar den och man behöver ju inte tolka texten bokstavligt "dal och ängar" kan ju lika gärna vara kärleken... eller hur?
När vi letade psalmer hittade vi en vintertext till "I denna ljuva sommartid". Lika fin som sommarvarianten, men mer passande i december.
Men september är väl fortfarande sommar? Kanske inte "Den blomstertid nu kommer" men "En vänlig grönska" borde fortfarande fungera.