• L 76

papperskvalite?

jag undrar bara vad förslags papper ni använder till fest - vidselpogram?

och om ni har gjort egna favorlådor om ni använt samma slags papper eller om ni haft nåt ännu kraftigare?

• Svar på tråden papperskvalite?
  • bara jag

Vi har köpt handgjort papper till inbjudningarna och klistrat dem på lite tjockare papper, för att det ska blilite stabilare. 5 kr/ark

• Troll-P

Vi hade ett lite kraftigare papper (ungefär 160g) som omslag till vigsel och festprogram. Sedan hade vi ett tunnare papper (ungefär 120g) inuti som vi kunde köra i vår skrivare (+ billigare).

Det kraftigare pappret gick att använda i bläckskrivare, men ej laserskrivare.

• L 76

var hittade du ert papper någonstans och fanns det i olika färger?
    Troll-P skrev 2008-04-22 17:23:49 följande:

Vi hade ett lite kraftigare papper (ungefär 160g) som omslag till vigsel och festprogram. Sedan hade vi ett tunnare papper (ungefär 120g) inuti som vi kunde köra i vår skrivare (+ billigare). Det kraftigare pappret gick att använda i bläckskrivare, men ej laserskrivare.
  • Troll-P

Det tunnare pappret köpte jag i en bokhandel. Det tjocka på Panduro. Det fanns i många olika färger.

Så här i efterhand hade jag börjat med att kolla på vilka tunna papper som funkar i skrivaren och sedan valt färg på det kraftigare pappret. Här i Helsingborg finns Kontorsleverantören/Paper etc som har ett bra utbud. Men även bokhandlar har mycket när man vet vad man ska fråga efter.

• L 76

ok, tack så mkt.
    jag bor precis utanför hbg så det blir ju bra, tack.

• Troll-P

Om du bor när Helsingborg måste jag även tipsa om Papperi-ett som ligger vid biblioteket - de är otroligt hjälpsamma och har massor av inspiration. Om du letar efter något speciellt kan Scraproom på Berga också vara intressant.

• pandis2405

Till fest- och vigselprogram använde vi ett 180g papper som omslag, och sen kör vi vanligt hederligt skrivarpapper inuti.
    Omslaget gick inte i skrivaren, jag har handskrivit på dem, men det beror ju helt på vad man har för skrivare.

Har även gjort favoraskar, men dessa är i guld så jag använde en metallkartong som är guld på bägge sidor.

Ett tips när du gör askar är att använda dubbelhäftande tejp istället för lim. Fäster jättebra och går mycket fortare.

Svar på tråden papperskvalite?