• Englaxx

Namnbyte med pass och så...

3 dagar efter att vi har gift oss ska vi åka på bröllopsresa.
    Min fråga är nu...kan jag redan nu skicka in min namnbyteslapp och hindersprövningslappen?? Läste lite i någon tråd om att man inte får namnet bytat förrän efter att vigselbeviset skickats in..stämmer det? Jag vill ju liksom inte bli stoppad pga mitt namnbyte när jag ska på min resa. Där står ju inget datum på namnbyteslappen, nån som vet???

• Svar på tråden Namnbyte med pass och så...
  • sara gärdin

Jag har fått förklarat för mig att om det namn som står på biljetten är det samma som står i passet så är det inga problem. Vart ska ni åka?

• Astriden

så länge som ditt pass & bokningen är i samma namn är det inga problem att resa

• Duchess

Det går utmärkt att du skickar in blanketten om namnändring redan nu. Du kommer däremot inte att officiellt sett heta ditt nya namn förrän namnändringen gått igenom hos skatteverket. Det tar vanligtvis några arbetsdagar, men gifter ni er under semestertid bör du nog räkna med några veckor (för säkerhets skull).

Eftersom du ska resa redan tre dagar efter bröllopet så använder du passet med ditt gamla namn (och bokar naturligtvis också i gamla namnet).

Englaxx skrev 2008-04-21 13:00:11 följande:
    3 dagar efter att vi har gift oss ska vi åka på bröllopsresa.Min fråga är nu...kan jag redan nu skicka in min namnbyteslapp och hindersprövningslappen?? Läste lite i någon tråd om att man inte får namnet bytat förrän efter att vigselbeviset skickats in..stämmer det? Jag vill ju liksom inte bli stoppad pga mitt namnbyte när jag ska på min resa. Där står ju inget datum på namnbyteslappen, nån som vet???
  • Englaxx

Tack för svaren....det verkar som jag e på det klara med det nu
    Resan är beställd i mitt nuvarande namn och i passet står desamma. Vi ska åka till Mallorca

• martintherese

vi kollade idag och vi fick samma svar av polien som Astriden Onlin. Min sambo har redan bytt namn men det va tydligen viktigare att det va samma namn på biljetten som i passet!! sen kunde han byta pass så fort som möjligt efter resan..

//Tess

Svar på tråden Namnbyte med pass och så...