• hjartan

Ge mig ert bästa salladstips!

Jag söker en sallad som ska ingå i vår buffé med både kött och fågel och en hel del annat smått och gott.

Vill ha en blandad sallad, men inte det typiska med sallad, tomat och gurka. Har sökt på nätet, men hittar bara det som är för komplicerat eller som blir för matigt. Vill bara ha en trevlig sallad som tillbehör.

Hjälp mig!

• Svar på tråden Ge mig ert bästa salladstips!
  • 080628

Det är svårt att veta vad som skulle passa, men en festlig sallad som blir väldigt god är ruccola,tunt skivad rödlök, granatäpple och smulad getost. Extra gott med en dressing på olivolja, balsamvinäger och honung.

• hjartan

Den typen är det jag är ute efter, tack!

• matildaochniklas

Jag var på 25 års kalas och hon hade gjort jättegoda pastasallader.

Pasta, rökt lax, mozarella, babyspenat och körsbärstomater

Pasta, strimlad kycklingfilé ungsstekt i knorrs kycklingkrydda, röd löd, feta ost, ruccola.

Till det turkisk yoghurt smaksatt med dill och en annan med timjan.

Typ nåt sånt var det.

• matildaochniklas

Jaha, det var ju inte riktigt vad du ville ha tips om

• bara jag

Ruccola, ekblad (salladssort), fetaost, avokado,rödlök, mogna tomater, vitlökskrutonger, rostade cashewnötter och en god italiensk /grekisk vinegrett/dressing till. (Såg att den var snarlik den som ´080628´ hade..)

• världens vackraste

Jag brukar göra couscoussallad med finhackad lök, paprika, chevreost, timjan & gurka och ha till matlagningsyoughurt med rivet limeskal och vitlök (som dressing). Är nog för matigt för er, men kanske ger inspiration till någon annan :).

• Aleta

Den här är supergod och fräsch, men kanske kan ha i lite ruccola för att göra den mer "salladig"?

Vattenmelonsallad med fetaost och svarta oliver (Nigella Lawson)

Ingredienser

1.5 kilo vattenmelon, mogen
    3 lime
    1 rödlök, liten
    150 gr fetaost
    1 knippa bladpersilja
    1 knippa färsk mynta, hackad
    3 msk jungfruolja
    2 dl svarta oliver, urkärnade
    svartpeppar

Gör så här

1. Dela rödlöken i två halvor och skiva i tunna skivor. Lägg skivorna i en djup tallrik och pressa över limesaften.

2. Skala och kärna ur vattenmelonen, skär i klyftor och vidare till trekanter (cirka 3-4 centimeter stora). Skär fetaosten i tärningar och lägg tillsammans med vattenmelon och oliver i en salladsskål. Dela persiljan grovt med händerna och lägg ned tillsammans med den hackade myntan.

3. Häll rödlöken med tillhörande spad över salladen, ringla över olivoljan och blanda försiktigt alla ingredienserna. Strö över rikligt med svartpeppar.

• matildaochniklas

Ruccola, avokado, apelsin och rostade sesamfrön

• hjartan

Tack alla och som någon skrev det kan ju ge inspiration till andra eller till andra tillfällen. Mmmm jag blir ju hungrig nu när det är dags att gå och lägga sig.

• hjartan

Nu tänker jag gå och lägga mig och antagligen drömma om bröllopet. Förhoppningsvis finns det lite nya salladsrecept här imorgon när jag anläder hit efter jobbet....

Svar på tråden Ge mig ert bästa salladstips!