• Sötnos­79
    Äldre 18 Apr 19:31
    2904 visningar
    6 svar
    6
    2904

    Hur fungerar en skilsmässa i Spanien?

    Jag ska gifta mig i en katolsk kyrka i spanien(är själv protestant)med min spanska pojkvän, som är katolik.Jag undrar om det är någon som vet hur det fungerar om man vill skilja sig i framtiden.Hur är reglerna där nere?jag menar om vi bor där och ska skilja oss.Har man giftorätt där också? Delar man allt på hälften? Kan vara bra att veta...man vet ju aldrig om äktenskapet håller i all evighet!

  • Svar på tråden Hur fungerar en skilsmässa i Spanien?
  • Äldre 18 Apr 19:35
    #1

    Kontakta en advokat i Spanien och hör.

    En ide kan också vara att kontakta en advokat hemma och skriva ett avtal på vilket lands lagstiftning som ska gälla när ni skiljer er. Lagvalsavtal kallas det.Jag vet en advokat i Stockholm som jag tror kan göra det (eller hänvisa) som är van vid internationella familjerättsärenden.

  • 2580
    Äldre 18 Apr 19:38
    #2

    Hej!
    Jag bor i Madrid men vet inte så mycket om detta, ska fråga mina kollegor på jobbet och höra av mig till dig.

  • Mrs Mommy
    Äldre 18 Apr 19:42
    #3

    Vet inte om det är ändrat men förut kunde man inte skilja sig inom den katolska kyrkan, du kan bara skilja dig statlig.
    Men om du inte tänkt att gifta om dig katolskt är det inget problem.

  • Mrs Mommy
    Äldre 18 Apr 19:49
    #4

    www.ensueco.com/article.258.html
    Det är en ganska krånglig prosedur
    Men om ni verkligen vill skilja er kanske ni kan göra det i sverige

  • Sötnos­79
    Äldre 18 Apr 20:42
    #5

    Tack så jättemycket för svaren! jag skulle vara jättetacksam om jag kunde få veta mer!

  • Äldre 18 Apr 20:54
    #6

    Jag inboxar dig!

Svar på tråden Hur fungerar en skilsmässa i Spanien?