• Vinnaren

Är nejlikor en döden-blomma?

Pratade med en kompis som inte tyckte att nejlikor hörde till en brudbukett, utan var mer en blomma som hörde döden till och en sådan vill man ju inte ha när man gifter sig.
    Finns en bild bland miina foton på en bukett med nejlikor, vad tycker ni om den?
    Är det en döden-blomma??

• Svar på tråden Är nejlikor en döden-blomma?
  • Vinnaren

TACK ni söta människor!
    Det känns bra att få höra lite tycke!
    Jag tänker nog strunta i vad alla adnra tycker för jag tycker nejlikor är finfint.
    Jag kör på det och sedan får som associera till vad dom vill, jag förstår inte heller varför man skall ens nämna det.

Nejlikor blir det!

TACK!

• Kärlek ger näring åt själen

Men jag har för mig att det är Vita nejlikor som många förknippar som begravningsblomma. Vet att min mamma sa det när jag konfimerade mig och jag fick vita nejlikor.

Jag kommer själv att köra nejlikor i min brudbukett. För jag tycker de är så enormt fina och har man dem ihop med andra blommor så kan det bli hur snyggt som helst

• egensinnig

trålig=tålig alltså. Man vill ju ha blommor som håller sig fina länge o då är nejlikor kanon!

• AnnaochHenrik

The Bumblebee skrev 2008-04-18 19:59:13 följande:

Trams å trams... Alla har väl rätt till sina associationer.
    Det har du rätt i, valde lite väl starkt ord när jag skrev att det var trams...
    Men jag tycker att det är trist om en massa brudar väljer bort en speciell sorts blommor för att det är "begravningsblommor", när det inte ens är den vanligaste blomman på begravningar längre!
    Jag ska troligen ha nejlikor, och våra tärnor ska ha helsvarta klänningar, tror inte någon tänker på sorg och död trots det faktiskt, bröllop är ju en så glädjefylld fest!
  • The Bumblebee

AnnaochHenrik:
    Jag skulle inte heller tänka på begravning under vigseln Utan jag menar att tankarna drar åt det hållet när jag hör ordet nejlika. Skulle verkligen aldrig säga något till bruden OM mina associationer heller - det är ju taskigt.

• Dianthus

Tycker absolut att du kan ha nejlikor i din bukett! Är själv florist och kan intyga att nejlikor är inte en begravnings blomma! Till begravning så är nog rosen den mest förekommande blomman! Åh rosor har väl ingen tvekat om att man inte kan ha i en brudbukett?? Lustigt de där att man måste stämpla vissa blommor med tex. begravning. En å samma blomma kan vara superfin i många olika sammanhang, bara man använder den på rätt sätt!!

• HannaE

Ja. Nejlikan är en döden-blomma!!! (OM DU ÄR TYP 100 ÅR GAMMAL)

Men hallå, hur omodern är hon?

Vinnaren skrev 2008-04-18 17:47:44 följande:
    Pratade med en kompis som inte tyckte att nejlikor hörde till en brudbukett, utan var mer en blomma som hörde döden till och en sådan vill man ju inte ha när man gifter sig.Finns en bild bland miina foton på en bukett med nejlikor, vad tycker ni om den?Är det en döden-blomma??
  • Ironbyrd

Jag ska ha nejlikor i min bukett. Min sambo tycker också att et är en begravningsblomma men det där är ju något knäppt folk har fått för sig.

Förr jag nejlikor blommor som var lätta att få tag på och höll länge så man använde ju dom mest, till alla tillställningar. Min mormor hade nejlikor när hon gifte sig tex. Nu finns det ju så många olika blommor att köpa.

Min bukett kommer ha afrika-liljor, brudslöja och ljusrosa nejlikor med vita skelletblad lindade runt (just för att det inte ska synas lika tydligt att det är nejlikor, p.g.a att min sambo inte gillar dom så mycket) som ger lite häftig kontrast. Nejlikor är hur vackra som helst och håller bra så det kan man gott använda!

• Thailand 08

NEJ! Fick en underbar bukett av mamma på festen i lördags rosa rosor,rosa nejlikor och brudslöja.så jäkla fin så den hade tom funkat som brudbukett

• Cantaton

Under bröllopsplanering här på BT finns några blommors betydelser nedskrivna. Har nedan plockat ut nejlikan där den förekommer (fördelar över två olika kategorier).

Blommor som är "bra" vid bröllop
    * Rosa nejlika "Du är ständigt i mina tankar"
    * Röd nejlika "Du är mitt allt - jag älskar bara Dig"

Blommor som är "dåliga" vid bröllop
    (i alla fall om man ser till betydelsen, men de är ju vackra)
    * Gul nejlika "Jag tycker om Dig - men begär inte för mycket av mig"
    * Vit nejlika "Det är Din vänskap jag vill ha"

Detta är väl mer kuriosa än något att verkligen gå på. Jag tycker inte att det är något fel med nejlikor på bröllop!

• Thailand 08

Föresten liljor då?
    jag gifte mej 92 och hade vita rosor,vita liljor och vit fresa.Helt underbar bukett och gifte mej i lappkyrkan i Jokkmokk.så fint allting planeringen gick på typ 1 månad,men tyvärr höll det bara i 10 år

• Marsaphir Marlean

Gul ros *trots att de är UNDERBART fina* betyder vänskap eller otrohet.

• Kärlek ger näring åt själen

Hmm jag har läst på interflora tror jag det är. Med att det är färgerna men det kanske är olika

Jag funderar på vita rosor och svagt rosa nejlikor o brudslöja (Om det blir en bukett) annars blir det svagt rosa nejlikor, ev förgätmigej (om jag får tag på det)och orkidé (men endast om jag ska ha brudboll)

Cantaton skrev 2008-04-27 01:43:17 följande:
    Under bröllopsplanering här på BT finns några blommors betydelser nedskrivna. Har nedan plockat ut nejlikan där den förekommer (fördelar över två olika kategorier).Blommor som är "bra" vid bröllop* Rosa nejlika "Du är ständigt i mina tankar"* Röd nejlika "Du är mitt allt - jag älskar bara Dig"Blommor som är "dåliga" vid bröllop(i alla fall om man ser till betydelsen, men de är ju vackra)* Gul nejlika "Jag tycker om Dig - men begär inte för mycket av mig"* Vit nejlika "Det är Din vänskap jag vill ha"Detta är väl mer kuriosa än något att verkligen gå på. Jag tycker inte att det är något fel med nejlikor på bröllop!
Svar på tråden Är nejlikor en döden-blomma?