• Vinnaren

Är nejlikor en döden-blomma?

Pratade med en kompis som inte tyckte att nejlikor hörde till en brudbukett, utan var mer en blomma som hörde döden till och en sådan vill man ju inte ha när man gifter sig.
    Finns en bild bland miina foton på en bukett med nejlikor, vad tycker ni om den?
    Är det en döden-blomma??

• Svar på tråden Är nejlikor en döden-blomma?
  • bumblebee jonis

Tycker inte att nejlikor är en döden-blomma. Kanske var det så förr men... då var det väl oftast vita nejlikor dessutom...
    Buketten i ditt galleri är superfin och jag tycker absolut att det är en bröllopsbukett.

Blev stormförtjust i håruppsättningen du hade i ditt galleri. Hade inte bröllopet varit om en vecka så hade jag nog snott den

• emeliek45

jag kan tycka väldigt mkt om nejlikor, och buketten i ditt galleri är superfin, Men mina äldre släktingar tycker att det är dödens blomma, så jag skippar den för husfriden....;) men jag tycker att passar den dej, så kör på den...

• AnnaochHenrik

Att nejlikor skulle höra ihop med död är bara trams! Fråga vilken florist som helst, den blomma som används absolut mest i samband med begravningar är röda rosor... Och rosor använder vi ju glatt i våra buketter!
    Så visst, förr använda man ofta nejlikor vid begravningar (för att de är så mycket billigare kanske?), men jag tycker inte att man ska undvika nejlikor i andra sammanhang bara för det!

• egensinnig

Nejlikor var dessutom en väldigt vanlig blomma i brudbuketter förr. Så himla trålig och bra också!! Jag kommer ha nejlikor, rosor, grenar, fjädrar mm i min heltokiga spretiga sak

• stinakina

Det var någon här inne som ville ha tips på 50 tals buketter el nåt, jag kom på att min M2B:s morfar och mormors bröllopsfoto sitter på en vägg (mormor blev änka och gifte alltså om sig på 50 talet, så morfar är eg inte biologisk morfar)

Mormorn har en bukett av nejlikor...oksvrtvit bild, men ser så fint ut så..

Själv är jag dck inget fan av nejlikor...*viskar* jag tycker nog också att det är lite begravningsblommor... förlåt!

• Marsaphir Marlean

Röda nejlikor och vita liljor är begravningsblommor, jag är gammaldags, visst, men det är så jag ser det. Men det finns ju andra färger och blandar man upp dem lite blir de fina i även en bröllopsbukett.

• cazan

Precis som AnnaochHenrik sa så är det bara prat att nejlikor är begravningsblomma! Som florist kan jag intyga att rosor är den vanligaste "begravningsblomman" nu för tiden. Om nu äldre släktingar har de associationerna så är det ju extra märkligt eftersom den är damer över 50 som i regel köper hem nejlikor till köksbordet varje vecka....och det var de som hade nejlikor i sina brudbuketter på yngre dagar... Förstår inte hur en del kan haka upp sig på sånt? Finns väl större problem i världen...

Kör på nejlikor!! Yeahh!

• misstrixie

Har lite svårt att förstå alla de här sakerna som skulle vara "fel" för bröllop eftersom de "hör till" begravningar... svart kostym är ju ett annat exempel. Alltså, folk vet väl att de går på ett bröllop och inte en begravning? Vem i hela fridens namn sitter och associerar detaljer till död och begravningar på en sådan glädjens dag?

Jag tycker att nejlikor är vackra och de förtjänar väl att få visas upp i olika sammanhang. Kör på det du tycker är fint.

• The Bumblebee

Trams å trams... Alla har väl rätt till sina associationer.
    Jag är uppvuxen med en morfar som var kantor och f.d. styvpappa som är präst. Var en massa å lekte på kyrkogården som barn och har sett åtskilliga begravningståg (och gravar med nejlikokransar på) kopplar definitivt ihop nejlikor med begravningar. Detta betyder inte att jag skulle säga något till en kompis om hon valde nejlikor i sin brudbukett - men jag skulle tänka begravning.

TS:
    Tycker att buketten i ditt galleri är jättefin! Funderade själv ett tag på en liknande bukett men med hortensior (efter tips på BröllopsBonanza ) gillar de blommorna mycket bättre än nejlikor. Rosa hortensior är ju sååå fina!

• Maj10

jag skall ha nejlikor, limegröna. jag tycker dom är supercoola så det så... de äldre får tycka vad de vill!
    buketten i ditt galleri ät jätte fin!

Svar på tråden Är nejlikor en döden-blomma?