• becky79

Hör inte riktigt t men...

skriver om....(kompakt o enkelt)

vi ska ha barn i juni o jag vill ha en fest i samband med dopet/välsignelsen, i kanske aug.

Problemet...endel kompisar,
    vi har utav alla de slag...
    min make tror endel utav dem kommer tycka att det är onödigt att lägga ut pengar på någon fest/deko....och tycker att jag/vi vill bara glänsa.

Ska vi ha en vanligt "tråkigt" dopkaffe, bara för att folk inte ska tro att vi inte vill glänsa/tro att vi är något???

Jag vill ju inte att dom ska tro att jag vill vara bättre än någon annan, för det tror jag verkligen inte och har aldrig hört t mallgrode-gruppen, eller vill tillhöra dit.

Istället hade jag tänk: en liten "fika" och med underhållning och skratt och få dela glädje vi känner.
    Vår bebis är ju efterlängtad och bästa som hänt (förrutom att vi hitta varann o gifte oss).

Att jag pysslar, dekorerar och bakar, borde ju inte komma som en nyhet till folk, eftersom dom vet hurdan jag är...(jag har ju redan pratat om festen t släktingar o endel vänner).

Hur ska jag göra???

Låter barnslig när jag frågar, men... vad tänker ni andra rätt eller fel?
    Är ju nästan som endel trådar påkostat eller budget....*skratt*

• Svar på tråden Hör inte riktigt t men...
  • Ars amandi

vad säger dom du pratat med det om då?

klart då får dekorera å fixa fint om det är så du vill ha det!

själv tycker jag det är mycket roligare/trevligare att komma till en fest som har lite planering pakom sig än en som man bara slängt upp lite kaffe å kakor...

• stbm

gör som du/ni vill! skit i vad andra tycker, du blir aldrig lycklig om du ska vara andra till lags hela tiden !

• Lillsnufflan

Herregud, vad less jag blir på alla dessa åsikter om att saker ska vara på vissa sätt. Självklart ska ni få ha så påkostat dop ni vill. Gästerna ska ju vara glada att de blir inbjudna till en så välarrangerad tillställning. Det är väl roligare att gå på en fest där värderna ansträngt sig lite? Om någon är så vrickad att han/hon gnäller får det stå för dem.

Jag tycker att du ska stå på dig. Jag hade blivit jätteglad om jag hade blivit bjuden på ett lite roligare dopkalas. Om din styrka är att pyssla, fixa och baka vore det ju synd att inte utnyttja det.

Förresten tvivlar jag på att någon verkligen kommer att tycka att du "tror att du är något" (som om det skulle vara fel förresten, jag hoppas verkligen att du VET hur bra du är). Är det inte mest din make som är nojjig?

• hungran79

när vi hade dop för våran minsta tös satt jag och sydde 6 dukar av 6 ikealaken. dessutom sydde jag 6 löpare som jag också målade symbolen som är på dopljuset (kommer inte på vad den heter just nu). Jag köpte ljuskoppar på ikea som jag lade oasis i och stack i rosa nejlikor som jag satte på borden. väldigt fint. Rosa och vita heliumballonger och girlander i taket, även de i rosa. smörgåstårta och prinsesstårta. och... just det.... godispåsar till barnen. kostade inte så mycket men det var ett fint dop.

• becky79

Är det inte mest din make som är nojjig?

njä, det tror jag inte, för han gillar när jag orkar fixa en massa, han skulle dock få gjort saker o ting, för när han väl gör något vill han att det ska vara bra och inte halvdant (men eftersom jag har haft en massa problem nu, så är jag hemma och tar det lugnt, och har därmed tid att pyssla).

Men vi har haft lite klagomål att vi ställer upp på folk (inte rakt t oss, men hört att rykten).
    typ hjälper andra med ett eller annat, typ hjälper till att byta däck, kolla på bostad t mormor, har hjälpt till på kalas osv.... (helt naturliga saker, inget spec.)

någon klagan utav någon när vi inte tagit betalt för att vi hämta o lämna personer hem, att jag ställer upp o bakar bla och tar med t ett par som samlat dit kompisarna (som de ofta gör för dom bor i villa), så hon slapp börja baka eller springa t affären (bara för att dom bor på störst yta betyder det ju inte att dom alltid ska behöva kosta på sig och bjuda alla andra, enligt mig).

Jag har själv bara tyckt det har varit lite tråkigt när man åker flera hundra km på ett dop (har åkt nu under 1år på många), sen efter kyrkan är det kaffe o tårta, sen är det slut med det roliga.

Vi kommer ha gäster som åker långt och jag vill inte att dom ska känna så...Jag/vi är inte intresserade utav presenterna, utan just för att få ha kul, visa upp sin lilla skatt och dela vår glädje :)

• Lillsnufflan

OK, nu förstår jag ännu mindre. Så det är ett problem att du är schysst och hjälper till och ställer upp för andra? Det låter ju inte klokt.

Kan det vara så att andra får lite dåligt samvete när du och din make är hjälpsamma därför att de själva inte vill/orkar? I så fall är det ju faktiskt deras problem. Jag är helt säker på att din mormor t.ex. är tacksam över att du tar dig till att hjälpa henne med bostadsletande. Fokusera på det i stället på dem som gnäller.

• hungran79

jag håller med dig becky79.

Våran lilla tös är ju ett mirakel eftersom min M2B har haft testikelcancer. 3 månader efter cellgifterna blev jag gravid och vi ville då att hennes dop var skulle vara speciellt. hon fyller 2 år 8/8-08.

• 20talsbruden

Det är klart du ska göra som du vill!!! Det låter mest som att det finns folk runt er som har problem med sitt eget självförtroende..Förlåt..men om de klagar på att ni ställer upp...det är ju bara dumt och inget att ta åt sig av!!.Jag skulle bli jätteglad!!! om jag fick komma till en välplanerad dopfest!! och jag skulle va evigt tacksam ( och ör då jag har tut att ha det) om jag har vänner som finns där och ställer upp!!

• Juni2009

TS!

Ähh gå o börja planera en fin dopfest!

Vi köpte blommor för runt 600kr o jag klippte blommor i olika höjd o hade dom i liten vas.

På dotters dop köpte vi Gerbera (3 olika rosa nyanser) och på sonens dop köpte vi blåa nejlikor med grönt o brudslöja tror jag den heter.

Sen bjöd vi på soppa för det var hösten/vinterdop. o tårtor som jag bakade själv.

Det blev väldig lyckad kväll! Dopet börjar kl 15 o sista gäster gick från församlingshemmet runt kl 19tiden.

• becky79

3 månader efter cellgifterna blev jag gravid och vi ville då att hennes dop var skulle vara speciellt. hon fyller 2 år 8/8-08.
    [/citat]

Grattis, jo barn är mirakel :)

Juni2009 Det blev väldig lyckad kväll! Dopet börjar kl 15 o sista gäster gick från församlingshemmet runt kl 19tiden.
    [/citat]
    Låter som ni hade riktigt kul, eftersom det inte var bara 1h, så vill jag oxå ha det.

• RosaPärlan

Asså hallå!! Du/ni ska väl självklart göra det på det viset ni vill. Det har f-n ingen annan med att göra! Va då glänsa?? Det är väl bara så givet att man vill göra något speciellt på en sån dag!!
    Vi hade namngivning åt vår son med pompa å ståt trots att vi oxå hade en del "folk" som jag vet inte har det lika bra ställt som vi pga arbetslöshet osv...men dom e ju inte sämre människor för det.
    Nä fan, gör precis som ni vill!

Svar på tråden Hör inte riktigt t men...