• Gela14

Vad tycks om denna formulering?

"Den största gåvan är att Ni tillsammans med oss gör våran dag minnesvärd!

Vill Ni ändå ge en gåva, uppskattas det självklart! Men om fantasin skulle tryta så önskar vi gärna ett bidrag till vår bröllopsresa. Kontakta isåfall värdparet."

• Svar på tråden Vad tycks om denna formulering?
  • bara jag

Det låter bra! Kanske ska bort utropstecknet efter "självklart"

• Nessan

Jag har fått lära mig att man helst inte börjar en ny mening med "men". Det kommer isf efter ett kommatecken i en bisats. Din mening funkar ju bra även utan ordet men (tom bättre tycker jag) så ta bort det och börja med Om istället så blir det bra!

Skulle nog skrivit:
    "Om fantasin skulle tryta så önskar vi oss ett bidrag till vår bröllopsresa."

• Fröken förväntan

Lite rättningar från en språkpolis

Skriv "vår dag" inte "våran" (det är talspråk)
    Skriv "I så fall" inte isåfall
    Sen skulle jag ta bort "Men" i och bara skriva "Om fantasin skulle tryta..."
    Jag skullle nog skriva ni med litet "n" också. Stort N känns väldigt formellt.. om ni inte vill ha det så förstås

• Fröken förväntan
    Nessan skrev 2008-04-15 19:31:56 följande:
    Jag har fått lära mig att man helst inte börjar en ny mening med "men". Det kommer isf efter ett kommatecken i en bisats. Din mening funkar ju bra även utan ordet men (tom bättre tycker jag) så ta bort det och börja med Om istället så blir det bra!Skulle nog skrivit:"Om fantasin skulle tryta så önskar vi oss ett bidrag till vår bröllopsresa."
    Nassan hann föresom vanligt
  • Fröken förväntan

Skulle såklart skriva "Nessan hann före som vanligt"!

• Gela14

Tusen tack för kommentarerna. Ni har ju fullkomligt rätt också

• J G E

Vi skrev en liten dikt om att vi önskar oss bidrag till resan istället finns i mitt galleri.
    Svårt det där tycker jag, man vill ju inte låta girig heller....

Svar på tråden Vad tycks om denna formulering?