• Fröken Larsson

Vad ska vi betala killen som kompar tycker ni?

Hej på er!

Genom en bekant som är musiklärare här i stan har vi kommit i kontakt med en kille som kan tänka sig att kompa vår solist (en nära vän till oss som ser det som en ära att sjunga på vår vigsel) med tre låtar på piano under vigseln. Vi har skickat en bränd cd med låtarna och noter till två av dem (den tredje låten går det inte att få tag på noter till men han säger att det inte är några problem att lära sig kompet genom att lyssna in låten).

När vi frågade hur mkt han vill ha i ersättning så säger han att han är osäker på hur mkt han "bör" ta och frågade oss om förslag. Hur mkt är egentligen rimligt tycker ni? I förhållande till arbetsinsats och så.. Vi har en tight bröllopsbudget men vill ändå inte framstå som snikna. Vår solist hade vi tänkt skicka ut på finmiddag på en vacker restaurang (för ca 400 kr), men vad betalar vi hennes komp?

• Svar på tråden Vad ska vi betala killen som kompar tycker ni?
  • Fröken Larsson

*puffar* Någon? *ser snäll och gullig ut*

• FruRålin080808

Det är ju jätte svårt! Jag hade nog gett dem likvärdigt...Eller 300 kr till honom...Det är ändå bra tycker jag...Min dottersjöng på våra vänners bröllop förra året och fick 300 kr av dem...Kan ni inte höra med er musiklärarbekant vad han kan tycka är rimligt?
    Vi funderar också på vad vi ska ge vår kompis som ska kompa som förresten är musiklärare...

• Fröken Larsson

Ah det var en bra idé faktiskt! Han har ju också spelat på bröllop och bör veta ungefär vad som är brukligt... Tack!

Fler tips? Hur har ni andra gjort?

• misstrixie

Usch, jag avskyr när någon ber en säga vad man tycker är en rimlig summa för en tjänst de gör... Jag har aldrig någon aning, och jag blir så rädd för att förolämpa dem, eller att göra en riktigt dålig affär.

Jag skulle nog ha tagit reda på av er bekant vad som är brukligt, och sedan lagt på en liten extra slant för besväret att lära sig en av låtarna från skiva (är ingen expert men jag tänker att det tar nog en stund!).

• Cissit

Vår solist tar 500 eller 1000 kronor, beroende på hur många låtar vi vill ha. Om vi hade haft någon som kompar så skulle vi nog betala lika mkt som solisten får tror jag. Förresten vore det jättekul med någon som kompar....kanske ska kolla upp det, men det är ju just det där med budgeten *skrattar* usch o fy :P

• Fröken Larsson

Tack så jättemycket för era tips! Vi ska höra med vår bekant musikläraren och sen erbjuda både solisten och komparen samma summa (fast i Emmas fall känns det mer personligt, då hon är vår vän, att ge henne en present i form av ett restaurangbesök - det känns fånigt på nåt sätt att ge henne kontanter. Hon vill inte ha betalt heller så det känns bäst att ge henne en gåva. )

• sviiden

Våran kantor meddelade att hans taxa är 150? förn EN låt i kyrkan! Känner tyvärr ingen annan som skulle kunna kompa... Han måste nog vara suveränt bra...

• Skottdagen2008

Vi gav 500 kr til hon som kompade i kyrkan. 2 sånger.

• Cissit
    sviiden skrev 2008-04-15 12:50:29 följande:
    Våran kantor meddelade att hans taxa är 150? förn EN låt i kyrkan! Känner tyvärr ingen annan som skulle kunna kompa... Han måste nog vara suveränt bra...
    Shit, galet.
  • pallesj

De som ska spela o sjunga på vår dag tar 500kr var, då spelar o sjunger de 2 låtar o var beredda på att kompa ingång men det behövs inte nu

Svar på tråden Vad ska vi betala killen som kompar tycker ni?